utgammel Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Ja hallo der... Jeg tenkte å kjøre safe, og kjøpte et 450D da jeg var innom Singapore i slutten av August. I valget mot D60 var ikke selgeren mye i tvil. Nok om det. I min naive verden tenkte jeg som mange andre å utsette lesing av bruks-veiledning og i første omgang skyte på "grønn". Eller i realiteten ble cameraet gitt til min sønn i det jeg kom hjem, og jeg bad han skyte det han orka på et (go) kart løp vi arrangerte. Da ca 180 av ca 200 bilder ble uskarpe og dårlige tenkte jeg... jaja han klarte kanskje ikke holde rolig.. Værre ble det da jeg ikke lenger etter dro på en lengre båt-tur. Fyrte av masse bilder både på sjøen og i et selskap jeg deltok i. Bilder innenførs og utendørs. Noen bilder også med manuell fokus. Gjennom alt dette rørte jeg ikke ISO verdien. Objektiv standard. Igjen ble nesten alle bilder av ALT for dårlig standard. Gidder noen å lese fortsatt? Jeg var frustrert. Sendte cameraet tilbake, og forhandleren påstår han byttet både hus og objektiv. Fikk det tilbake ved mitt neste besøk der nede i November. Men nei... Fortsatt så og si umulig å få skarpe bilder. Jeg enda mer deprimert. Så til noe som kanskje vil få Nikon tilhengere til å smile. I min fortvilelse stoppet jeg en ung kar på gata, som stod og tok bilder av Julepynta gater i Singapore. Dette var på kvelden. Den gutten hadde nytt D90. Han ble temmelig interessert i problemstillingen. Han prøvde cameraet mitt og sa han syntes ikke det var noe galt med det. Hmmm neihhei nei... kunne vel se noen lunde ut de bildene han tok på stativ av noe glitter der nede. MEN: Så bad jeg han gjøre følgende: Ta opp sitt D90 og skyt et bilde av meg på ca 5m avstand. Gjør så det samme med mitt. Hmmmm ENORM forskjell!! Han mente det måtte være han som ikke var nøye nok og han justerte og holdt så det han kunne. Jeg sier ikke mer, her er resultatet: D90: Og her er det "justerte" bildet tatt på samme avstand med 450D. Ja jeg er klar over at fargene kan ikke sammenlignes så lenge blitzen er benyttet på 450 bildet, men skarpheten skulle vel nesten være bedre ved kort lukketid og blitz i stedet for lang lukketid og uten? Til slutt, det er mulig ISOen er dratt opp til 1600 på det 450 bildet, hvilket vel kan gi et korna bilde.... men hallo !! Lenke til kommentar
utgammel Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Bildet i dette innlegget er fjernet. Her var det snakk om grov brukerfeil. Endret 16. desember 2008 av utgammel Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Den eneste forskjellen som kan tolkes ut fra disse bildene (i og med at lyset er forskjellig) er at det tatt med Canon er ufokusert. Det kan med andre ord dreie seg om at kitzoomen du har fått er en sur sitron. Noe som ikke er uvanlig med de rimeligste zoomene. Det er to jamngode kameraer, så her er det optikken som svikter. Hvis det ikke er snakk om en brukerfeil. Du skriver ingenting om hvor stor crop dette er. Derfor er det umulig å vurdere om det er brukerfeil eller teknisk feil. For det er mulig at hvis utsnittet er mye større på originalbildet så kan feil fokuspunkt ha blitt valgt av kamera av forskjellige årsaker, mens Nikon-kameraet hadde full kontroll siden det var fotografens eget kamera. I 97% av tilfellene bunner klager over skarphet i slr ut i feil bruk av fokuspunkt, og mangel av forståelse for dybdeskarphet. Edit: Det siste bildet ble lagt ut mens jeg skrev. Jeg får studere det litt nærmere. Endret 10. desember 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Du har ikke slått av autofokus på objektivet? Det er en liten knapp på objektivet som du kan velge manuell eller automatisk fokus. Lenke til kommentar
utgammel Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Autofokus er på !! Crop er lik på begge! Husk en ting: Jeg har nesten KUN slike uskarpe bilder !! Her er et annet: Tok mange slike og de er på ca 7-8 meters avstand med originalt objektiv. Tatt med IS og AF. Fokus er justert til å ta i senter av bildet. Lenke til kommentar
Dirty^Dog Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Prøvd med forskjellige objektiver på kameraet ditt? Mulig det kan være en fokusfeil på objektivet, selv om forsåvidt ikke Canon er så kjent for det. Det siste bildet der er tatt i dagslys, så da er neppe lukkertiden noe problem heller. Det ser mer ut som det er tatt med en engangskamera, og såvidt jeg ser er det ikke en eneste del av bildet som er i fokus, så ville vært litt rart om det var fokusfeil også. Vær iallefall nøye med å sjekk lukkertiden på bildene dine, for å være på den sikre siden bør du ha f.eks 1\100 sek på 50mm, altså 2x fokallengden. (selv om vel cropfaktoren på 1.6 er "tommelfingerregelen"). Hvis du får så dårlige bilder som dette på et stillestående objekt når du bruker stativ må det garantert være en feil på kamera ditt, så ville først testet et annet objektiv på kameraet ditt, eller objektivet ditt på et annet kamera, så finner ut iallefall ut hvor problemet ligger Lenke til kommentar
utgammel Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 En liten ting til, jeg legger merke til at fokus ser ut for å være ok om en kommer innenfor ca 3m. Over det er det utrooolig vanskelig å få skarphet, om i hele tatt mulig. Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Var nok ikke så lurt det nei... Jeg er da nikon eier såklart.. Lenke til kommentar
utgammel Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Prøvd med forskjellige objektiver på kameraet ditt? Mulig det kan være en fokusfeil på objektivet, selv om forsåvidt ikke Canon er så kjent for det. Det siste bildet der er tatt i dagslys, så da er neppe lukkertiden noe problem heller. Det ser mer ut som det er tatt med en engangskamera, og såvidt jeg ser er det ikke en eneste del av bildet som er i fokus, så ville vært litt rart om det var fokusfeil også.Vær iallefall nøye med å sjekk lukkertiden på bildene dine, for å være på den sikre siden bør du ha f.eks 1\100 sek på 50mm, altså 2x fokallengden. (selv om vel cropfaktoren på 1.6 er "tommelfingerregelen"). Hvis du får så dårlige bilder som dette på et stillestående objekt når du bruker stativ må det garantert være en feil på kamera ditt, så ville først testet et annet objektiv på kameraet ditt, eller objektivet ditt på et annet kamera, så finner ut iallefall ut hvor problemet ligger Takk for at du er i nærheten av å ta meg seriøst. . Problemet er at jeg faktisk prøvde å bytte objektiv, gikk ut på gata, skjøt noen bilder... men syntes jammen de ikke var gode de heller. Men kanskje den testinga der ikke var god nok. Merk jeg kan servere mange 100 bilder hvor ALT er ute av fokus.... Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Autofokusen later til å være gone.. Prøvd med andre objektiv? Hvis nei - prøv. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Jeg så litt på exifdata og fant at bildene tatt med din canon 450D har ISO 800 og har lukkertider på henholdvis 1/5s & 1/2s - det siste bildet er tatt uten blits. Dette er altfor lange lukkertider for håndholdtebilder selv om du har canons kitobjektiv med IS. Begge bildene er skjemet av såkalt bevegelsesuskarphet; slik jeg ser det. PS: ser kjapt på det tredje bildet som er uskarpt selv om lukkertiden er grei nok. Det ser ut til at du har, som flere har nevnt, et dårlig objektiv.. Endret 10. desember 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Autofokus er på !!Crop er lik på begge! Husk en ting: Jeg har nesten KUN slike uskarpe bilder !! Her er et annet: Tok mange slike og de er på ca 7-8 meters avstand med originalt objektiv. Tatt med IS og AF. Fokus er justert til å ta i senter av bildet. For meg ser det ut som den røde veggen er i fokus, ikke menneskene. Har du prøvd manuell fokus, og stillt in diopteren riktig? Ser også kromatisk brytning på bildet. Noe tyder på at objektivet er ødelagt. Endret 10. desember 2008 av chevyz28 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det som ser ut til å ikke ha vært så lurt av deg er å kjøpe kamera så langt borte fra Norge. For her er det uansett snakk om en reklamasjonssak. Om det er huset eller objektivet som sliter er det umulig for oss å kommentere nå, men uansett så virker det som om det er noe feil med utstyret. Så det er nok ikke valget av merke som er lite lurt. Hvor mye sparte du på å handle kamera i Singapore? Det kan virke som om det beløpet blir spist opp av frakten tilbake til Singapore for å benytte deg av garantien. Det er lett å hovere når noe slik skjer, og det er ikke meningen min. Jeg ser nemlig frustrasjonen din veldig godt. Vi får håpe at det er objektivet som svikter, for 450D fortjener noe bedre enn kit uansett. Men her er det altså noe som å i retur, du må bare finne ut hva. Lenke til kommentar
dANIELZ1 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg har selv et Canon EOS 450D, og har INGEN problemer meg fokus, og har heller ikke hatt det på de andre Canon-kameraene jeg har prøvd. Kan være at "AF point selection" er satt på "Auto select." og da fokuserer på det/de beste punktet/ene kameraet føler for. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det er ingenting galt med 450D. Det er et knall kamera. Det som det er noe galt med er kvalitetskontrollen til Canon (og Nikon, for denslags skyld). Det eneste som forbauser meg er at såvidt meg bekjent er det en hemmelig avtale om at Tom skal ha alt Canon-utstyr som det er problemer med, og at Marius har samme avtale med Nikon Lenke til kommentar
utgammel Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Interessant det med å forsøke manuell fokus. Her kommer 2 nye eksempler: Det første er tatt med auto fokus, og det jeg syntes det kunne se ut som cameraet kanskje fokuserte på buska til venstre der. Derfor slo jeg over til manuell fokus og tenkte at søren heller, jeg MÅ da klare å fokusere så det blir skarpt om jeg skikkelig prøver. La an på et trapperekkverk og fyrte av dette: Men alle ser jo at igjen er intet i bildet skarpt Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det er en ikke ubetydelig andel kitzoomer fra Canon på markedet som er direkte uskarpe, men dette er jo et ekstremt tilfelle i så måte. Kvalitetskontroll, som sagt. Min kitzoom til 20D er også uskarp til det ubrukelige, men dette slår alle rekorder for meg. Btw: Hvor mye betalte du/tjente du på å kjøpe kamera i Singapore? Lenke til kommentar
utgammel Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Det som ser ut til å ikke ha vært så lurt av deg er å kjøpe kamera så langt borte fra Norge. For her er det uansett snakk om en reklamasjonssak. Om det er huset eller objektivet som sliter er det umulig for oss å kommentere nå, men uansett så virker det som om det er noe feil med utstyret. Så det er nok ikke valget av merke som er lite lurt. Hvor mye sparte du på å handle kamera i Singapore? Det kan virke som om det beløpet blir spist opp av frakten tilbake til Singapore for å benytte deg av garantien. Det er lett å hovere når noe slik skjer, og det er ikke meningen min. Jeg ser nemlig frustrasjonen din veldig godt. Vi får håpe at det er objektivet som svikter, for 450D fortjener noe bedre enn kit uansett. Men her er det altså noe som å i retur, du må bare finne ut hva. Beklager men må skuffe deg der . Forhandleren var kjempegrei og jeg fikk bytta både hus og objektiv. Men la gå med det.... jeg vil ikke diskutere om jeg er lurt eller ikke, det jeg er ute etter er å bli sikker på hva i all verden kan være feil, og da i første omgang: Er det JEG eller Cameraet det er noe galt med? Men point taken, jeg skal teste et Norsk objektiv og om det virker blir det handel tvert. Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Interessant det med å forsøke manuell fokus. Her kommer 2 nye eksempler:Det første er tatt med auto fokus, og det jeg syntes det kunne se ut som cameraet kanskje fokuserte på buska til venstre der. Derfor slo jeg over til manuell fokus og tenkte at søren heller, jeg MÅ da klare å fokusere så det blir skarpt om jeg skikkelig prøver. La an på et trapperekkverk og fyrte av dette: Men alle ser jo at igjen er intet i bildet skarpt Det er ikke lett å fokusere manuellt. Det blir oftest bedre automatisk. Men det er tydelig å se på det første bildet at du har automatisk fokuspunkt. Bytt til det midterste punktet og prøv igjen. Da har du full kontroll over hva som skal være i fokus. På det nederste bildet så kan fokus være utenfor område på alt. Selv om ting er på forskjellig avstand, trenger ingenting i bildet å være i fokus dersom det er utenfor "range" Har dette kameraet selv, og har ingen fokusproblemer. Men om du er vant til kompaktkameraer så kan dybdeskarpheten på disse være bedre enn på speilrefleks. Endret 10. desember 2008 av chevyz28 Lenke til kommentar
rieg Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 stikk innom en fotobutikk da! få de til å se på det! kanskje det er gratis kanskje det koser litt. Få de til å teste utstyret ditt, mot et eksemplar de har der! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå