RunarL Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Hei. Sliter litt med en oppgave. f(x)= x^3+2x^2-x-2 Oppgaven er som følger; f(x) = 0 når x = 1. Finn de andre nullpunktene ved regning. Jeg løste oppgaven grafisk først og fant ut at det var når x = -2 og -1. Men hvordan løser jeg oppgaven ved regning? Prøvde å derivere, men da fikk jeg 0.2 og - 1,5. Må eg faktorisere? Da gjorde eg dette (x(x^2+2x-1))-2. Er dette måten, og hvordan går eg frem videre? LØST: polynomdividerte med (x-1) Endret 10. desember 2008 av RunarL Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Kunne vel faktorisert, og løst vha. fortegnslinje òg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xHHpelJc Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Kunne vel faktorisert, og løst vha. fortegnslinje òg? Å løse noe via fortegnslinje er vel kun hensiktsmessig når man snakker om ulikheter? Dessuten er man jo nødt til å finne nullpunktene før man kan tegne en fortegnslinje. Hvis man polynomdividerer med (x-1) får man et andregradsuttrykk som man lett kan faktorisere, enten ved inspeksjon eller ved hjelp av andregradsformelen. Når man da har faktorisert det ser man lett hvilke verdier av x som gjør f(x) = 0. Når man dividerer får man (x+2)(x+1). Man vet allerede at (x-1) er en faktor. f(x) kan altså faktoriseres til (x+2)(x+1)(x-1). x = -2 eller x = -1 eller x = 1 Bare for utdype... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå