Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vindusspylervæske i kjøletanken

insolvent

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kom i skade for å helle ca. en halv liter vindusspylervæske i tanken for kjølevæske i går...

Litt dårlig tid og litt uoppmerksom... :)

Er dette skadelig for kjøleanlegget på noen måte, eller går det greit? Jeg bor på østlandet så vil nok ikke oppleve de kaldeste nettene i løpet av vinteren.

Endret av insolvent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Hei!

Jeg kom i skade for å helle ca. en halv liter vindusspylervæske i tanken for kjølevæske i går...

Litt dårlig tid og litt uoppmerksom... :)

Er dette skadelig for kjøleanlegget på noen måte, eller går det greit? Jeg bor på østlandet så vil nok ikke oppleve de kaldeste nettene i løpet av vinteren.

Fra http://www.bilinform.no/index.php?option=c...&Itemid=105

Det er litt avhengig av hvor mye spylervæske du har hatt på radiatoren. Kjølevæskas egenskaper vil blir ødelagt dersom man fyller på for mye spylervæske eller andre væsker for den slags skyld. Tapp uansett ut all kjølevæske og fyll på ny så er alt i orden igjen.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du ikke har startet/kjørt bilen etter at du fylte på, kan du bare tappe av det du fylte på, det har ikke fått blandet seg så mye.

Har vært ute for verre, for eks en som hadde fylt frostvæske på batteriet :!:

Lenke til kommentar
Spylevæske ødelegger gummi.. og siden svært mye i kjølesystemet er gummi, så er det ikke særlig lurt å ha det på der.

Det tror jeg ikke noe på. Hele spylevæskeanlegget er jo laget av gummi.

Det finnes mange forskjellige typer gummi og plastslanger med veldig forskjellige egenskaper. Vil tro at hovedfokus på slangene for kjøleanlegget er at de ikke skal bli sprø ved høy temp over lang tid. For slangene i spyleranlegget er vel det viktigste at de ikke blir tørket ut av løsemiddler. Det er ikke sikkert samme gummiblanding har begge disse egenskapene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...