Gå til innhold

Mikrofon til akustisk gitar - DPA 4099?

Dommedagsprofet

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en måte å få en naturlig gjengivelse av akustisk gitar uten å totalt ruinere meg selv. Jeg har inntrykk av at de aller fleste elektroakustiske gitarer låter veldig... vel, elektroakustisk - spesielt ved strengeanslag. En kar sa at de dyreste gitarene med innebygd pickup låter naturlig, men det har jeg igjen å få demonstrert.

Så kom jeg over DPA Microphones 4099 i siste utgave av Performing Musician, og tenkte det kanskje kunne være løsningen. Har en Morgan som er verdt omtrent halvparten av mikrofonen, men som jeg liker lyden på. (Ja, jeg vet Morgan har dårlig rykte, men husk at Morgan bare er et samlenavn. Dessuten liker jeg å tro jeg har skutt gullfuglen.) Dessuten så er jo mikrofonen fri fra gitaren, og jeg vil kunne bruke den også på den klassiske Yamahaen min og eventuelt nye, dyrere gitarer.

Noen som har noen erfaring med lignende mikrofoner som denne? Vil det kunne brukes i en livesammenheng, selv med gulvmonitor? Det virker jo som de noe vagt antyder at det er mulig, dessuten skrev de jo om den i livemusikkbladet Performing Musician. Er det verdt pengene, og finnes det billigere og vel så gode alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fortell meg! Hva koster den? Det kan godt hende det finnes bedre mikk til lignende pris.

Det virker som det er en kondensermikk av "svakere type", for at den nettopp skal kan fungere live, men kan ikke gi noe sikkert svar på det!

I nettbutikken til DPA Microphones' norske forhandler Lyd-Systemer AS ligger den til kroner 4650. Det blir i så fall tre ganger så mye som jeg noen gang har brukt på én mikrofon, så bør være verdt det! :p Nå er riktignok gitar mitt hovedinstrument, så å kaste inn litt penger i å få formidlet lyden på en naturlig måte er jo verdt noen kroner, vil jeg tro.

Jeg har jo hørt om løsninger hvor man blander lyden fra en mikrofon som denne med lyden fra en mikrofon bygd inn i kassa eller en sånn magnetisk pickup over lydhullet på gitaren, men jeg vet meget lite om sånt. Er egentlig ikke så veldig nøye å ha akkurat den lyden, bare det låter som en akustisk gitar! Dessuten hadde det jo vært kjekt om jeg kunne bruke den på andre akustiske strengeinstrumenter som klassisk gitar, mandolin og banjo også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...