Gå til innhold

Kjøpte 450D... men var det så lurt?

Anbefalte innlegg

Objektivet du har,har variabel blender dvs. på 18mm er største blender f3.5 men på 55mm får du ikke større blender en 5.6 "jo mindre tall jo større blender åpning".

Alle bildene du refererer til er tatt på 55mm så du får ikke større blender en f5.6,du kan sette kameraet på 18mm og prøve da skal du kunne bruke blender f3.5.

Sorry, såpass burde jeg ha husket fra gamle dager.

Vel, håpet er at i dag rekker jeg å stikke innom en fotograf for enda en test mot et anna 450D. En gang må en eller annen klare å finne årsaken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fokuspunktet er hodet til den syngende engelen. Benyttet senter fokuspunkt på samtlige bilder.

I så fall er det noe galt med avstandsmålingen i kameraet ditt.

JAHHA?? Så du mener bildene burde vært bedre, selv i så dårlig lys? Og avstandsmåling utføres av softwaren i huset?

Veldig interessert nå om noen klarer å nærme seg en forklaring her.

Lenke til kommentar
JAHHA?? Så du mener bildene burde vært bedre, selv i så dårlig lys? Og avstandsmåling utføres av softwaren i huset?

Bedre og bedre... Det blir neppe særlig bra bilder under disse forholdene, og det er litt imponerende at kameraet i det hele tatt mener å ha funnet fokus. Faktum er likevel at fokuset ligger et godt stykke foran motivet på alle bildene.

Generelt og forenklet kan man si at avstandsmålingen gjøres i huset og rapporteres til objektivet. Det kan oppstå feil begge steder, men i dette tilfellet er det bare to muligheter. Enten er fokusen manuelt overstyrt, eller så er avstandsmålingen i huset feil.

Lenke til kommentar

Bedre og bedre... Det blir neppe særlig bra bilder under disse forholdene, og det er litt imponerende at kameraet i det hele tatt mener å ha funnet fokus. Faktum er likevel at fokuset ligger et godt stykke foran motivet på alle bildene.

Generelt og forenklet kan man si at avstandsmålingen gjøres i huset og rapporteres til objektivet. Det kan oppstå feil begge steder, men i dette tilfellet er det bare to muligheter. Enten er fokusen manuelt overstyrt, eller så er avstandsmålingen i huset feil.

Avstandsmålingen i huset er omtrentlig. ingen tvil om det, men skal ikke være mer enn pluss minus 0,5m.

Lenke til kommentar

Du får legge det ut på QXL eller FInn.no. Anbefaler generelt å kjøpe i Norge, Pga. garanti og reklamasjonsrett. Å kjøpe billig kan fort bli dyrt. Når det gjelder prisene på kamera i norge, så synes jeg at de generelt er meget lave, så lave, at det vansklig kan forsvarest å kjøpe dette i utlandet.

Lenke til kommentar
Du får legge det ut på QXL eller FInn.no. Anbefaler generelt å kjøpe i Norge, Pga. garanti og reklamasjonsrett. Å kjøpe billig kan fort bli dyrt. Når det gjelder prisene på kamera i norge, så synes jeg at de generelt er meget lave, så lave, at det vansklig kan forsvarest å kjøpe dette i utlandet.

Bare kort til dere som minner om det er lurt å kjøpe i Norge. Jeg gjentar at her er ikke geografi og logistikk et problem. Jeg får bytta og reparert det jeg vil der jeg kjøpte det, poenget her er å finne HVA som er galt!

Det var hensikten med å legge ut i et forum der kanskje noen med fototeknisk kompetanse befinner seg.

Ellers er jeg enig i at de innebildene er gjerne så bra som en kan forvente seg i det lyset. De viser egentlig ikke problemet med cameraet.

Lenke til kommentar

post-6170-1229440435_thumb.jpg

Du får legge det ut på QXL eller FInn.no.

Uten å opplyse om mangelen?

Nei, mente ikke det. En må jo fortelle hva som er galt, mne sikkert noen som ønsker å kjøpe dette, for så å prøve å fikse dette på egen hånd.

Her er forresten ett bilde tatt med min nye 1000D og 18-55 IS, komprimert fra 3,3 mb.

Lenke til kommentar
Bare kort til dere som minner om det er lurt å kjøpe i Norge. Jeg gjentar at her er ikke geografi og logistikk et problem. Jeg får bytta og reparert det jeg vil der jeg kjøpte det, poenget her er å finne HVA som er galt!

Du er blitt fortalt hva som er galt. Avstandsmålingen (les: autofokusen) i kamerahuset fungerer ikke, mer er det ikke å snakke om. Send det på service.

Lenke til kommentar

Jobber kameraet mye før det er ferdig fokusert ?

Prøv og ta noen bilder på forskjellige brennvidder fra 18mm og oppover,Ta gjerne bilder av noen figurer eller lignende satt opp med forskjellige avstander og forkuser på den i mitten.

Har du mulighet og gjøre testen ut i dagslys eller under sterkt lys så fokuseringen ikke har problemer.

Edit:Jeg synes det er vanskelig og se eksakt hvor fokuset er når du bruker iso 1600,hvis mulig prøv 400/800

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Eg la ut problemstillinga også på forumet i foto.no.

Nokre forstod ganske fort det måtte være noko teknisk galt, medan mange var mest opptatt av å gjenta alt mest sannsynleg er brukarfeil.

Det er klart det er mykje som tyde på brukarfeil så lenge eg ikkje kan legge ut skikkelege test bilder, så eg kjøper den, men eg finn det svært forunderleg at ein i oppegåande foto miljø ikkje berre enkelt og greit kunne peike til sider der dette forlengst har vore diskutert.

Til slutt kom det ein oppegåande kar med ein link til test der problemstillinga vert gjennomgått på skikkeleg måte.

Interesserte som vil vite meir om fokus-rot for 450D kan lese her.

http://www.pbase.com/nh/450d_af_test

Lenke til kommentar

Så må vi ikke glemme alle de fornøyde kundene da ^_^

For den som uansett måtte være så uheldig å oppleve dette problemet er det jo vanligvis, hvis kjøpt i norge, bare å sende inn kameraet og få gratis fix. En skal ikke dømme et produkt fra en uheldig feil når produktet i seg selv fungerer utmerket om det er ikke hadde hatt feilen.

( nå høres jeg ut som en forsvarsadvokat :ermm: )

Lenke til kommentar

Tja her sammenlignes 2 forskjellige merker og det ene er uskarpt og ikke det andre og det blir en lang diskusjon av dette, en ting er vel rimelig klart at her er det en feil på nevnte Canonkamera eller objektiv og ikke at det ene merket er bedre enn det andre.

Det blir helt feil å fremstille det som om det ene merket er så mye skarpere enn det andre,da det ikke har rot i virkeligheten.

Få kamera reparert eller få et nytt uten feil og du vil ikke se forskjell på bildene tatt med det og et tilsvarende kamera fra et annet merke .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...