Gå til innhold

Bachelorprogram i Europastudiar. Ideer om yrke?

taKenzZz

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i det siste blitt oppmerksom på noe som virker som et veldig interessant studie ved Universitetet i Bergen: Europastudier. Det følgende sitatet er hentet fra UiBs egne sider om graden:

Bachelorprogrammet i europastudiar er sett saman av fag frå historie, samanliknande politikk og sentrale europeiske språk som engelsk, tysk, fransk, italiensk og russisk. Gjennom studiet skal du få spesifikk kunnskap om og innsikt i historie, politikk, kultur og samfunnstilhøve i Europa. Emna blir drøfta frå fleire perspektiv med hovudvekt på politiske institusjonar (EU) og kulturelle prosessar i dagens Europa. Behovet for kunnskap om Europa og europeiske institusjonar er stort, særleg på bakgrunn av den europeiske integrasjonsprosessen og internasjonaliseringsprosessen. Etter to semester med fellesemne kan du sjølv velje retning, noko som gir rom for spesialisering i høve til eigne faglege interesser.

Dette virker veldig interessant! Og jeg er overlykkelig over å kunne kombinere alle disse retningene i ett fag. Jeg er dog litt bekymret om jeg i det hele tatt vil kunne få meg en jobb med denne graden, selv om jeg tar en mastergrad. Dette er hva UiB sier om yrkesmulighetene:

Bachelorprogrammet i europastudiar kan kvalifisere til ulike yrke der kunnskap om Europa er etterspurt. Yrkesvala vil variere etter kva fordjupingar og emnekombinasjonar du vel. Bachelorprogrammet gir solide allmennkunnskapar som kan nyttast i ei rekkje yrkessamanhengar. Du blir godt skikka til å handtere store informasjonsmengder, og til munnleg og skriftleg presentasjon av ulikt slag. Dessutan blir du flink til å setje deg inn i nye problemfelt og til å sjå og analysere saker frå fleire sider.

Ved påbygging til mastergrad vil du bli kvalifisert til vidare studium, forsking, formidling og undervisning på høgare nivå.

Hvor er så kunnskap om Europa etterspurt? Det kunne ha vært en ide å arbeide i EU/FN eller noe slikt, men da må jeg vel strengt sett ta en "ren" mastergrad i statsvitenskap?

Jeg er for øvrig flytende i engelsk, fransk og nederlandsk. Samtidig har jeg nettopp begynt med å lære meg russisk (et av de seks offisielle språkene til FN) og tysk kommer jeg til å lære meg i løpet av de neste par årene. Dette nevner jeg hva angår et mulig yrke i internasjonale organisasjoner.

Er det noen her som har erfaringer eller har hørt om dette studiet før? Det ser ut som jeg i det minste kan ty til læreryrket om jeg ikke finner noe annet. Etter det første året får studentene spesialisere seg i tre fag (90 stp.), og i skrivende stund vurderer jeg sterkt:

• Russisk språk og kultur (eller fransk)
    Historie
    Sammenlignende Politikk (også kjent som komparativ politikk)

Tusen takk til alle som tar seg tiden til å svare! :)

Ragnar

Endret av taKenzZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Heisann:) Jeg har ei venninne som studerer i utlandet nå master i europastuder etter å ha tatt denne bacheloren. Drømmen hennes er som flere andre: å jobbe i UD eller en annen internasjonal organisasjon. Hun tok fransk så jeg vil også anbefale deg å ta ett språk slik at du kan bruke dette språket internasjonalt:) Men jeg vet ikke hvilke mastere du kan ta da, jeg antar om du tar russisk må du ta en master innen språk eller om du tar politikk må du ta en master innen dette siden det er det som er fordypiningen? Eller så kan du gjøre som hun jeg kjenner å ta master i europastudier eller statsvitenskap i utlandet, de er ikke så strenge med fordypningsfag som norske universitet.

Lykke til:) Verden har behov for Europa vitere:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...