Ronny M Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg har aldri blitt helt klok på dette. Hva skal jeg velge? Jeg har noen videoklipp som er NTSC som skal redigeres i Magix Movie Edit Pro. Skal jeg da velge NTSC eller PAL oppsett i redigeringsprogrammet? Videoene er jo NTSC men de skal spilles av på tv i norge som er PAL. Hva blir riktig? Hva da hvis jeg slår sammen videoklipp som er NTSC og PAL format til en film, hva blir konsekvensene av det? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 så lenge outputet er i pal går det greit vil jeg tro, kan hende du får noe problematikk med programmet du bruker, kan også hende man får problemer når man redigerer med 2 forskjellige filer med 2 forskjellige framerates. 1 Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Hva med kvaliteten? Blir den ikke forringet ved å gjøre om NTSC filmer til PAL? Det må jo bli en del endringer både i oppløsning og framerate? Er det ikke bedre å kjøre NTSC hele veien siden tv i norge takler det fint, eller? Hva med høyde/bredde forholdet (aspect ratio), er den lik på NTSC og PAL, eller hvordan blir det egentlig? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 det har du rett i, aspect ratioet er noe annerledes, men tviler på at det er synlig, du kan jo ha et output på begge deler kan du ikke? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...tions_2.svg.png der ser du forskjellen. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Siden platene skal spilles på norsk TV, synes jeg det er naturlig å velge PAL. Har ingen erfaring med dette, men hvorfor ikke forsøke seg fram med noen småklipp, med blandet innhold? Brenn gjerne på en RWplate, så kan du bruke plata mange ganger. - Er det VOB-filer (MPG), kan du benytte Smart Rendering i Magix og slipper å vente noe særlig ! Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Siden platene skal spilles på norsk TV, synes jeg det er naturlig å velge PAL. Har ingen erfaring med dette, men hvorfor ikke forsøke seg fram med noen småklipp, med blandet innhold? Brenn gjerne på en RWplate, så kan du bruke plata mange ganger. - Er det VOB-filer (MPG), kan du benytte Smart Rendering i Magix og slipper å vente noe særlig ! Har testet litt nå, og det er helt klart best å bare la videoene være i NTSC format. Hvis jeg konverterer til PAL så ser jeg at filmen ikke går like jevnt og fint. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 PAL-utstyr har tradisjonelt sett hatt bedre støtte for NTSC enn motsatt, men med moderne utstyr skal denne forskjellen være noe mindre. Hva slags klipp er det snakk om? Om det er progressivt materiale i "Film NTSC (23.98fps)" bør du strengt talt mappe rute til rute til PAL og strekke hvert bilde til hjørnene. Selv om oppløsningen er forskjellig på NTSC og PAL er aspect-standarene (4:3 og 16:9) fortsatt like. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Hva slags klipp er det snakk om? Om det er progressivt materiale i "Film NTSC (23.98fps)" bør du strengt talt mappe rute til rute til PAL og strekke hvert bilde til hjørnene. Det er for det meste 29.97fps progressivt og noe interlaced. Lenke til kommentar
chma Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 I mange tilfeller kan man ikke slå sammen PAL og NTSC i redigerings software. Billigste metoden for å konvertere og beholde kvalitet er After Effects, beste er dedikert hardware...type utstyr som står i OB busser hos NRK Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Ser ikke helt hvordan After Effects kan være den billigste metoden. FFmpeg er noe billigere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå