Gå til innhold

Hvordan lage viftestyring

Anbefalte innlegg

Har lyst til å lage min egen viftestyring til mitt vannkjølingssystem.

9 stk 12V / 0.7A vifter skal kunne reguleres med 1 stk potmeter.

Det er ønskelig å kunne variere spenningen inn til viftene fra 5 til 12 volt.

Ønsker også et voltmeter i kretsen som kan monteres i et panel.

Har sett litt på deler på Elfa, men må innse at jeg ikke kan noe om elektronikk lengre.

Noen som kan hjelpe meg med å sette opp en krets og fortelle hvilke komponenter jeg trenger å kjøpe fra Elfa?

Ser for meg at dette blir endel dyrere enn å kjøpe en ferdig viftestyring, men grunnet plassproblemer får jeg ikke brukt den viftestyringen jeg allerede har, og jeg ønsker å lage alt selv.

Takker for den hjelpen jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger kun å justere spenningen inn til viftene slik at viftestøyen reduseres.

Trenger ikke å kunne lese av turtallet men det er ønskelig å kunne lese av spenningen inn til viftene.

Skulle jeg trenge å vite turtallet kan jeg få dette ved å lese av spenningen og se i en tabell jeg kommer til å sette opp.

Alternativet jeg ser for meg er trinnløs justering ved potmeter eller en form for styring der jeg kan velge 5-6-7-8-9-10-11-12V på en bryter.

Mao en helt enkel krets. Kretsen må dog tåle strømmen, har jeg regnet denne riktig, er det snakk om 6.3A ved 12V.

Har også vurdert Laboratorieaggregat SPS-9600 1-30V 30A for å utforske litt, men er ikke sikker på om denne er et godt kjøp?

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Det er ikke så dumt å kjøpe en egen regulerbar strømforsyning til så mange vifter.

De vil jo ellers belaste PSU endel.

Jeg fikk ikke sett den strømforsyningen du linket til, men sånne kan bli veldig kostbare.

Selv har jeg en 7A jeg kjøpte hos Clas, men den finnes ikke lenger.

Du kan jo sjekke litt på nettet. Permo (www.permo.no) har jo noe.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen som vil bli brukt vil kun brukes til 2 pumper og 9 vifter.

Men trenger en enkel regulator for å justere viftene.

Bygger et seperat kabinett med kun vannkjøling, for å kunne kjøle flere maskiner.

Strømforsyningen over er ikke tiltenkt for å drive kabinettet, men å bruke som strømforsyning i en testbenk jeg skal sette opp.

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Hei.

Vil anbefale å bruke en pulsbredde regulering for å styre viftene.

Fordelen med det er at du vil få mye mindre effekttap (Varme) enn med vanlig spenningsregulering.

Kan da vanligvis også klare deg med rimeligere komponenter.

Vil ikke kunne bruke et vanlig voltmeter direkte da ved pulsbredderegulering, men kan løses om du ønsker det.

Avlesing av spenningen til en vifte sier uansett ikke så mye om hastigheten....

Ved vanlig spenningsregulering vil du heller ikke få maks hastighet på viftene ved 12V inn, da du har en del spenningsfall i reguleringen.

Trenger du styring av flere vifter uavhengig av hverandre, eller bare alle på samme hastighet?

Om du ønsker å lage en vanlig spenningsregulator, kan du f.eks. bruke denne hos ELFA:

LT1083CP 7.5 A pos justerbar sp-reg 73-317-88

Du finner noen enkle koblingseksempler i databladet.

Om du går for en pulsbredderegulering trenger du følgende deler:

4093 logikkrets

et potentiometer på mellom 47-100kohm

2 dioder type 1N4148

en motstand på ca. 10kohm

en kondensator på ca. 100nF

en MOS-Fet N-channel transistor som tåler min. 15A/30V

Så er du i boks. :thumbup:

Den faste motstanden må velges for å sette minimum hastighet, til f.eks. 50%

Kan også bruke et trimmepotmeter som settes til en verdi med skrujern for å velge den laveste hastigheten.

Kondensatoren må velges i forhold til potentiometeret, brukes for å bestemme switchefrekvensen. Mindre motstand eller kondensator gir høyere frekvens.

Om det er av interesse kan jeg sette opp mere spesifisert deleliste, samt lage et enkelt skjema.

Nettulf

Lenke til kommentar

Dette er jeg veldig interessert i, og takker ikke nei til et slikt tilbud.

Slik jeg har forstått det trenger viftene en minimums-spenning for ikke få "stall" og brenne motoren.

Største tanken med voltmeter i kretsen var å kunne unngå dette, og samtidig få en indikasjon på hvor mye viftene var justert ned.

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Du kan som sagt sette en minumum spenning, slik at viftene alltid vil starte.

Er også mulig med noen få ekstra komponenter å lage en krets som gjør at viftene får full effekt de første par sek. etter systemet blir startet, så man er sikker på at de kommer igang.

Med mindre du har bråhast, får jeg ikke gjort noe med dette før over nyttår.

Begynner juleferien i dag! :thumbup:

Og trenger å koble opp en liten krets på jobben for å finne de rette delene, har ikke utstyret hjemme.

Nettulf

Edit: skriveleif

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Ingen stor hast.

Holder på å pusse opp datarommet, og når influensaen og rommet er ferdig er det tilbake til vannkjølingen.

Før vannkjølingen settes sammen skal jeg å sette opp en liten testbenk og gjøre diverse små eksperimenter for å lære litt mer om de forskjellige komponentene.

Kommer nok derfor ikke i gang med selve viftestyringen før på nyåret.

Lenke til kommentar

denne siden er det en del løsninger på regulering av vifter. Løsningene er nokså detaljerte.

Når det gjelder "stall" på viftene så er dette mest kritisk ved oppstart. Når du har fått fart på motoren trenger du mindre dreiemoment for å holde turtallet, dermed kan du senke spenningen. Altså, du kan f.eks. ikke starte en vifte på 4V, men du kan kjøre den på 4V hvis får den opp i turtall først ved å gi den 12V i et par sekunder først.

Dog, dette krever testing ut i fra hvilke vifter du har for å finne minimusspenningen viften roterer på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei.

Vil anbefale å bruke en pulsbredde regulering for å styre viftene.

...

...

Om du går for en pulsbredderegulering trenger du følgende deler:

4093 logikkrets

et potentiometer på mellom 47-100kohm

2 dioder type 1N4148

en motstand på ca. 10kohm

en kondensator på ca. 100nF

en MOS-Fet N-channel transistor som tåler min. 15A/30V

Så er du i boks. :thumbup:

Den faste motstanden må velges for å sette minimum hastighet, til f.eks. 50%

Kan også bruke et trimmepotmeter som settes til en verdi med skrujern for å velge den laveste hastigheten.

Kondensatoren må velges i forhold til potentiometeret, brukes for å bestemme switchefrekvensen. Mindre motstand eller kondensator gir høyere frekvens.

Om det er av interesse kan jeg sette opp mere spesifisert deleliste, samt lage et enkelt skjema.

Nettulf

Kan en slik benyttes som PWM regulator for backlight av LCD inverter også ???

Jeg har forsøkt å finne en tegning på nettet uten å lykkes (fordi alle som leverer komponeneter mener det er så enkelt at alle, - unntatt meg, kan klare det :wallbash:

Lenke til kommentar
LCD inverter?

Ikke helt sikker på hva du mener, men om det er vanlig LED baklys på et display du mener så er svaret ja.

En pulsbredderegulator er veldig godt egnet til å regulere lys også, så det er ikke noe problem.

Nettulf

Jeg tenkte på en inverter (DC-AC) for bakgrunnsbelysningen til LCD (lystoffrør) skjermer. De fleste invertere har PWM inngang for slik justering, men jeg har ikke klart å bygge en slik. Jeg kan benytte et tradisjonelt pot meter på noen invertere, men det blir ikke like bra.

Venter med spenning på om du klarer å lage en tegning (gjerne håndtegnet) og legge den ut et eller annet sted, da jeg har blitt papirflytter har jeg blitt litt rusten i slike saker.

Lenke til kommentar

Da er det disse små katoderørene i en vanlig LCD skjerm du skal dimme altså....

Det har jeg beklageligvis ingen erfaring med, disse drives jo av en relativt høy spenning og må ha en transformator for å øke spenningen.

Men jeg regner med det alt er en slik inverter krets i den skjermen du skal dimme?

Det kommer lit an på hvordan den kretsen er bygget opp, men i mange tilfeller kan det være nok å redusere innspenningen til den kretsen for å dempe lyset.

Om du har skjema til den aktuelle skermen, kan jeg se om jeg kan finne ut om noe slikt er mulig.

Nettulf

Lenke til kommentar
Da er det disse små katoderørene i en vanlig LCD skjerm du skal dimme altså....

Det har jeg beklageligvis ingen erfaring med, disse drives jo av en relativt høy spenning og må ha en transformator for å øke spenningen.

Men jeg regner med det alt er en slik inverter krets i den skjermen du skal dimme?

Jeg må være forsiktig så jeg ikke blir beskyldt for å kuppe tråden, men en slik PWM regulering kan benyttes til en mengde forskjellige reguleringer, inkludert styring av vifter og lysjustering av LCD (for de av oss som synes det er tungvint med tradisjonell meny).

Men du har rett. Inngangsspenningen til inverteren er som oftest 12V DC, men utgangsspenningen, som er en høyfrekvent AC, har en forholdsvis høy amplitude. Slike invertere har altid en eller flere spoler, avhengig av hvor mange lysstoffrør skjermen benytter. Slike invertere har "altid" en PWM inngang og denne benyttes som oftest av det inteligente A/D kortet (VGA inngangen) og menyen styrer lystyrken fra dette "A/D kortet" (til PWM inngangen på inverteren).

Jeg gjorde et raskt søk på LCD inverter og fant f.eks. denne siden (bare et eksempel på hva jeg mener med inverter med PWM inngang).

Det kommer lit an på hvordan den kretsen er bygget opp, men i mange tilfeller kan det være nok å redusere innspenningen til den kretsen for å dempe lyset.

Om du har skjema til den aktuelle skermen, kan jeg se om jeg kan finne ut om noe slikt er mulig.

Jeg har dessverre ingen skjema til skjermen (inverteren). En av de tingene jeg ikke kan lese meg til er om PWM signalene som skal styre (dimme) har forskjellig amplitude avhengig av inverter type (f.eks. 12V, 5V, 3,3V, eller annet). Å benytte et potmeter er mulig på noen invertere, men det gir absolutt ingen god styring. PWM vil ble VESENTLIG bedre (og mer fleksibelt ettersom den ant kan brukes til mange forskjellige skjermer (invertere).

Den kontrolleren jeg skal lage må muligens kunne endre amplitude HVIS DETTE ER NØDVENDIG avhengig av hver enkelt inverter ??? Jeg antar dette kan endres ved å bare endre en motstand på utgangen ?

Nettulf

Og for å ikke lage trøbbel for trådstarter som faktisk hadde spørsmålet i utgangspunktet. Jeg antar at samme PWM regulator kan benyttes til viftestyringene. Heller ikke viftene sier noe mht inngangssignalet (utenom at det er PWM), men min redsel for å gjøre feil er kansje ubegrunnet fordi jeg har misforstått hele PWM konseptet (f.eks. om amplituden ikke har noen innvirkning).

Det jeg trenger er en link til en side som beskriver en slik PWM regulator med komponenter. Basisen er jo nesten ferdig med en IC og eksterne komponeneter, slik du riktig beskriver.

Etter å ha funnet en tegning med komponentbeskrivelse må jeg sansynligvis ta noen sjanser selv også mht PWM signalet ("frekvens" og amplitude).

Edit. Linken virket ikke første gang jeg la den inn.

Endret av Hotlink
Lenke til kommentar

Har en motor controller fra parallax og en Stamp2 microcontroller liggende.

Vet ikke riktig hvordan dette skal settes opp for å virke, så hvis noen vet hvordan dette skal settes sammen takker jeg for hjelp.

Må jeg finne ut dette på egen hånd vil det nok ta tid, så er fremdeles veldig interessert i viftestyringen på denne siden.

Vet ikke om du har hatt tid til å se på saken enda, men venter i spenning :)

Bare kjekt å se hva annet en slik krets kan benyttes til, det gir ideer og kunnskap.

Lenke til kommentar

Har fått koblet opp en liten testkrets på jobben innimellom denne uken.

Så har da fått sett litt på det!

Funker fint med de 4 viftene jeg testet, leverer fint 2A uten noe som helst kjøling.

Du trenger bortimot 7A, som mest sannsynlig vil fungere uten å endre kretsen, men bare ved å montere på en liten kjøleplate.

Har ikke fått tegnet noe krets ennå, finner ikke igjen det tegneprogrammet jeg hadde.... :ermm:

Men det er ikke så komplisert, så kanskje jeg kan tegne det med min knotete håndskrift....

Nettulf

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått tegnet et enkelt skjema også omsider.....

Kan jo se litt på det her, så skal jeg forklare litt på virkemåten.

post-32547-1232372065_thumb.png

Hovedkomponenten er en 4093 CMOS logikk krets, NAND med Schmitt trigger.

Den kan man enkelt lage en firkantgenerator med, ved hjelp av tilbakekobling og et RC-ledd.

Frekvensen bestemmes hovedsaklig av C1 og R2+R3 og ligger her på litt over 20kHz for å komme utenfor det hørbare området. Ellers kan man få pipelyd ved belastning.

Ved hjelp av de to diodene D1/D2 og potmeter R3 kan man gjøre tidene for opplading og utlading av C1 variable. På den måten får man variert bredden på pulsene.

Motstanden R2 setter den laveste hastigheten på viftene, og kan evt. endres for å tilpasse til aktuelle vifter. Her vil viftene gå med omtrent 25% hastighet på det laveste.

R1/C2 lager en oppstarts forsinkelse, slik at viftene får full spenning med det samme kretsen får spenning, uavhengig av hva potmeteret er satt på. På den måten er man sikker på at viftene starter.

De tre siste gatene bare inverterer og lager en liten buffer for signalet, slik at det gis nok strøm til å drive Q1.

Q1 er en STP60NE06 N-MOS Power jeg hadde liggende. Andre N-MOS effekttransistorer kan også fint brukes, se etter noen med lav RDS(on)og som tåler minst 15A/30V.

Avhengig av strømtrekket og type transistor som brukes, kan kjøling være nødvendig.

En liten kjøleprofil holder vanligvis. Husk at metallkappen på transistoren er spenningsførende, bør isoleres om man vil montere den med kontakt til selve chassiset eller lignende.

Litt vanskelig å lese av noe spenning eller turtall her da, men det er mulig å lage en liten sak med lysdioder eller lignende som kan vise nivået.

Lykke til!

Nettulf

Lenke til kommentar

Prøvde å sette opp en deleliste, men ser det er haugevis av forskjellige komponenter hos Farnell med tilsynelatende like spesifikasjoner.

Kunne du satt opp en liten deleliste med ordrenr. hadde jeg vært takknemmelig.

Noen av motstandene jeg fant kostet noen hundrelapper pr stk, så det er tydeilg at jeg kom feil ut i valg av komponenter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...