alfur123 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hei! Kameraet til madamen fikk error når jeg brukte det i sted. Først fikk det cf error, og når hun skulle formatere cf kortet kom det error. Det kom også error 99. Om det kom da hun skulle formatere kortet eller senere vet jeg ikke, da jeg ikke kan så mye om kameraer. Noen som kan være så snille å hjelpe? På forhånd takk Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Err 99 er en klassiker. Et enkelt søk på Google ville fortalt deg at det er et kontaktproblem mellom objektiv og hus, og har ingenting med kortet å gjøre. Rengjør de elektroniske kontaktene mellom huset og zoomen så skal problemet forsvinne. Hvis ikke det skjer så kan det være et mer alvorlig problem. Har du forsøkt å ta ut batteriet? Lenke til kommentar
Vortex Surfer Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 ...Kameraet til madamen fikk error når jeg brukte det i sted. Først fikk det cf error, og når hun skulle formatere cf kortet kom det error. Det kom også error 99. Om det kom da hun skulle formatere kortet eller senere vet jeg ikke, da jeg ikke kan så mye om kameraer. Error 99 på EOS 30D er en "generell" feilmelding, dvs systemet klarer ikke å avgjøre annet enn at det er noe galt, men ikke hvor feilen ligger. Det trenger ikke være så alvorlig, hvis dere er heldige kan det være pga batteriet ( feks dårlig kontakt pga skitne kontaktpunkter), feil på minnekortet, eller pga dårlig kontakt mellom linsen og selve kameraet. Det som hjelper er jo om dere har mulighet til å prøve kameraet med et annet batteri, minnekort og linse. Hvis ikke kan dere prøve å tørke av batteriet (lade det opp skikkelig også), sjekke, evt formatere, minnekortet i en kortleser, og tilslutt prøve å ta av linsen og se om kontaktene på linsen og i huset ser rene ut. Vær forsiktig når linsen er av så det ikke kommer støv inn i huset - sett helst på dekselet med en gang. Er ikke sikker på hva som er beste måten å evt rengjøre linse/hus-kontaktene på, har lest på nettet at noen anbefaler et rent viskelær (bak på en trykkblyant), men vet ikke om dette er til å stole på. Dersom feilen fortsatt er der etter at dere har prøvd å bytte batter/minnekort/linse må nok kameraet inn til service. Jeg hadde samme feilen selv på 30D - byttet alt uten resultat - og leverte det innpå garantien, hvorpå hele lukkermekanismen ble byttet. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Søkte på Err 99 jeg og fant denne tråden. Bekymrer meg litt at jeg to ganger i dag fikk denne meldingen på mitt nye 50D. Jeg hadde dette objektivet på: Lens:EF-S60mm f/2.8 Macro USM, og det er et bra objektiv. Det hjalp ikke å slå strøm av og på...det "hang", og begge gangene måtte batteriet taes ut. Da funket det. Bør jeg prøve å bytte det i et nytt hus? Eller er det bare tilfeldig at det skjedde? RandiA Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Eventuelt prøvd å oppdatere firmware? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Eventuelt prøvd å oppdatere firmware? Var den til meg? Det er april den siste der for 50D, og jeg kjøpte det nå nylig i mai. Aldri oppdatert noe firmare jeg...gjorde ikke det på 400D heller. Vet ikke hvordan det gjøres, vil jeg ikke miste alle innstillingene mine da? Er det bare å koble på kamera og trykke den linken? RandiA Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Selv om ditt kamera er kjøpt i mai vil det ikke inneholde nyeste firmware. her er det snakk om når nyeste firmware er med i produksjonslinjen og ikke når kameraet er kjøpt (kamera som ligger i esken blir ikke oppdatert). Følger du linken får du en god forklaring på hvordan du oppdaterer firmawre og hva som er endret siden den firmware du har i ditt kamera. Dette er svar både til RandiA og til trådstarter. En firmwareoppdatering vil rette på feil i tidligere versjoner av firmware samt forbedre enkelte funksjoner. Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Å oppdatere firmware er rimelig enkelt på Canon sine kamera. Jeg TROR ikke du vil miste noen av instillingene dine, men skal ikke si det helt sikkert. Jeg gjorde ihvertfall det på mitt 400D, og ble overrasket over hvor enkelt det var i forhold til hvor vanskelig det høres ut. Det ligger manual inne på siden hvordan du skal gjøre det, men i korte trekk går det ut på å ha et fulladet batteri og et tomt CF-kort. Du legger innpå filene du får ned fra overnevnte side, og går inn på menyen. Der finner du "firmware verson X.X.X", og trykker SET på den. Da vil du få et kontrollspørsmål, og trykker du ja oppdateres firmwaren på en kort tid. Ikke værre enn det! Du kan også sjekke evt. forbedringer i firmware inne på siden, hva som er rettet i forhold til forrige versjon av firmwaren. Det første jeg gjorde med mitt nye 40D var å sjekke at den siste firmwaren var på plass. At kameraet ditt ble kjøpt i mai har ingenting å si, det kan ha blitt produsert for flere måneder siden, så transportert til butikken, og så kanskje lagt litt på lageret. Det er ikke verre enn at du sjekker firmwareversjon inne i menyen, og oppdaterer om nødvendig. Kan godt hende at begge deres problemer løses om dere sørger for å ha den siste firmwaren på plass. Dette svaret var forøvrig til alle som kunne tenke seg å oppdatere firmware, enten du har et problem eller ikke Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Å oppdatere firmware er rimelig enkelt på Canon sine kamera. Jeg TROR ikke du vil miste noen av instillingene dine, men skal ikke si det helt sikkert. Jeg gjorde ihvertfall det på mitt 400D, og ble overrasket over hvor enkelt det var i forhold til hvor vanskelig det høres ut. Dette svaret var forøvrig til alle som kunne tenke seg å oppdatere firmware, enten du har et problem eller ikke Ja, sannelig...det så så innviklet ut på den nettsiden med all verdens steps og alternativer og advarsler...så var det mye enklere enn "oppskriften" ga inntrykk av. Jeg ladet batteriet helt, jeg formaterte Memory Card. Lastet ned fra Canon-siden den filen og la den på skrivebord. Koblet til Kamera med USB ledning. Lastet update-fil på Memory card. Åpnet EOS Utility og klikket på Update Firmware...fulgte bildene på den Canon-siden, stilte kamera på update, og den tok ikke lang tid. Batteriet skulle ut og inn etterpå for at update skulle fungere, og Memory Card skulle formateres igjen. Alle innstillingene ble beholdt på kamera. Det ble anbefalt at all software ble oppdatert til siste versjon også, men det hadde jeg gjort fra før....Så nå håper jeg ikke ERR.....greiene viser seg igjen. Vet ikke hvor ofte de kommer med slik update jeg, men får visst ikke noe varsel om det, slik som f.eks. i iTunes o.l- RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå