nree Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Vi i mitt hus har tinglyst veirett gjennom tomten til naboen for å komme ut på hovedveien. Veien er en nedoverbakke og en sving. En besøkende til mitt hus kjørte nedover bakken fra hovedveien da personen oppdaget at det ikke var mulig å verken styre eller bremse nedover bakken på grunn av glatt ustrødd føre. Bilen personen kjørte skled inn i boden til naboen, noe som lagde store skader på boden. Bilen ble ikke skadet. Jeg har selv opplevd store vansker med å gå opp og ned bakken ved naboens hus pga. glatt føre. I tillegg lurer jeg på om det er lovlig å sette opp en bod på en slik vei. Om mitt hus var i flammer og trengte brannbil hadde garrantert boden vært i veien for brannbilen. - Hvem har ansvaret her? - Hvem har ansvaret om noen i mitt hus skader seg kraftig på denne veien? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Dersom det er et problem at veien er glatt, ville jeg råde deg til å strø den, evt. be naboen om å strø. Dere har begge plikt til å holde veien i stand, jf. veiloven § 54. Naboen din kan kreve erstatning fra den besøkendes forsikringsselskap for skadene på boden, jf. bilansvarloven § 4. Hvis det var uaktsomt av ham å plassere boden der eller å unnlate å strø, kan hans krav avkortes, jf. § 7. Den besøkende bilisten kan dessuten risikere å straffes etter veitrafikkloven. Det samme gjelder enhver annen som ikke klarer å behandle bilen tilstrekkelig aktsomt pga. glatt føre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå