Gå til innhold

Hvor stort kan jeg skrive ut bildet?

Anbefalte innlegg

Jeg har et par bilder jeg skal skrive ut hos fotografen, men er usikker på hvordan størrelse på bildet jeg burde velge for at det skal se bra ut, og ikke minst hvor grensen går med tanke på bildets kvalitet (hadde tenkt meg a3 eller noe, men veit ikke)?

Dette er bilder tatt med gammelt sony kompaktkamera (og jeg tar sjeldent bilder) slik at kvaliteten på bildene ikke er så store.

Bildene har en oppløsning på 2048x1360 og har en størrelse fra 1,0 - 2,3 mb.

Og sist men ikke minst så ønsker jeg forslag til hvem jeg burde skrive ut og henge på veggen?

post-165314-1228931980_thumb.jpg

post-165314-1228932008_thumb.jpg

post-165314-1228932039_thumb.jpg

post-165314-1228932060_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uha der er mange andre tråde om dette.

Det afhænger jo også af dine krav.

Skal det stå helt skarpt så er en tommelfingerregel en opløsning der svarer til 1/6000 af betragtningsafstand hvis det skal være rigtigt godt (øjets opløsning).

Altså med dine 2048 pixels: Betragtningsafstand mindst 6000/2048 = 3 gange papirbredde, hvis det skal være rigtigt godt.

Dvs på 1m afstand vil A4 se rigtigt godt ud.

Men A3 vil være pænt, og A2 nok acceptabelt.

Hvis du vil halvt så tæt på, så skal papir tilsvarende være halvt så bredt (to A-numre)

Og selvfølgelig tilsvarende større hvis større afstand.

Lenke til kommentar
takker for svar. skal prøve en størrelse større en a4 og se hvordan det går.
Bare et generelt tips - dersom du går ned én størrelse i forhold til det du hadde tenkt og i tillegg setter bildet i passepartout, vil du ofte få en bedre virkning av bildet enn om det bare er stort og satt rett i ramme...

Edit: særlig relevant er dette om bildet ikke er helt i toppkvalitet

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

En ting er antall piksler, en annen ting er hvor bra kameraet bruker dem. I dette tilfellet er jeg ikke akkurat imponert over detaljgjengivelsen, og det er litt synlig fargestøy i den svarte pelsen. Jeg ville nok fulgt k-ryeng sitt forslag og heller gått litt ned i størrelse, i hvert fall hvis du skal printe ut ett av fargebildene. Svart-hvitt kan fungere bedre i litt stor størrelse, men jeg tror den relativt dårlige detaljgjengivelsen vil bli merkbar.

Men søt hund er det i hvert fall.

Lenke til kommentar

Denne_tabell_viser_opp_til_hvilken_anbefalt_printst_rrelse_du_kan_skrive_ut_digitale_bilder.pdf

Denne tabellen viser størrelsene du bør bruke ved utskrift.

Emnet har vært tatt opp i en mengde tråder før her på forumet.

"Bildene har en oppløsning på 2048x1360 og har en størrelse fra 1,0 - 2,3 mb."

Et bilde i størrelse 2048x1360 px vil alltid ha en datastørrelse på 7,97 Mb (i TIFF eller åpnet i et bildebehandlingprogram. Hvor stort det blir når du JPG-lagrer det, bestemmes av komprimeringslogaritmen, men det kan ikke brukes til si hvor bra kvalitet det er i.

Nå kan selvfølgelig dette avikes. Jeg har skrevet ut bilder i str. 6,00 x 2,60 meter, tatt med et Canon 30D, behandlet og bearbeidet i PS. Filen som ble levert for utskrift, ble interpolert opp til faktisk str. og 200 dpi. PS slet en del, men med MAC, 8GB ram og 2x500Gb diskplass, ble TIFF-fila på 2,6 GB.

Bildet ble forresten skrevet ut på duk i ett stykke.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Nå kan selvfølgelig dette avikes. Jeg har skrevet ut bilder i str. 6,00 x 2,60 meter, tatt med et Canon 30D, behandlet og bearbeidet i PS. Filen som ble levert for utskrift, ble interpolert opp til faktisk str. og 200 dpi. PS slet en del, men med MAC, 8GB ram og 2x500Gb diskplass, ble TIFF-fila på 2,6 GB.

Bildet ble forresten skrevet ut på duk i ett stykke.

Når det er sagt - du kunne gjort jobben betraktelig lettere og gått for 72-96ppi. Du ville neppe sett forskjell på bildet uansett. Særlig tatt i betraktning at de fleste storformatskrivere har algoritmer for oppskalering av bilder.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...