Gå til innhold

Den lille indiemusikk-tråden

Gjest Slettet-yzDjfSSl

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-yzDjfSSl

Her er det beste svaret på hva indiemusikk er:

Originally "indie" was short for "independent" and would refer to any band either unsigned or not on a major record label (and therefore "independent" of the main recording business) the label made no reference to the music itself and could cover soul, rock, jazz, hip hop as well as what we normally see as "indie" music these days. However, during the 80's the "indie" charts largely came to contain a particular kind of music- often bands such as The Smiths, My Bloody Valentine or the Jesus and Mary Chain who sat somewhere between rock, pop and new wave and although popular, didn't sit comfortably alongside the "pop" of the day- such as Madonna et al or with rock groups such as Guns n Roses. Of course many of these bands and those inspired by them found the tag stuck even after the surge in popularity of the genre meant that many of them actually ended up signed to major labels. Nowadays many people attach the tag either to this kind of music, or to any band who plays a type of music other than that currently popular in the mainstream. Often in the music press the tag gets used as a prefix i.e. indie hip-hop, indie dance, indie rock - meaning something like "a slightly unusual and original take on the genre of"

Link

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det han vil fram til ja, ganske sikker, han bruker ironi, som er ganske teit og bruke over internett (Ikke ironi) :roll:

Coldplay og Oasis er mer alternative rock, mens Indie tenker jeg på band som Radiohead og My Bloody Valentine, mens andre som brukeren indietrash mener indie er det som det oppsto som; band som ikke bare tenker på money (øøh) og som ordner platene sine på uavhengige plateselskap. Uansett, alle disse bandene er velkomne her, Gjerne instrumentalia/experimental/post-rock osv også. Jeg drar alt dette under indie. Alternative rock også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl

Jeg synes at Oasis er mer indie enn Coldplay, og Colplay står ikke på listen over eksempler, og har aldri stått der, så jeg skjønner ikke hvor dere har tatt det fra. Men la oss slutte med kranglingen og heller diskutere denne fantastiske musikken.

Lenke til kommentar

Favoritt band over alle band hos meg atm er Radiohead, omtrent ingen over og ingen ved siden. Har ikke tenkt på de i sammenheng med begrepet "Indie" før, men siden de er på lista så er de kanskej det. jeg bare elsker musikken og da særlig de nyere mer eksperimentelle albumene/låtene. Elsker miksen mellom rock og elektronisk musikk det er bare så utrolig godt gjort. Sanger som ligger høyt på spillelistene er :

- Everything in Its Right Place

- Kid A

- The National Anthem

- Idioteque

- Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box

- Pulk/Pull Revolving Doors

- Pyramid Song

Ja stort sett sanger som skiller seg ut med klar bruk av elektroniske virkemidler.

Går mest i albumene "Amnesiac", "Kid A" og "In rainbows" akkurat nå.

Lenke til kommentar

Wikipedia om det siste albumet til Travis.

The band recorded the album at RAK Studios in London for two weeks between February and March

Ok, skal innrømme at Travis er litt i grenseland til britpop, uansett prøvde bare å få denne tråden litt i gang :)

Lenke til kommentar
Det er det han vil fram til ja, ganske sikker, han bruker ironi, som er ganske teit og bruke over internett (Ikke ironi) :roll:

Coldplay og Oasis er mer alternative rock, mens Indie tenker jeg på band som Radiohead og My Bloody Valentine, mens andre som brukeren indietrash mener indie er det som det oppsto som; band som ikke bare tenker på money (øøh) og som ordner platene sine på uavhengige plateselskap. Uansett, alle disse bandene er velkomne her, Gjerne instrumentalia/experimental/post-rock osv også. Jeg drar alt dette under indie. Alternative rock også.

Jada, det var ironi... sikkert det. :whistle:

Indie stempelet er et lite beskrivende et nettopp fordi folk bruker det såpass bredt. Sigur Rós og Nick Cave & The Bad Seeds har ikke så altfor mange fellestrekk. Selv vil jeg heller ha litt mer spesifikke sjangerbegrep om jeg skal bli anbefalt noe slik at jeg har et klarere bilde av hva bandet spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...