Gå til innhold

Lyse/Fredrikstad fiber nekter å forandre ip.

Anbefalte innlegg

Heisann

Har fiber gjennom Fredrikstad fiber og er egentlig vært meget fornøyd med dette.

Nå har jeg kommet opp i en situasjon der jeg trenger å bytte min ip adresse(Det har ikke skjedd noe ulovlig...bare slik at det er sagt.

Har kontaktet isp`en flere ganger ang problemet, men får bare følgende til svar:

Fredrikstad Fibernett kan desverre ikke imøtekomme deres forespørsel om å få endret IP-adresse. Dette er fordi endring av IP-adresse ikke er en tjeneste Fredrikstad Fibernett tilbyr.

Det vil ikke være mulig å endre IP-adresse på ditt abonnement.

Før vi fikk muligheten til å få fiber i mitt boligområde hadde Fredrikstad fiber et infomøte for oss. Jeg spurte allerede den gangen om det var mulig og forandre ip adressen. Til dette svarte de at man hadde dynamisk ip og at denne ville forandre seg ved jevne mellorom og at det var mulig å forandre den manuelt...restarte router o.s.v.

Hvis jeg ville ha statisk ip måtte jeg betale 200kr i innmelding + ca 10 kr mnd.

Synnes det er veldig rart at selgrene sier en ting og at support noe annet...virket litt uprofft hvis du spør meg.

Er de virkelig så vansklige når det gjelder å bytte ip...hva ville dere ha gjort.

Jeg ser ikke noen annen utvei enn a bytte isp. Synnes dette er egentlig veldig synd siden jeg er ellers fornøyd fredfiber.

Får vel ikke gi opp enda, noen som har noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel varer DHCP'en i 24t eller mer, kommer helt an på hvordan management har satt opp Dslam.

Du vil nok få den samme DHCP IP leasen om du ikke slår av modemet i 24t eller mer.

Men nei, support kan ikke endre din IP uten videre, og hvis de eskalerer den til management kanskje, men tror neppe det skjer for deg som priv kunde.

Endret av Shibiz
Lenke til kommentar
Nå er det vel hjemmesentralen som mest sannsynlig holder ip'en din..så om du forandrer på wan-interfacet på routeren din så vil vel ikke det hjelpe.. Ville jeg anta

Lyse kjører nettet på en måte som ligner nettet til bedrifter og ikke en typisk ISP som gjerne har plass til rundt 65500 noder pr subnet.

Pr subnet er det kun plass til 254 noder.

Mulig MAC adressen er låst til interfacet på en LAG 3 switch plasser i nærmeste sentral.

Lenke til kommentar
Nå er det vel hjemmesentralen som mest sannsynlig holder ip'en din..så om du forandrer på wan-interfacet på routeren din så vil vel ikke det hjelpe.. Ville jeg anta

Det er riktig.

Det hjelper ikke å slå av router/hjemmesentral o.s.v, har prøvd dette mer en 1 døgn. Hvis du skal gjøre det på den måten må hjemmesentrallen være av i 1mnd...noe som ikke er aktuelt.

Lenke til kommentar
Det er riktig.

Det hjelper ikke å slå av router/hjemmesentral o.s.v, har prøvd dette mer en 1 døgn. Hvis du skal gjøre det på den måten må hjemmesentrallen være av i 1mnd...noe som ikke er aktuelt.

Min var avslått rundt 1 mnd under sommerferien.Ingen ny IP av den grunn.

Vil tro at de har bedre kundeoversikt ved å tildele samme IP.

Hva er egentlig vitsen med å bestille statisk IP når den ikke forandres over DHCP , de leier jo ut statisk IP også ?

Lenke til kommentar
Det er riktig.

Min var avslått rundt 1 mnd under sommerferien.Ingen ny IP av den grunn.

Vil tro at de har bedre kundeoversikt ved å tildele samme IP.

Hva er egentlig vitsen med å bestille statisk IP når den ikke forandres over DHCP , de leier jo ut statisk IP også ?

ja si det.

Lenke til kommentar

De påstår at det ikke er mulig å bytte ip-adressa...er det noen som har kjennskap til dette.

Merkelig at de skal tviholde på ip-adressene sine...jeg kommer def. til å bytte isp når denne bindingstiden er ute....2 mnd igjen...hiv de ikke kan hjelpe meg mer en dette.

Har tilbudt meg å betale kostnadene selv.

Lenke til kommentar

Det har noe med at ip adressene er registrert på hver node. Husker ikke helt forklaringen jeg fikk. Men meget vanskelig å flytte ip adresser slik jeg forstod det.

Men hva skal du med ny ip adresse?

Ligger ingen restriksjoner ang ip adressene (utenom eventuelt BAN fra enkeltsider som du selv skaffer deg) og jeg klarer KUN tenke på grunner som gjelder for over paranoide eller ulovlige ting.

Lenke til kommentar

Eg er selv kunde i fra en reseller av Lyses pakketilbud(slik eg forstår Fredrikstad også er).

Eg har vært i kontakt med teknisk sjef for løsningen her lokalt og da har det kommet frem at ip adressene blir tildelt på portnivå i sentralen du er koblet til. Dvs at den porten du er koblet til i sentralen alltid vil gi ut den samme adressen, uavhengig av sentral du har og endringer du gjør(på utstyr og MAC-adresse).

Dette ser også ut til å stemme med virkeligheten. Der eg bodde tidligere hadde eg ip adressen fast uansett hva eg gjorde(eller kunne gjøre) i årevis. Når eg så flyttet og avsluttet abonementet der ble huset stående tom i et par måneder. Eg flyttet så til et annet sted(i nærheten, ikke samme sentral) og fikk da ny ipadresse(som eg også har beholdt siden). Så flyttet en kamerat av meg inn i det gamle huset og han fikk den gamle ipadressen som eg hadde.

Så, om alt dette stemmer, så trenger bare leverandøren å flytte deg i fra en fiberport til en annen i den sentralen du er tilkoblet, om det er flere ledige(evnt bytte med noen). Dersom de skal sende ut en montør for å gjøre dette samt oppdatere systemet sitt så vil det naturligvis påløpe en kostnad på dette. Men det er du jo villig til å betale. Men, spørsmålet her blir om det vil være rett av leverandøren å gjøre dette. Dvs, de må jo stille seg spørsmålet med hvorfor du vil bytte? Og, er det da rett at andre får denne ulempen som du ikke ønsker?

Uansett, når det gjelder praksisen med faste ip adresser så er det litt merkelig at de har lov til å drive på med dette når det tekniske i bakgrunnen ikke tillater noe annet. Altså, de lurer jo faktisk folk til å betale ekstra for noe de får automatisk. Og fast ip betyr ikke at man får den med seg når man flytter, for det er det igjen andre tekniske hinder som sperrer for. Mat for forbrukerrådet vil eg tro.

Lenke til kommentar

Mye misforståelser ute å går her. Du vil nok slite veldig med å finne en ISP som bytter IP på deg hver gang du blir bannet fra "ikke noe ulovlig"

Uansett om WAN IP blir tildelt fra en DHCP-pool eller fra en radius server via POP vil den aldri være bundet til porten slik at det må en montør ut for å endre det. Har et sted mellom lite og ingenting med konfig på slammen å gjøre.

Bestiller du fast IP vil de med 90% sikkerhet være nødt til å tilordne deg en ny IP siden vlan da blir bundet mot porten du er koblet på og det er rimelig ulogisk at de skal bruke en IP fra en dynamisk POOL.

At selgere sier noe annet er ikke noe nytt, det var ikke direkte feil det selgeren sa, bare ikke relevant til dine ønsker. Selgeren opplyste om at de opererer med dynamisk IP'er, noe som nok i teorien er sant og som også vil være sant hvis de har et produkt som heter fast IP. Men selvfølgelig vil ikke teknisk support ha mulighet til(eller ønske om) å bytte din IP når du føler for det av "ikke noe ulovlige" grunner.

Endret av inigomontoya
Lenke til kommentar

Baserer du dette på xDSL-teknologi erfaringer eller har du også erfaringer med linjeleveranse via fiberutstyr til sluttkunde? Ikke minst Lyse sitt nett? Eg sier på ingen måte at du tar feil, bare for å ha det sagt. Men når du sier garantert at IP adressen ikke blir bundet til porten og nevner DSLAM så får eg assosiasjoner til DSL-teknologi, og ikke fibernett :)

Akkurat hvilke løsninger de har i bakkant for å gjøre det slik de gjør skal eg ikke si noe om. Det kan jo godt være en RADIUS server som tildeler IP ut i fra en 802.1x autentiseringsforespørsel. Uansett, min erfaring med løsningen som min nettleverandør leverer tilsier at det faktisk deles ut en fast ip pr port. Og det er også det eg har blitt fortalt av teknisk ansvarlig for løsningen her. MEN, det kan jo faktisk være slik at de binder dette opp i mot MAC til sentralen man får. Men i praksis blir dette det samme da sentralen er montert fast med fiber av montør.

Eg tror nok ikke at det er umulig å bytte ip uten å bytte utstyr, bare muligens mye arbeid for noe så lite.

Lenke til kommentar
Bestiller du fast IP vil de med 90% sikkerhet være nødt til å tilordne deg en ny IP siden vlan da blir bundet mot porten du er koblet på og det er rimelig ulogisk at de skal bruke en IP fra en dynamisk POOL.

Hvis jeg bestiller en fast ip vil jeg få den samme ip jeg har i dag.

Lenke til kommentar

Nå var det ikke meg som nevnte dslam i utgangspunktet. Det jeg kan garantere er at det ikke er et must å få montør ut for å bytte IP. Er det fast IP til port er det nok pga vlan er konfet mot port, noe som ikke helt stemmer med dynamisk IP, men det er nå en annen sak.

Hvis du får samme IP når du bestiller fast betyr det en av to ting: Enten så har de ikke dynamisk IP eller så henter de IP fra en dynamisk pool og setter den statisk.

Siden sistnevnte er noe ulogisk og så vil jeg tro at de har konfet vlan per port. Da må de ha et subnet-tilbud av en eller annen form hvis du skal være garantert ny IP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...