care1337 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Teknisk info: TV: Samsung 40" LCD-TV LE40M87BD HDMI-kabel: Kenwell Pro Series 19P (2 meter) Overgang: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=53266043 (18 pins?) Skjermkort: PowerColor Radeon HD http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345333 Problemstilling: TVn blir kun brukt tilkoblet PC via HDMI-kabel og overgang mot DVI-D. Jeg har i utgangspunktet støtte for full HD. 1920x1050... og det er også oppløsningen jeg bruker til vanlig. På fjernsynet får jeg opp fullHD, og den kjører "nesten" den oppløsninga jeg skal ha. MEN på sidene av skjermen. Venstre/høyre så er det helt svart. Det er kanskje 30 piksler uten bilde på på hver side. Det betyr at tvn feilskalerer 1920x1050 slik at bildet ikke blir 1x1 allikevel. Fjernkontrollen til TVn sluttet merkelig nok å fungere, selv om den har batteri og det blinker når jeg trykker på den. Med andre enheter tilkoblet har tvn greid å fylle skjermen helt ut i kantene. Det plager meg at jeg ikke har 1x1 pixelmapping, men at tvn skalerer feil i bredden, og bommer på kanskje 2 cm hver side (og litt oppe og nede også, men det syns knapt.) Hjelp!!! ;p Kristoffer > Stavanger Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hvor mange HDMI-kontakter har TV-en, og hvilken er det du bruker? Har du prøvd alle? Noen TV-er har visstnok en bestemt HDMI-kontakt som er bedre egnet til PC-bruk enn de andre, så prøv gjerne å flytte kabelene fra HDMI1 til HDMI2 osv. og se om det gir bedre resultat. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Hvor mange HDMI-kontakter har TV-en, og hvilken er det du bruker? Har du prøvd alle? Noen TV-er har visstnok en bestemt HDMI-kontakt som er bedre egnet til PC-bruk enn de andre, så prøv gjerne å flytte kabelene fra HDMI1 til HDMI2 osv. og se om det gir bedre resultat. Har tre stk HDMI. Alle tre er prøvd. Vel å merke står det "game2" på den jeg bruker. Ved et tilfelle greide jeg å få bilde ut i alle kanter på skjermen. Men det var med en analog vga-kabel. Men doh ikke HDMI. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det kan virke som et sprøtt forslag, men forsøk å bytte ut evt bakgrunnsbilde på PC-ens skrivebord med ensfarget bakgrunn. Ikke svart eller veldig mørk. Dersom du kobler til en PC med 16:10-skjerm til en TV med 16:9-skjerm, kan det se ut som om ikke hele skjermen fylles i bredden selv om den egentlig er fylt, det kan være at bakgrunnsbildet er skalert til 16:10, og dermed ser man svarte striper på sidene. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Det kan virke som et sprøtt forslag, men forsøk å bytte ut evt bakgrunnsbilde på PC-ens skrivebord med ensfarget bakgrunn. Ikke svart eller veldig mørk. Dersom du kobler til en PC med 16:10-skjerm til en TV med 16:9-skjerm, kan det se ut som om ikke hele skjermen fylles i bredden selv om den egentlig er fylt, det kan være at bakgrunnsbildet er skalert til 16:10, og dermed ser man svarte striper på sidene. Hehe. Skjønner tanken. Men såpass noob er jeg ikke. Jeg bruker kun tvn som pcskjerm hele tiden. Det er ikke bare bakgrunnsbildet som ikke fyller skjermen. Men også startknappen er et stykke fra kanten av skjermen. Jeg skal ta å knipse et bilde av problemet jeg, og laste opp her. Slik at alle forstår hva problemet dreier seg om. Edit: mente ikke å svare frekt altså. Takker for all hjelp jeg får. Edit2: Nå er bildene lastet opp! Utrolig skitten og "ripete" skjermen ser ut på kloss holdt. Mens den ser gullende ny ut ved vanlig syn. Nå hadde jeg også blitz på, så dere skulle se skillet ekstra nøye. Endret 10. desember 2008 av Mirai85 Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) *snip* Problemstilling: TVn blir kun brukt tilkoblet PC via HDMI-kabel og overgang mot DVI-D. Jeg har i utgangspunktet støtte for full HD. 1920x1050... og det er også oppløsningen jeg bruker til vanlig. På fjernsynet får jeg opp fullHD, og den kjører "nesten" den oppløsninga jeg skal ha. MEN på sidene av skjermen. Venstre/høyre så er det helt svart. Det er kanskje 30 piksler uten bilde på på hver side. Det betyr at tvn feilskalerer 1920x1050 slik at bildet ikke blir 1x1 allikevel. *snip* Hjelp!!! ;p Kristoffer > Stavanger Hei øhm.. full HD. 1920x1050 Skrive feil eller.. Full hd 1920x1080 Fikk også problem på min samsung le46 656 på hdmi 2 (dvi-d til hdmi og xps bærbar avslått skjerm) at ved tv som hovedskjerm at desktop-bildet forsvant ca halve oppgavelinje i str utom alle skjermens sider ved 1920x1080. Trakk sammen bilde i k-panel, men da endra oppløsninga seg til ****x1038 eller noe i den duren. Sjekka tv innstillinger (da jeg ikke fant anna feil i k-panel), fikla litt med scan-funksjoner for hdmi 2 og dog dette ikke mange dagene siden så husker jeg ikke, men enten var det en eller anna scan-funksjon som var på, eller så var det at jeg satte en.. Erindrer noe om just scan av eller på. Uansett så var det slik jeg fikk det riktig til å fylle hele panelet med hele desktopen i 1920x1080 og P uten at andre instillinger i k-panel endret seg til feile instillinger. Mvh Kenneth Endret 12. desember 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå