Gå til innhold

Blir man bøtelagt for å skli for fort med bil?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Hvis man er ute og kjører en vintersdag og kommer til en bakke som er så glatt at man ikke får bremset, vil man da bli bøtelagt hvis man sklir for fort forbi en fotoboks eller blir tatt i laser?

Kan man klage og få medhold i slike saker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt det, tar jeg ikke helt feil får du bot om du så triller for fort i forhold til fartsgrensen.

At du ikke får bremset vil vel tilsi at du kjørte for fort i utgangspunktet i forhold til hva situasjonen tilsa at du burde, så det blir vel appåtil skjerpende?

 

Fotobokser vil jo heller ikke vite hva du gjør, bare at du kjører for fort.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tenkt mest på om man f.eks kjørte i 30-35 i en 40 sone, og så kom det et parti som var skikkelig såpeglatt og som man mister kontrollen i.

Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å være så glatt ned en bakke at man kan bremse til krampa tar deg og man har større fart i bånn av bakken enn på toppen. Dette gjelder spesiellt piggfrie dekk og helt ekstrem is (våt og speilblank is som noen har gått over å polert skulle'n tru), eller om bakken er veldig bratt.

 

Tror trådstarter mener det teoretiske tilfellet at en person kjører i 40 km/h i en 40- sone og er så dum at han ruller utenfor en bakke med blankis med piggfrie dekk i denne hastigheten. I bånn av bakken er det en fotoboks. Mannen står på bremsene, men bilen får bare større fart, og i bånn har han 50 km/h forbi fotoboksen på stive hjul. Han lurer på om man teoretisk sett kan få en bot pga det.

 

Jeg vil si at man tenker ikke særlig langt hvis man kjører utenfor en bakke med ekstremt glatt blankis i fartsgrensen. Da dette må være en meget bratt bakke eller meget glatt bakke eller begge deler, så vil man måtte se om hele bakken er klar først og at det går greit å skli ned bakken uten å skli ut i bånn eller treffe noe annet, evt vurdere om kjetting er nødvendig på bakhjulene. Av egen erfaring, ikke legg kjettingen på fremhjulene når det er SÅ glatt med mindre du vil ha en skikkelig utfordring. Bakhjulene vil låse så fort du ser på bremsepedalen og du blir nødt til å bremse brått, rette opp når sladden blir for stor, bremse brått osv.. hele veien nedover for å holde farta konstant/senke den. Med kjettingen på bakhjula så kan du stå på bremsen hele veien og bilen vil holde seg rett om veien ikke har altfor mye helling og du vil fremdeles kunne styre litt pga vekten av motoren.

 

Av den grunn syns jeg man da skal få bot for det. Men det går jo selvsagt an å klage og kanskje få medhold.. bare for å få en liten sjanse ekstra.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Tenkt mest på om man f.eks kjørte i 30-35 i en 40 sone, og så kom det et parti som var skikkelig såpeglatt og som man mister kontrollen i.

 

Har opplevd lignende scenarioer to ganger i det siste.

Begge ganger i bunnen av en glatt bakke der jeg holdt på å dra biler opp av grøfta, politiet var på stedet og så på at flere biler kom ned bakken uten å greie å bremse.

Skjedde ingen uhell da, men politiet plukket lappen fra samtlige med utgangspunkt i paragraf 3, vanket selvfølgelig bøter/forelegg også.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at fartsgrenseskiltene er forbudsskilt. Selv om fartsgrensen er 40, betyr ikke det at du har lov til å kjøre i 40. Du har bare ikke lov til å kjøre fortere, uansett. Du må tilpasse farten din forholdene, og alle vet at selv om det ikke er glatt akkurat der du er, kan det være mye glattere 100 meter lengre bort. Det må du selvfølgelig ta hensyn til når du skal kjøre ned bakker, og før du kjører ned bakkene.

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at fartsgrenseskiltene er forbudsskilt. Selv om fartsgrensen er 40, betyr ikke det at du har lov til å kjøre i 40. Du har bare ikke lov til å kjøre fortere, uansett. Du må tilpasse farten din forholdene, og alle vet at selv om det ikke er glatt akkurat der du er, kan det være mye glattere 100 meter lengre bort. Det må du selvfølgelig ta hensyn til når du skal kjøre ned bakker, og før du kjører ned bakkene.

 

I teorien: Man kan luske seg over bakketoppen i 3km/t. Bakken ser ikke glatt ut pga. snø oppy isen. Du begynner å skli, og selv med piggdekk får du ikke stoppet. Nederst i bakken står politiet med laser. Da har du sklidd deg til en fart på 50 km/t (i 40-sone).

Finnes det ingen regler som kan frigi deg fra en bot her?

Lenke til kommentar

Finnes det fotobokser i områder med så låg fartsgrense?

 

Om du kjører, sklir eller triller betyr ingenting, det går uansett for fort og du har ikkje kontroll.

 

Eg har liten tru på at du klarer å skli opp i så høg hastighet med vinterdekk. Då er det uansett uforsvarleg å køyre dersom veien er så ekstremt glatt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Det er en grunn til at fartsgrenseskiltene er forbudsskilt. Selv om fartsgrensen er 40, betyr ikke det at du har lov til å kjøre i 40. Du har bare ikke lov til å kjøre fortere, uansett. Du må tilpasse farten din forholdene, og alle vet at selv om det ikke er glatt akkurat der du er, kan det være mye glattere 100 meter lengre bort. Det må du selvfølgelig ta hensyn til når du skal kjøre ned bakker, og før du kjører ned bakkene.

 

I teorien: Man kan luske seg over bakketoppen i 3km/t. Bakken ser ikke glatt ut pga. snø oppy isen. Du begynner å skli, og selv med piggdekk får du ikke stoppet. Nederst i bakken står politiet med laser. Da har du sklidd deg til en fart på 50 km/t (i 40-sone).

Finnes det ingen regler som kan frigi deg fra en bot her?

 

Du vil få fartsbot og sannsynligvis en bot etter paragraf 3, for å ikke være riktig "skodd" for føret. Det hadde vært ekstremt uforsvarlig å våge seg utfor en såpass bakketopp med dekk/utstyr som ikke egner seg med blank is nedover.

 

 

Selv om det tilfellet du sier her er ganske ekstremt og strengt tatt ganske umulig i praksis.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Olsen_st har skjønt hva jeg mener.... :-)

Utgangspunktet mitt er ikke at man setter utfor på lykke og fromme men at man ikke så hvor glatt det var før det var for sent...selv om man seg mot bakken i 0,1 km/t om så er.

Av svarene jeg leser så virker det omtrent som om man må ha noen til å gå foran bilen og hele tiden sjekke om det er for glatt for en bil for å ha sitt på det tørre.

Jeg mener jo også at hvis man kjører etter forholdene i f.eks 5 km/t i en 50 sone hvis det er glatt så kan man allikevel begynne å skli skikkelig hvis forholdene er vanskelige.

Igjen, av svarene så virker det som om man bare må parkere bilen vinterstid for å ikke risikere å miste lappen hvis man havner i en superglatt bakke....?

Lenke til kommentar

Er få som finner på å følge loven til punkt og prikke i en "nødsituasjon". Om bilen sklir får man neppe bot fordi man ikke var i stand til å vurdere føret.

 

Å kjøre for fort er uansett et brudd på loven og jeg vil tro det kommer an på behandleren om du får bot hvis du klager på en fotoboks. Har selv sett en del på kanten skli-tilfeller (folk sklir inn i kryss på rødt lys etc.) med politi til stede, har aldri sett at noen har fått tilsnakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...