Danny Boy Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Jeg har brukt begge programmene, og begge føler jeg egentlig kan det samme, bare FCP har fordelene med å være mer brukervennlig. Men PPro har fordelen med å være mer avansert, og har masse tutorials til å støtte det opp. Men egentlig så vet jeg ikke hvor avansert FCP er, i forhold til PPro. Jeg vet at FCP er blitt på en måte standard som redigeringsprogram i profesjonell sammenheng, men hvilke flere fordeler har det i forhold til PPro? Jeg kan jo gå i dybden på begge programmene, men vil heller høre med noen som har allerede erfaringen. Hva er deres erfaring, eller hva synes dere om disse programmene? Tenker mest på nyeste versjon da, som blir PPro CS4, og FCP 6.0.5. EDIT: Skiftet tittelen til "Filmlaging: Apple vs Adobe", istedenfor "Premiere Pro vs Final Cut Pro", da det er mer passende for det jeg er ute etter. Nemlig hvilken som egner seg best for filmlaging. Det ser ut til at Final Cut Studio, en pakke som inneholder mange fellesprogrammer, akkurat som Adobe Creative Suite, er den anbefalte løsningen for de som er ute etter å lage profesjonelle filmer i profesjonelle sammenhenger. FCS har på en måte blitt standard programmet innen videoredigering, mens Adobe henger igjen som hobbyens favoritt. Derfor for de som lurer på hvilket de skal velge, og har tenkt å lage profesjonelle filmer, lønner det seg mest å lære FCS, da det er mye større sjangse for at det blir brukt der du vil jobbe. Om du derimot skal lage avanserte animasjonsfilmer, egner Adobe sin pakke seg bedre, grunnet at den har Flash programmet. I tillegg til Illustrator for å lage vektor. Dette har ikke FCS. I tillegg har ikke FCS noe bildebehandlingsprogram i profesjonell klasse, hvor Adobe har klassikeren Photoshop, som i dag er standarden for nettopp bilderedigering. Så har du også Avid programmet, som er mye brukt innen media på et profesjonelt nivå. Med det sagt så har jeg tenkt å lære meg FCS, for så å utdype meg skikkelig i Photoshop, Illustrator og muligens Flash. Kilde: http://reviews.cnet.com/1990-3513_7-6758919-1.html Mer info: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=435013 Endret 22. desember 2008 av Danny Boy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå