Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye kan jeg selge lovlig privat?

Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. Var oppom jobben her om dagen hvor de ryddet ut butikken etter å ha gått konkurs. Jeg fikk derfor med meg en haug med nye fine kabinetter som jeg har tenkt til å selge. Jeg tenker som så at hvis jeg kjøper inn komponenter og faktisk lager pcer ut av det her kan jeg faktisk tjene en god del mer enn å bare selge kabinettene for seg. Men hvor mye kan jeg egentlig selge før dette begynner å bli skattesnusk? Føler at jeg er litt på grensen når jeg kjøper inn komponenter for så å selge det videre :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette tror jeg du må spørre skattekontoret om. Om det er mange kabinetter og hensikten er å tjene penger på det kan det blir regnet som en næringsvirksomhet. Loven sier noe sånt som at virksomheten skal være egnet til å økonomiske fordeler over tid. Men den sier ikke noe om hvor store fordeler eller hvor lang tid.

Dersom det regnes som en virksomhet og omsetningen overstige rminstebeløpet, skal du også betale moms.

Sannsynligvis vil det ikke regnes som virksomhet, men du kan allikevel være skattepliktig for fortjenesten. Det kommer an på om dette vurderes som en hobby. Der vil omfanget spille inn. Om du lager et par-tre sånne PC'er i halvåret regnes det neppe som mer enn en hobby, og da er inntekten skattefri.

Men det enkleste er å kontakte skatteetaten og legge fram situasjonen, så får du en avgjørelse som er verd papiret den er skrevet på...

Geir :)

Lenke til kommentar
Spørsmålet eg stiller meg, selv om det er offtopic: hvordan kan bedriften gi bort ting som tilhører konkursboet?
Var noe snakk om det, og en rekke komponenter hørte til konkursboet. Det var noe krøll med at bedriften tidligere ble eid av en annen, så byttet de eiere og firma (men beholte lokalet) og ble da et akseselskap. Disse kabinettene hadde stått der siden tidenes morgen for å si det sånn, og hørte vel egentlig til han som eide firmaet før, men siden han ikke har gjort krav på det så ble det free for the taking. Vet ikke om dette ga noe fornuft :p

Jeg syns jeg leste: Hvor mye kan jeg selge lovlig pirat?

Akkurat det jeg leste nå også :p Tenkte "Skrev jeg feil nå eller? :S"

Dette tror jeg du må spørre skattekontoret om. Om det er mange kabinetter og hensikten er å tjene penger på det kan det blir regnet som en næringsvirksomhet. Loven sier noe sånt som at virksomheten skal være egnet til å økonomiske fordeler over tid. Men den sier ikke noe om hvor store fordeler eller hvor lang tid.

Dersom det regnes som en virksomhet og omsetningen overstige rminstebeløpet, skal du også betale moms.

Sannsynligvis vil det ikke regnes som virksomhet, men du kan allikevel være skattepliktig for fortjenesten. Det kommer an på om dette vurderes som en hobby. Der vil omfanget spille inn. Om du lager et par-tre sånne PC'er i halvåret regnes det neppe som mer enn en hobby, og da er inntekten skattefri.

Men det enkleste er å kontakte skatteetaten og legge fram situasjonen, så får du en avgjørelse som er verd papiret den er skrevet på...

Geir

Takk for svar. Tar en telefon i morra og hører hvordan dette er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...