Gå til innhold

SATA-adapter med mange porter for PCI-E

joffeloff

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på utkikk etter SATA-adapter (dvs. ikke RAID-kontroller, men hvis den har disse funksjonene gjør det ingenting, det blir jo bare ikke brukt..) med mange porter for PCI-Express. Hvirker som det er enten-eller - enten er det billige greier og har 2, maks 4 porter, eller så har det 8-12 porter, er svinedyrt og har både prosessor, minne og lese/skrive-cache ombord.. Noe som jeg ikke trenger.

Det jeg er ute etter er noe slikt som dette, men PCI-E da jeg ikke har noe hovedkort liggende med PCI-X på (hvem har vel det), og det er jo kjedelig å måtte kjøpe nytt hovedkort da jeg allerede har flere fullt gode hovedkort som ligger og samler støv.

Hvis det er noen som vet om noe så esoterisk som en PCI-E til PCI-X adapter ville jo det også fungert ypperlig med nevnte Supermicro-kort, men jeg tviler på at det eksisterer..

Endret av joffeloff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:932388

Highpoint Rocketraid 2220 8P SATA2. Pris: ca 2700, men den har ikke innebygget prosessor eller cache.

Det er PCI-X, men er bakoverkompatibelt til PCI står det.

Så hvis du har en 1-slots PCI port så funker det.

Den støtter også BOOT, alså at du kan starte windows fra en disk du har på kortet.

Selv om du ikke vurderer raid for øyeblikket vil jeg anbefale deg å sjekke raid-5, da det er en billig form for raid hvis du har 3 eller fler disker.

Lenke til kommentar

Hei,

Ja, jeg har en PCI-slot ledig.. Men hvis man fyller alle 8 portene kan jeg bare tenke meg at PCI blir en kraftig flaskehals for harddiskene. Hvis det ender opp som eneste alternativ kjøper jeg heller den Supermicro-kontrolleren jeg linket til da den koster nesten tre ganger mindre og har like mange porter. ;) Jeg vil jo helst finne noe hvor jeg kan utnytte PCI-E-båndbredden som er til stede, men det viser seg vanskelig.

Planen var å kjøre OpenSolaris og ZFS, og dermed er det en fordel hvis det ikke er noe RAID ombord på kontrolleren.

Endret av joffeloff
Lenke til kommentar

Det er støtte for raid, men du trenger ikke å kjøre raid, det kan du stille på kontrolleren.

PCI båndbredde er 133 MB/s, så du har rett i det ja.

Hvis du vil ha en som støtter PCI-E kan du bruke RocketRaid 2310: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:932392

PCI-e x4 = 1000MB/s max, og 4 SATA2 porter. Ingen prosessor eller cache(tror jeg). 1400kr ca på multicom.

Og den burde være av grei kvalitet siden den sier "high end workstation and enterprise storage server environments" under product info. Det burde være et greit kort hvis det holder med 4 ekstra SATA for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...