HaterDiskus Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Driver å svarer på noen spørsmål i forbindelse med opplæring (er lærling) og kom over et jeg ikke skjønner noe av. "De fleste kontakter er retningsbestemte. Hvordan ser du det?" Klart jeg ser hvilken vei en kontakt skal sitte, jeg er jo ikke dum. Dem er jo stor sett ikke like på begge sider. Men hva pokker er det som er ment her? Klarer ikke å finne ut av det. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Du har vel egentlig svart på det selv. Den er ikke lik på begge sider, enten ved at de ikke går an å sette inn mer enn èn vei, eller at det er merket av hvilken vei de skal stå. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Men på hvilken måte er de merket, hvis de er like på begge sider? Og er det dette (mitt) svaret de er ute etter? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Vel, vet ikke helt om jeg missforstår her men. Det er som regel det laveste tallet merket på utstyret som er inngangen og høyeste er utgangen. Eksempel er f.eks NC som er 1 på inngang og 2 på utgang. NO har 3 på inngang og 4 på utgang. Du kan også ha eksempler der det er + på inngangen og - på utgangen. Ellers har du jo som regel alltid en eller annen form for skisse på utstyr der det er flere funksjoner, der det står hvordan alle tilkoblinger er i spenningsløs tilstand. Håper det var godt nok svar =) Endret 10. desember 2008 av Rosemount Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Tror de tenker på han-/hunkjønn på kontaktene / pluggene. Det er vanlig at den med spenning er hunkjønn for å beskytte mennesker/utstyr. Bare tenk på en vanlig stikkontakt, hadde vært upraktisk med masse små metallpinner som stakk ut rundtomkring i huset med 230V på. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Ser poenget med å ha spenningen på hunkjønn, ja. Rosemount: Men det du snakker om er vel bare å finne på tegningen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 "Kontakt" og "retningsbestemt"? Eg forstår lite av kva det faktisk er snakk om her. "Kontakt" er eit svært vidt begrep, du kan ikkje kalle alt mogeleg for "kontakt". Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Sitert ordrett fra oppgaven. Regner med at det er snakk om alle kontakter generelt. Men, ja, er enig. Vanvittig åpent spørsmål. Derfor jeg ikke vet hva jeg skal svare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå