gullfaks1 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hei, Skal sette opp et RAID 5 med 4 disker. Har lest mange spaltemeter med råd og er ikke blitt noe klokere. Spørsmålet er hva jeg skal velge: 1. On Board Raid 2. Eget Raid kort som er softwarebasert (Feks Highpoint) 3. Ekte Hardware raid kort Alle 3 virker ok så langt ingen problemer oppstår ;o) MEN hva hvis jeg må reinstallere maskinen? Oppgradere OS? Kontrolleren ryker og jeg må kjøpe en ny? Eller bytte hovedkort? Min oppfatning er at løsning 1 er ubrukelig i alle disse scenarioene. Hvis jeg kjøper et Highpoint kort med SW RAID, kan jeg da flytte dette over til en ny maskin? For meg er sikkerhet viktigere enn perfomance. Kan dere anbefale en god løsning sett i lys av dette? Og foreslå noen prisgunstige kort av god kvalitet. Jeg betaler heller 3.000 for noe som virker enn 1000 for noe som tryner om 1 år. mvh Kjell Arne Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Personlig er jeg også på jakt etter en ekstern RAID kontroller, dog sikter jeg over det dobbelte i pris og i SAS segmentet siden det også virker med SATA for RAID kontroller. Min vurdering for HW RAID kontroller er at om jeg bytter HK så tar jeg bare med meg kontrolleren over så brikkesettet spiller ingen rolle. Og med en god hardware RAID kontroller så øker du også ytelsen på diskene i RAIDet, en god kontroller er raskere enn en software løsning og en dårligere kontroller. Eneste problemet er at jeg må også kjøpe ett nytt kabinett for å huse RAID oppsettet. Ellers så funker Software RAID kort på samme måte som RAID som finnes i normale HK slik som ICH sørbroene til Intel. Dette kalles for fakeRAID: http://linux-ata.org/faq-sata-raid.html Software RAID følger generelt OS installasjonen, mens slike halvløsninger aka fakeRAID kjører med en liten hardware komponent som gjør den delvis OS uavhengig, krever litt mer fikling for oppsett i andre OS. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hvis du velger hardware raid kan du ta det med deg fra PC til PC helt sømløst. Et greit hardware raid kort er Highpoint Rocketraid 3510 til 2900kr http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1838374 Den har egen prosessor og ram, så den avlaster systemet, og har også innebygget noen sikkerhetsfunksjoner. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 hva jeg skal velge:1. On Board Raid 2. Eget Raid kort som er softwarebasert (Feks Highpoint) 3. Ekte Hardware raid kort 1) OnBoard kort er som regel svake og min erfaring er at de kneler om de får for mye trafikk, jeg skal hvertfall aldri legge et RAID der igjen etter litt dårlige erfaringer. 2) Slike kort er helt Ok, ikke forvent noe WOW-hastighet. Da ville jeg heller brukt slike kort som diskkontrollere og satt opp SW-RAID direkte i OS. Men kjører du ikke Linux eller Windows Server er det ikke aktuelt uten hacking. 3) Det vil kunne gi noe kjappere hastighet enn et OS SW-RAID, men da er du avhengig av chipsettet til kortet. Mister du kortet mister du og raidet i en del tilfeller. Med et OS SW-RAID kan du flytte diskene mellom bokser uten å tenke på noe som helst. Selv sverger jeg for OS SW-RAID da ytelsesforskjellen mellom det og ekte RAID (som og er veldig mye dyrere) ikke er viktig nok. Vi kjører og OS SW-RAID på de fleste av database og webserverene i Tek.no-nettverket med gode resultater. Vurderer selv følgende server nå, og da har jeg valgt PCI-Express diskkontrollere, så legger jeg RAIDET opp i OS. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Hvis du skal ha SSD raid kan du bare glemme software-raid. 2 Mtron pro (som ikke er de raskeste, men kjempebra...) kneler lett vanlige SATA kontrollere i raid-0. De fleste hovedkorts' SATA er ikke beregnet for å klare størrelseorden 10.000 IOPS eller 200++MB/s. Hvis HW raid kontrollere tar natta mener jeg på at du kan kjøpe en lik en av samme modell, og at den da vil akseptere det gamle raidet, men er ikke 100% sikker. Bare ut av interresse siden Ueland er her og snakker om tek.no's nettverk, har dere vurdert å bruke SSD for å aksellerere de områdene med tyngst (lese)IO-belastning? Lenke til kommentar
Carloz89 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Bra skrevet.. --------------- Personlig er jeg også på jakt etter en ekstern RAID kontroller, dog sikter jeg over det dobbelte i pris og i SAS segmentet siden det også virker med SATA for RAID kontroller.Min vurdering for HW RAID kontroller er at om jeg bytter HK så tar jeg bare med meg kontrolleren over så brikkesettet spiller ingen rolle. Og med en god hardware RAID kontroller så øker du også ytelsen på diskene i RAIDet, en god kontroller er raskere enn en software løsning og en dårligere kontroller. Eneste problemet er at jeg må også kjøpe ett nytt kabinett for å huse RAID oppsettet. Ellers så funker Software RAID kort på samme måte som RAID som finnes i normale HK slik som ICH sørbroene til Intel. Dette kalles for fakeRAID: http://linux-ata.org/faq-sata-raid.html Software RAID følger generelt OS installasjonen, mens slike halvløsninger aka fakeRAID kjører med en liten hardware komponent som gjør den delvis OS uavhengig, krever litt mer fikling for oppsett i andre OS. Lenke til kommentar
gullfaks1 Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 hva jeg skal velge:1. On Board Raid 2. Eget Raid kort som er softwarebasert (Feks Highpoint) 3. Ekte Hardware raid kort 1) OnBoard kort er som regel svake og min erfaring er at de kneler om de får for mye trafikk, jeg skal hvertfall aldri legge et RAID der igjen etter litt dårlige erfaringer. 2) Slike kort er helt Ok, ikke forvent noe WOW-hastighet. Da ville jeg heller brukt slike kort som diskkontrollere og satt opp SW-RAID direkte i OS. Men kjører du ikke Linux eller Windows Server er det ikke aktuelt uten hacking. 3) Det vil kunne gi noe kjappere hastighet enn et OS SW-RAID, men da er du avhengig av chipsettet til kortet. Mister du kortet mister du og raidet i en del tilfeller. Med et OS SW-RAID kan du flytte diskene mellom bokser uten å tenke på noe som helst. Selv sverger jeg for OS SW-RAID da ytelsesforskjellen mellom det og ekte RAID (som og er veldig mye dyrere) ikke er viktig nok. Vi kjører og OS SW-RAID på de fleste av database og webserverene i Tek.no-nettverket med gode resultater. Vurderer selv følgende server nå, og da har jeg valgt PCI-Express diskkontrollere, så legger jeg RAIDET opp i OS. Først: Takk til alle sammen som har kommet med gode svar og forslag! Jeg har i dag en Windows XP 32-bits maskin som skal oppgraderes med nytt hovedkort og windows Vista 64-bit om en stund. "En stund" kan bli lenge til hvis jeg først får raidet opp og går ;o) Jeg har forstått at å flytte raid er vanskelig og at da er en HW raidkontroller å foretrekke. Men det største problemer med windows OS er at jeg som mange andre reinstallerer OS innemellom, enten pga av problemer eller at maskinene blir treigere og treigere. Jeg ønsker en trygghet for å kjøre rebuild på raidet er mulig. I min enfoldighet lurer jeg da på om løsning 2 (egen kontroller som HighPoint RocketRAID 2300 4P SATA II/300) er godt nok. Tanken er da så lenge diskene står koblet til samme porter i kortet kan vi rebuilde raidet med tilhørende software. Hvis kortet ryker kan jeg kjøpe nytt og gjøre det samme. Det bør i teorien også gå med nytt OS. Noen kort skal visst nok ha muligheten til å eksportere "raid konfig-filen" slik at den kan legges inn på nytt hvis noe ryker.... Da høres det veldig ut som et OS raid for meg. Jeg har eliminert løsning 1 som er on board RAID. Når et ok HW-raid kort koster 3000 kroner så ble det plutselig ganske interessant. Må utforske de ulike softwarebasrte raidkortene mer. Takk igjen. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Software basert raidkort får du fra rundt tusenlappen. I sammenheng med en annen post jeg svarte i linket jeg RocketRaid 2230 http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:932392 for ca 1400kr. EDIT: så ikke kortet du hadde linket til over, det virker som et bra kort det også. Akkurat hvordan det er med migrering av slike mellom forskjellige OS må noen andre svare på Endret 11. desember 2008 av GullLars Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Men det største problemer med windows OS er at jeg som mange andre reinstallerer OS innemellom, enten pga av problemer eller at maskinene blir treigere og treigere. Jeg ønsker en trygghet for å kjøre rebuild på raidet er mulig. Går fint det med SW RAID i OS, du mister ikke RAIDet selv om du reinstallerer OS-disken. GullLars: Per dags dato er fremdeles ytelsen vi får på 10/15-000 RPMS disker mer enn god nok for oss, samtidig trenger vi mye lagring. SSDer er nok litt fremtiden enda. Lenke til kommentar
gullfaks1 Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 3) Det vil kunne gi noe kjappere hastighet enn et OS SW-RAID, men da er du avhengig av chipsettet til kortet. Mister du kortet mister du og raidet i en del tilfeller. Med et OS SW-RAID kan du flytte diskene mellom bokser uten å tenke på noe som helst. Selv sverger jeg for OS SW-RAID da ytelsesforskjellen mellom det og ekte RAID (som og er veldig mye dyrere) ikke er viktig nok. Et spørsmål til dette; Hvordan kan man flytte disker mellom ulike maskiner når man kjører et OS SW-raid? Vil OS da detektere oppsettet sånn uten videre? Og vil dette gjelde når man oppgraderer fra f.eks XP 32-bit til Vista 64-bit som jeg planlegger å gjøre? Og hvis OS SW-RAID er godt nok - hvorfor da benytte eksterne kontrollere? Hvis kortet har Intel ICH10R innebygget og det ryker kan man jo kjøpe et nytt mobo eller kort med kompatibelt brikkesett... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Forskjellen mellom RAID kontrollere som jeg nevnte er hastigheten. Herunder blir antall Mb per sekund en stor faktor, Nizzen er spesialist og "storforsker" på akkurat dette feltet. Med en dyr kontroller går overføringene betydelig raskere, og da spesielt ved større RAID oppsett hvor CPU belastningen øker. På ett standard hovedkort med fakeRAID eller Software RAID så er det CPU som gjør hele jobben, jo mer avansert RAID nivå du velger jo høyere blir CPU bruket og raskere treffer du på en overføringshastighets flaskehals. Jeg ville ikke anbefalt Software RAID løsning for den vanlige brukeren i allefall, funker for data sikkerhet men er komplisert å sette opp om du ikke har server OS, som Ueland nevner det må "hackes" inn. Da sitter vi igjen med fakeRAID kontrollere og RAID Akseleratorer, sistnevnte er en halvløsning mellom fakeRAID kontrollere ala ICH10R og en ekte hardware RAID kontroller, men disse har ofte litt mer alvorlige bugs her og der da spesielt i andre OS. fakeRAID har en BIOS løsning men legger fortsatt all belastning på din vanlige CPU, noe som blir en betydelig sinke ved flere disker og mer avansert RAID, pluss en masse begrensninger om du skal kjøre "Nested RAID levels". Flytting ved OS Software RAID burde gå fint, RAID data lastes når OSet starter, dog om du har flere OS som RAIDet skal kjøre på så blir software RAID ett lite problem. Linux krever det en god del fikling for å gjennkjenne ett software RAID og jeg tviler på at en alternativ Windows installasjon på en annen disk kan gjenkjenne RAIDet og jobbe med det. Lenke til kommentar
ticalOne Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Det skal nevnes at mange mener at HW kontrollere for Raid0 er helt meningsløst, mens det har store fordeler (mht hastighet, og cpu forbruk) mht Raid5 osv. Sitter selv å leter litt på Ebay etter en skikkelig kontroller. Selges jo ganske mye billigere der enn gjennom butikk i norge (har forsåvidt lagt ut en kjøpsannonse her på hw også). Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Det skal nevnes at mange mener at HW kontrollere for Raid0 er helt meningsløst, mens det har store fordeler (mht hastighet, og cpu forbruk) mht Raid5 osv. Sitter selv å leter litt på Ebay etter en skikkelig kontroller. Selges jo ganske mye billigere der enn gjennom butikk i norge (har forsåvidt lagt ut en kjøpsannonse her på hw også). http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/ OK, kanskje det er helt meningsløst med 9 Mtron Pro SSD i raid-0, men jeg skulle likt å sett et software raid som kunne slå dette hardware raidet... Fyren maksa et Areca 1231ML, som ikke er noe man finner på vanlig geek eller entusiast-rom. nesten 900MB/s random read, 830MB/s sequential read. 61500 IOPS max, 53k @ 8kb random. Dette er SYKE tall som nesten kan måle seg med ioDrive (og slår det på lese fart). Det var nesten samme IOPS tall for 5 Mtron Pro i raid-0, så det var tydelig at raidkontrolleren (med egen god onboard prosessor) ikke takla mer IOPS. IO-meter bilde: http://www.nextlevelhardware.com/storage/b...ship/chart6.jpg Selv får jeg bare halvparten av det IOPS resultatet han fikk på 2 disker nå jeg raider 2 helt like (men 32gb i stedet for 16gb) i raid-0 fra hovedkortet mitt sin SATA-kontroller (asus 790fx), men overføringshastighene er nesten 100% Endret 11. desember 2008 av GullLars Lenke til kommentar
gullfaks1 Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Et greit hardware raid kort er Highpoint Rocketraid 3510 til 2900krhttp://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1838374 Igjen - imponerende med alle gode innspill og engasjement. Begynner å sikle mer og mer på en HW-raidkontroller. Tanken på å flytte raidet med meg ved oppgraderinger er fristende. Prisene er heller ikke så gale. Har du/dere noen preferanser mellom High point rocketraid og kort fra Adaptec? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Når du vil ha en skikkelig RAID kontroller, sjekk nøye at den har en egen prosessor og minne og at den ikke bare er en "Akselerator" billige modeller er som oftest av den typen. Personlig går jeg å sikler etter en litt heftig men DYR RAID kontroller: http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=19887 12 disker kan smekkes på og den skal klare å håndtere opptil 700Mb per sekund overføringshastighet, dog tror jeg ikke mitt planlagte RAID 6 kommer til å treffe på den grensen men kjekt å ha litt å gå på. Å sette opp den kontrolleren er også ganske enkelt, det gjøres i nettleseren din. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Et greit hardware raid kort er Highpoint Rocketraid 3510 til 2900krhttp://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1838374 Igjen - imponerende med alle gode innspill og engasjement. Begynner å sikle mer og mer på en HW-raidkontroller. Tanken på å flytte raidet med meg ved oppgraderinger er fristende. Prisene er heller ikke så gale. Har du/dere noen preferanser mellom High point rocketraid og kort fra Adaptec? Den adaptec du linker til der er bra også, men den er mer enn en smule overkill. Den rocket raid jeg linka til skal i teorien klare rundt 800MB/s og ca 50.000-60.000 IOPS. For å toppe det trenger du 4 intel SSD i raid-0, eller 6 Mtron Pro 7500 i raid-0. Så du har mye overhead å gå på, og vil ha en god kontroller hvis du får lyst på SSD raid senere. Den er også laget for workstation/server, så den skal tåle 24/7 operasjon i fler år. Lenke til kommentar
gullfaks1 Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Den adaptec du linker til der er bra også, men den er mer enn en smule overkill. Dette åpner jo for en ny variant av vår diskusjon ;o) Hva er godt nok når det gjelder et HW-raid? Jeg skal sette opp 4 TB disker i et Raid5. Når jeg ser på linken til 007CD www.nextron.no f.eks, så er det jo flere kort med prosessor og minne: - Intel® XScale™ IOP331 I/O processor - 128MB embedded DDR SDRAM Det må jo bety at et slikt kort er et ekte HW-raid ikke en aksellerator. Eller? Jeg er framdeles opptatt av sikkerhet og kunne ta med meg raidet. Ytelse er ikke topp prioritet. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Den adaptec du linker til der er bra også, men den er mer enn en smule overkill. Dette åpner jo for en ny variant av vår diskusjon ;o) Hva er godt nok når det gjelder et HW-raid? Jeg skal sette opp 4 TB disker i et Raid5. Når jeg ser på linken til 007CD www.nextron.no f.eks, så er det jo flere kort med prosessor og minne: - Intel® XScale™ IOP331 I/O processor - 128MB embedded DDR SDRAM Det må jo bety at et slikt kort er et ekte HW-raid ikke en aksellerator. Eller? Jeg er framdeles opptatt av sikkerhet og kunne ta med meg raidet. Ytelse er ikke topp prioritet. Jeg har forstått det av diskusjonen. For ditt formål burde det holde med et kort som er PCI-e (IKKE PCI-X eller pci, det er andre grensesnitt), har onboard prosessor og ram, og har mulighet for 4 disker og raid-5. Størrelsen på ram, og hastigheten på prosessor har lite å si, siden det er 4 disker du vil ha i raid-5 snakker vi om et teoretisk maks på under 300MB/s, og alle slike vil dra det lett. Stikkord du er ute etter når du sjekker produktinfo er om det er beregnet for workstation/server (de fleste er det), det betyr som regel kvalitet som er flere størrelseordner høyere enn resten av maskinen din. Oppsummering: PCI-e grensesnitt, prosessor og ram på kortet, 4 sata utganger med støtte for raid-5. Stikkord: workstation/server. Pris område: 1500-2500 kr. Lenke til kommentar
gullfaks1 Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Oppsummering: PCI-e grensesnitt, prosessor og ram på kortet, 4 sata utganger med støtte for raid-5. Stikkord: workstation/server. Pris område: 1500-2500 kr. Og da kommer det aller siste spm i denne tråden ;o) Jeg har trålet internett etter slike kort til den prisen, men det billigste i Norge er 2700,- På nettbutikker i USA kan man få det til 330 USD, men de shipper ikke til Norge. Har du en anbefalning på hvor jeg kikker? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 sorry, bomma på prisen... Det skal være 2000-3000kr når den har prosessor 2700kr høres ut som et greit kjøp. For 2 porter var "HighPoint RocketRAID 3122" til 1700 på komplett det billigste jeg fant, men nå skal du jo ha 4 så det har ingen ting å si... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå