Herr Brun Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Men hvordan kan du ØKE farten i en bakke når du bremser ned? Uansett hvor glatt den er, så ser jeg rett og slett ikke muligheten. Her tror jeg du må lære deg litt basic fysikk I en nedoverbakke vil du _ALLTID_ gli og øke farten, fram til luftmotstand + friksjon blir så høy at farten blir konstant. Selv om du står på bremsen, vil du med glatt nok is og ikke helt i toppstand-dekk få veldig lav friksjon, og dermed øke farten opp til en ganske høy fart, avhengig av hellingen på bakken. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg vil jo anta at innen luftmotstand og friksjon er så høy at man oppnår konstant fart så kan farten bli rimelig høy forutsett at bakken er lang nok. Her er kanskje litt av svaret: http://tb.no/article/20081120/NYHETER/252212322/1011/NYHETER Ifølge artikkelen er det bare å trå til så lenge det er snø på bakken. Prøvde også å finne frem til de bratteste gatene, men det var stort sett veldig øde områder som det garantert aldri blir hverken fotoboks eller laser på. Rekorden var 37 grader stigning, men igjen veldig øde. Fant kossdalsvegen på 27 grader, som så noe mer trafikert ut: http://no.wikipedia.org/wiki/Osterøy Den er svingete, det gjør nok ikke saken bedre på vinterføre, men tviler på at det settes opp en fotoboks elelr at en politimann står klar med laseren sin. Må jo ta med disse også: http://www.dinside.no/reise/underholdning/.../art491261.html Er vel regnet som selvmordsforsøk å sette utfor her midtvinters når det er isete...? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Prøvde også å finne frem til de bratteste gatene, men det var stort sett veldig øde områder som det garantert aldri blir hverken fotoboks eller laser på.Rekorden var 37 grader stigning, men igjen veldig øde. Fant kossdalsvegen på 27 grader, som så noe mer trafikert ut: http://no.wikipedia.org/wiki/Osterøy Husk at det er forskjell på prosent og grader... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Ja, så nå at det stod prosent faktisk. Noen med mattekunskaper kan sikert finne ut hvor mange grader disse gatene var i...? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Ja, så nå at det stod prosent faktisk.Noen med mattekunskaper kan sikert finne ut hvor mange grader disse gatene var i...? Gidder ikke regne nøyaktig på det, men ut fra illustrasjonen i BG-artikkelen tilsvarer 30% 16,7* og 40% 21,8*. Sånn rundt regnet vil jeg gjette at 27% er ca 15*, og 37% ca 20*. Som sagt, helt omtrentlig.. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Olsen_st har skjønt hva jeg mener.... :-)Utgangspunktet mitt er ikke at man setter utfor på lykke og fromme men at man ikke så hvor glatt det var før det var for sent...selv om man seg mot bakken i 0,1 km/t om så er. Av svarene jeg leser så virker det omtrent som om man må ha noen til å gå foran bilen og hele tiden sjekke om det er for glatt for en bil for å ha sitt på det tørre. Jeg mener jo også at hvis man kjører etter forholdene i f.eks 5 km/t i en 50 sone hvis det er glatt så kan man allikevel begynne å skli skikkelig hvis forholdene er vanskelige. Igjen, av svarene så virker det som om man bare må parkere bilen vinterstid for å ikke risikere å miste lappen hvis man havner i en superglatt bakke....? Alle med hvertfall et par måneder bak rattet og fått tilegnet seg litt erfaring, skjønner at hvis bakken er bratt og det er veldig glatt (basert på veien rett før som ikke har så forskjellig føre), så tilpasser man farten etter det. Jo brattere en nedoverbakke er når det er glatt, jo mer justerer man farten ned på forhånd før man kjører utfor, fordi jo brattere og glattere bakken er jo lengere tid tar det å stoppe. Det er flere steder her i byen, i boligstrøk og rundt omkring hvor det er korte og ekstremt bratte bakker. Det er ikke snakk om mer enn ca 7-10 meter, men står det en bil i bånn av bakken og venter eller det står noe annet der, så kjører man ikke utfor den bakken når det er glatt til det er klart, for der får man STØRRE fart når med full brems (både med og uten ABS) hvis det er glatt nok. Sannsynligheten for at riksveien med fotoboks (står kun på større veier etter det jeg veit) er i så dårlig stand og har så bratte kurver at dette er mulig er også forsvinnende liten. Endret 13. desember 2008 av ChrML Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Om man mener en tråd har lite å gjøre i et forum, er det bare å rapportere den og la en moderator titte på det. Å poste sin mening om hvorvidt tråden er fin eller ei fører til slettet innlegg. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Som jeg og andre har påpekt så spiler det ingen rolle hvor forsiktig man er og hvor mye man kjører etter forholdene hvis det uventet blir så mye glattere at man mister veigrepet helt. Selv om man har hatt lappen i hundre år og kjører så sakte som det er teknisk mulig å kjøre hjelper ikke det om man allikevel mister veigrepet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Og andre igjen har påpekt at det folk sier ikke nødvendigvis er rett, og er uenig med deg . Jeg finner det rett og slett ikke sannsynlig at man mister veigrepet og øker farten til fart over fartsgrensen ved å skli, og så blir tatt i fartskontroll. Derimot å "UPS, fartskontroll *bremse som f....OI SKLIII*" finner jeg mer sannsynlig. Men jeg påstår ingenting, bare tror... Kan vi få litt fakta på bordet forresten? Hvilken vei, og hva var fartsgrensa? Fotoboks eller laser? Lenke til kommentar
per_skrul Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Hva skal fører bestandi ha over bilen ??? Lenke til kommentar
per_skrul Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Da har vi vel svar på alt da? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Skjønner ikke det der helt.. Selv Petter Solberg har mista kontrollen, også under transportetappe, så alle kan ha uflaks/gjøre feil.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det er forskjell på å miste kontrollen og å ha så håplause dekk, oversikt og køyreegenskaper at bilen sklir opp i fart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Forskriften sier: "Det er føreren som må vurdere om kjøretøyet er sikret tilstrekkelig veggrep. Når det er glatt føre kan man oppnå dette ved å bruke vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende." Kilde: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Sesongbeho...k+og+kjettinger Det er bilfører som er ansvarlig for at bilen er sikret mot å gli. Er det for glatt for vinterdekk med eller uten pigger, så er det frem med kjettinger, ev. la bilen stå. Det hjelper ikke å skylde på veien, den er som den er, og det eneste føreren kan gjøre er å sørge for tilstrekkelig veggrep. Dersom du ikke har gjort dette, og ikke har veggrep så du klarer å holde fartsgrensen i en bratt nedoverbakke, er du heldig dersom du får kjøre videre med bare en fartsbot. Egentlig burde du blitt fratatt førerkortet for å ikke ha opptrådt i henhold til forskriften. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Om man sklir, glir, triller, detter eller lign4nde og blir tatt i fartskontroll er det førersansvar at man kjørte for fort. Glir man som følge av dårlig grep eller slitte dekk så har man også brutt andre bestemmelser i samme slengen. Husk også vtrl. §3, dette er en meget6 langtrekkende bestemmelse. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Om man sklir, glir, triller, detter eller lign4nde og blir tatt i fartskontroll er det førersansvar at man kjørte for fort. Glir man som følge av dårlig grep eller slitte dekk så har man også brutt andre bestemmelser i samme slengen. Husk også vtrl. §3, dette er en meget6 langtrekkende bestemmelse. Eg har problemer med å sjå for meg korleis ein bil kan dette i ein hastighet over fartsgrensa forbi ein fotoboks. For øvrig kudos for den 1337-nynorske versjonen av "liknande". Endret 15. desember 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 For å oppklare dette så har ikke dette skjedd med meg eller noen jeg kjenner, var kun en tanke som slo meg nå når kong vinter har banket på døra. Prinsippielt så kan det vel være andre glatte ting også, som at en tankbil full av olje krasjer på toppen av en bratt bakke og tømmer hele tanken med olje nedover bakken. Men som linken tidligere viste til fikk man ikke bot av fotobokser hvis det var snø på bakken, så sånn sett er det vel kun laser igjen? I de områdene jeg kjører er det partier som ligger i skygge og dermed ofte er vesentlig glattere enn normalt. Disse områdene er kjent for vi som bor der, men fremmede kan få seg en overraskelse...noe alle bilene i grøfta også viser at de gjør. Forøvrig så har vi fått bøter av vrange politimenn før, bl.a fikk vi bot for noe vi ikke hadde gjort fordi en politimann ikke hadde sett at vi ikke gjorde det så han gav da bot for å være sikker. Har også opplevd parkeringsvakter som har dyttet biler til de stod feilparkert slik at de kunne gi bot. Det hadde også vært interressant å se hvor stor fart man kunne fått ned en bakke under gitte forhold. Ta en bakke på f.eks 10 grader, en bil på 1,5 tonn oppå, 4 gummihjul som har en kontaktflate mot veien på x cm2, friksjonen til gummi mot våt is for eksempel, en startfart på 30 km/t osv. Vil et slikt tilfelle kunne nå 50 eller 60 km/t..eter hvor mange meter, og hva er farten etter 300 meter? Eller noe sånt. Er jo mange som har programmer som man kan legge inn slike data, eller har mattekunnskaper nok til å løse slike oppgaver. I følge denne: http://no.wikipedia.org/wiki/Friksjon så har gummi mot våt is ett friksjonstall på 0,02. I denne nyheten står det om en betongbil som begynte å skli fra stillestående: http://www.ostlendingen.no/article/2007113...HETER/599452617 Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Men hvordan kan du ØKE farten i en bakke når du bremser ned? Uansett hvor glatt den er, så ser jeg rett og slett ikke muligheten. Det er fullt mulig å øke farta, selv med låste hjul. Det er samspillet mellom tyngdekrafta og friksjonen i dekkene som bestemmer om en vil akselerere eller deselerere. Mange har vel opplevd å skli på holka (til fots), og de fleste vil nok si at når dette skjer i en bakke, så øker farta (og smertene...) Blir samme prinsippet der også. Kjører en etter forholdene, vil en stort sett aldri være i fare for å komme i situasjonen trådstarter beskriver. Det skal i så tilfelle være ei jæ.... lang bakke, med ei helling som tilsier vinterstenging av veien. På den andre siden; er det 30-sone, og du kryper over kanten i 5km/t, og har nådd 40 i bunnen, og bota skrives; jeg hadde uten tvil sendt denne til de som har ansvaret for vintervedlikeholdet av veien. Veien er da ikke å regne som kjørbar, med mindre en bruker vinsj for å ta seg ned bakken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå