Leit Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hei. Jeg har en ekstern hardisk som jeg stortsett alltid har tilkoblet min bærbare datamaskin.. Slo ikke av maskina i går kveld, så den har stått på strøm, med den eksterne harddisken tilkoblett i natt. I går funket alt helt fint, men idag får jeg ikke opp den eksterne på maskina.. Jeg bruker forøvrig mac.. Noen som har noen ide om hva som kan være galt?? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 MAC har jeg ikke erfaring med, de er for sære til at jeg kjenner til de. Uansett, USB kontrollere på PC kan bugge til tider, det som har funket hos meg i slike tilfeller er å ta strømmen fra enhetene for å nullstille de og deretter dra igang igjen. Du har forsøkt å skru av maskinen og deretter skru av og på disken? Lenke til kommentar
Leit Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Det er en sånn "lommeharddisk" som ikke har egen strømforsyning, men som får strøm fra maskina, så den slås av ved frakobling. Har prøvd restarte maskina, koble den til i annen USBport, og koble den til en PC.. På PC får jeg opp feilmelding om at den ikke gjennkjenner USB-enheten.. Den har funket både på Mac og PC før.. Forøvrig lyser den, så det er liv i den.. Kan det være noe med driver eller? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Har du restartet maskinen? Og har du prød å koble den til en annen maskin? Hvis andre maskiner heller ikke kjenner den igjen kan det være sata-til-usb-kontrolleren på den eksterne enheten som har gått, det skjedde med min Mybook. I såfall må du ta den ut av det eksterne kabinettet og koble den til enten inne i en maskin, eller med et annet USB adapter. Lenke til kommentar
Leit Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Har restartet maskinen ja, og koblet til annen maskin.. Det der du forklarer hørtes vel komplisert ut for min del.. Med mindre noen noen kunne pratet meg gjennom det.. Så, det blir vel å levere den inn tipper jeg... Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Det tryggeste hvis du ikke vet hva du driver med er å levere den inn. I hvertfall hvis du fortsatt har garanti. Jeg mener på at du mister garantien dersom du tar den ut av kabinettet sitt. Egentlig er dette en lett operasjon dersom du ikke har garanti, eller er redd for å miste data du har på disken. Det du gjør er rett å slett å åpne dekselet, gjerne med skrujærn hvis det går, hvis ikke med saks eller kniv. Jeg ville ungått å bruker hammer... Om dekselet går i stykker gjør ingen ting, for hvis USB2 kontrolleren har tatt natta kan du likesågodt kaste det. Etter du har fått ut disken har du en hvilken som helst annen 2,5" disk, men en liten chip som sitter oppå, og normalt må du skru den løs. Etter disken er helt fri stapper du den bare i en vanlig pc med ledig SATA datakabel og strøm. Anbefalt montering er overgangs-bracket, men ducktape fungerer like bra. Eventuelt kan du legge den oppå en isoporbit i kabinettet eller oppå en annen harddisk (MED ISOPOR I MELLOM!) hvis du bare vil kontrollere at disken funker før du skrur eller teiper den fast. Og voila, du har en ny intern disk i PC'n din. Hvis du vil ha det som ekstern disk igjen kjøper du bare rett og slett et ekstern 2,5" harddisk kabinett med USB utgang (eller du kan velge firewire/e-sata for mer fart). Disse er lett tilgjengelig og koster 200-400kr fra f.eks Komplett og Multicom. Å koble opp disk i et slikt eksternt kabinett er en enkel sak, og krever kun kunskaper til å lese en bruksamvisning og at du vet forskjell på IDE og SATA. Endret 11. desember 2008 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå