Gå til innhold

Lyse/Fredrikstad fiber nekter å forandre ip.

Anbefalte innlegg

Ok... kanskje jeg er helt på blåbærtur her nå... og jeg vet ikke om resellerne av altibox gjør det likt som lyse... men tidligere/og eller nå var/er det iallefall noe slikt som dette:

Brukere uten fast ip-adresse fikk ingen public ip... du fikk en ip-adresse som var noe slikt som 10.18.25.199 eller noe slikt. Denne ipen var fast internt på lyse sitt nett. IPen du hadde ut mot resten av verden var/er et godt spørsmål. Enten fungerte det som om du var bak en ruter, og mange kunder delte på samme public ipadresse, eller så ble du tildelt en egen tilfeldig adresse eksternt.

Jeg ser fremdeles mange brukere som har 10.xx.xx.xxx adresser...

Når jeg fikk meg lyse fikk jeg meg en fast ip for å kunne få direkte public ip, i tillegg til at den var fast.

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den gamle metroen til Lyse og noen av de første Altibox partnerene har 10.x.x.x adresser på wan beinet til sluttkunden og kjøres ut via NAT gatewayer - grunnen til at disse kundene må bestille fast-ip produktet for å kunne kjøre servertjenester hjemme.

Alt nytt kjøres med en reell rutbar ip på wan beinet til sluttkunde og nå med de nye boksene med router integrert så får du 192.168.10.x som default internt nett.

Liten kommentar til hele "X vil ikke endre ip'en min" ?? What's up with that. Ingen ISP'er har så vidt meg bekjent et "bytt ip dersom du har gjort noe du ikke skulle ha gjort på nettet" produkt.

I DSL/Dial-up verden er det litt enklere å forholde seg til(og enklere å legge over IP'en du har sabotert til en annen stakkar), du har en PPPoE autentisering hos f.eks Telenor som plukker en wan ip til deg ut av en pool av dynamiske ip'er.

IP tildeling hos Altibox gjøres på en helt annen måte, litt av grunnen til at det ikke er noen form for autentisering pc eller hjemmesentral.

Jeg foreslår du rydder opp det du måtte ha funnet på og så skal du nok se at det ordner seg.

IP'er koster penger (egentlig ikke) men RIPE deler ikke ut nye nett uten at bruken av allerede tildelte ip pools dokumenteres en gitt prosentandel utilized (80-90%)

Slike IP'er som i dette tilfellet måtte da blitt følgende behandlet:

1 - ISP svartelister ip'en og den kan aldri brukes igjen fordi den har et skittent rykte på nettet og andre kunder kan risikere og rammes av det en tidligere kunde måtte ha funnet på. Nok av disse sakene og ISP'en kan få problemer med å argumentere for tildeling av nye nett og veksten i selskapet kan hemmes.

2 - ISP'en tar på seg jobben (litt umulig med mindre kunden legger alle kortene på bordet) og rydder opp på vegne av kunden. (ser jeg lite for meg skal skje).

3 - Kunden feier for egen dør og ser konsekvensene av sine handlinger på internett.

Så i bunn og grunn, jeg tror neppe det er noen teknisk umulighet å bytte ip'en din - jeg tror bare ikke det er særlig økonomisk(eller rettferdig) for ISP'en å ta din ryddejobb.

mvh

Moella

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Åffer vil du egentlig bytte ip adresse?

Fordi noen legger dritt inn på min pc.

Det var dessverre noe av det dårligste svaret jeg har lest noen gang, serlig etter så teknisk begrunnet svar på topicen og uendret synspunkt fra din side.

Spør heller etter antivirus hjelp, det er det du nok trenger.

Lenke til kommentar
Åffer vil du egentlig bytte ip adresse?

Fordi noen legger dritt inn på min pc.

Det var dessverre noe av det dårligste svaret jeg har lest noen gang, serlig etter så teknisk begrunnet svar på topicen og uendret synspunkt fra din side.

Spør heller etter antivirus hjelp, det er det du nok trenger.

Er bare litt lei av å skive om dette, det er derfor det ble et kort og dumt svar.

Og du, antivirus hjelper ikke så mye her :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...