Gå til innhold

valg av fiolin

l1ght

Anbefalte innlegg

hei dere!

jeg er 17 år og er interessert i fiolin. tenker på å kjøpe en stagg fiolin (elektrisk) til jul.

noen som har noen tips? (er helt ny på dette, så vet ikke helt.)

likte det at jeg kan spille uten å forstyrre familien. pluss at den ser veldig kul ut :)

takk,

-Erlend

Endret av l1ght
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil begynne å spille fiolin, synes jeg ærlig talt at du skal gi blaffen i om hvor drit kult det er å spille e- fiolin, men heller tenke litt på hva et greit nybegynnerinstrument er.

Uten at jeg har greie på det, tviler jeg på at en elfiolin er førstevalget.

Det er ikke kulturskole der du bor? Hvis det er det, kan du jo kontakte den for å høre om det er mulig å få timer, og litt råd til å begynne med. Det tror jeg er smart, det å spille fiolin har en lang tradisjon bak seg, og det kan være greit å gjøre det riktig fra starten av.

Lenke til kommentar

Jaggumeg.

Satt på mobilen sist gang, så det ble litt kinkig skrevet. Måtte raske meg for å ikke bli "timet" ut fra nettverket. -.-

Uansett, jeg har aldri spilt fiolin før men hadde veldig lyst til å starte. Jeg har sett på fiolintimer, men finner ingen lokalt i Lillestrøm dessverre. Det blir vel turen inn til Oslo i så fall.

Så denne bloggen, http://eha.no/blogg/?p=12 , og fikk veldig lyst til å kjøpe meg en. Har en ting for både klassisk musikk og metal, spesielt metal som har fiolin i seg. Selvom jeg har nok å gjøre i fritiden min, tenkte jeg at jeg kunne bruke tiden min litt mer produktivt og lære meg noe slikt. Jeg vet at fiolin virker å være utrolig vanskelig, men desto mer vil jeg antageligvis føle at jeg mestrer det etter noen år.

Bare tviler bittelitt på om det er den beste til å begynne med, som bloggen der sier. Akkustisk fiolin er definitivt bedre antar jeg, men tanken på å holde familien i konstant helvete frister meg ikke. En mute på fiolinen vil heller ikke høres helt bra ut. Derfor ville en elektrisk en med headset være toppers for meg. (Jeg har en far som er litt ivrig på kornetten)

Håper det hjalp litt i hvertfall. Noen som har vært nær denne typen fiolin før?

Vil ha det som en liten julegave, noe jeg kan se frem til denne julen.

Håper dere har en fin start på december, prøve-stresset er over for meg for denne gang. :)

Tusen takk,

-Erlend

Lenke til kommentar

Som castorfiber og du selv nevnte er det nok ikke det beste å begynne med hvis du er helt fersk. For det første vil du ikke få den rette følelsen av klang med en el-fiolin ... Jeg vil si at når du skal lære det grunnleggende vil du få mest utbytte av en akustisk, selv om det da vil være vanskeligere å få fin klang, men til slutt vil det gi best resultat. En annen ting er at hvis du skal ta timer som nybegynner vil du ikke komme langt med en el-fele ...

Men det kan jo også være tungt å begynne med fiolin, det tar tid og er ikke minst utrolig krevende. Det vil nok ta tid før du føler du kan få fram noe fint på fela... En El-fiolin vil kanskje i ditt tilfelle gi deg mer motivasjon og du vil kanskje trives mer, det vil være lettere å få fram bra lyd og muligheter for eksperimentering vil gjøre det spennende.

Men det er litt opp til deg, hva vil du med dette? En akkustisk fiolin vil jo også koste litt mer vanligvis, men dette skal det også være mulig å få lånt fra lokale orkestre/lærere/skoler osv.

Og en annen sak er at det garantert finnes fiolinlærere i lillestrøm, det må det bare gjøre!

Btw bruttern har el fele og det er utrolig kult! men han har spilt fiolin i mange år og de færreste går vel rett på el-fela. Er du interesert nok til å ta tak i fiolin spillinga på en akustisk fiolin vil det nok gi beste resultater med tiden.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men vet ikke helt hva jeg skal lete etter i en akustisk fiolin. Lokale musikkbutikken hadde ingen fioliner tydeligvis, så må vel nærmere Oslo for det ser det ut som. Jeg har pratet med en mann som vil selge el-fiolinen for en rimelig pris, 1300 kroner.

Jeg vet ikke helt, jeg vil gjerne begynne ordentlig. :/

Har broren din noen spesielle fioliner som hadde vært bra for nybegynnere?

Takker,

-Erlend

Lenke til kommentar

Når du skal kjøpe en akustisk fiolin for deg som nybegynner ville jeg bare gått for noe billig inntil du har basisen på plass så kan du oppgradere senere. I Oslo har du Hornaas musikk som er den "overdisk" butikken jeg vet om som selger strykeinstrumenter ellers så kan du også kjøpe over nett. Sjekk ut Finn.no er kanskje det beste rådet jeg kan gi deg der. Der har du masse fioliner til salgs til svært rimelige priser! Så at du får fioliner helt ned under tusen lappen ... Dette er selvfølgelig svært dårlig instrumenter, men for deg som nybegynner vil det ikke ha noe å si inntil videre. Men en el fiolin til 1300 er jo veldig rimelig så hvis du er interesert ville jeg kanskje slått til på den uansett jeg altså.

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Hmm, ja. Den virket veldig rimelig, noe av grunnen til at jeg tenkte på det i det hele tatt.

Så på kurs på nettet, og det var noe i Oslo som het Maya musikk og kulturskole som antageligvis kunne passet. Vil da spørre om det går ann å låne en fiolin der på stedet når jeg øver isåfall.

Takk for tips, skal tenke gjennom det litt nøyere. Hvis noen har noen flere tips, bare si ifra! Jeg trenger innskudd av erfaringer fra folk!

Men jeg finner ingen anmeldelser av den elektriske fiolinen annet enn den jeg fant på den bloggen, så jeg vet ikke helt.

Meh -.-

Lenke til kommentar

Det lille jeg vet om fioliner, er at i motsetning til gitar, så er læringskurven, og de første "trinnene" til å beherske instrumentet "greit" veldig høye. Derfor er det viktig å få instruksjon til å begynne med.

Videre- jeg er ganske sikker på at de som tøffer seg på el- fiolin har noen timer bak seg på en vanlig en først. Jeg vil anta at det faktisk er lettere å få til.

Når det er sagt, er strykere en konservativ gjeng, og vi trolig fnyse høyt av forslag om "el- fiolin", selv om de ikke engang har prøvd en. De har tross alt en mange hundre år gammel tradisjon å ta vare på.

Har ikke tenkt å skrive noen avhandling om noe jeg ikke har noe særlig greie på, så derfor avslutter jeg med å fortelle at rundt 40 sekunder på Google hostet opp denne nyttige linken:

http://musikkskolen.skedsmo.kommune.no/

Når det er sagt- den Stagg- saken koster da ikke allverden, så du går trolig ikke konk hvis du kjøper den. Etter prisen å dømme, er det ikke all verden til instrument, men siden fiolin er fretless, blir du ikke belemret med sånne "vanlige" billiggitarproblemer som for eksempel dårlig intonasjon og dårlig båndarbeid.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Bweh, bak togstasjonen ja. Tusen takk for den, jeg fant ikke noe sånt. Eneste jeg fant var en musikkskole som ikke hadde fiolin. -.-

Det sier litt om google-skillsene mine, huhu. Tusen hjertelig, jeg kommer til å ringe dit imorgen for å sjekke ut.

-Erlend :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...