Gjest medlem-82119 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Kjenner godt til rettsystemet, men kjenner også godt til gatas jus. Det er nå engang slik at folk VET at om de slår ned en fyr slik at han dør så skal handlingen gjennom rettsapparatet og "forstås" mot riktige lover etc. slik at handlingen tilslutt vannes ut og man får en minimal straff. Den allmenn-preventive dele fungerer ikke i slike saker. Det er derfor jeg beundrer de landende som har tatt tak i disse problemene og gir veldig direkte og konkrete straffer på konkrete handlinger. Stjeler man, javel, da kapper vi hånden din Tar DU noens liv, javel, da tar vi DITT liv Og jeg skal love deg at frykten for mange års straffearbeid i et borthjemt høl av et fengsel og de ulike fysiske straffene er mye mer allmen-preventivt enn hva konsekvensene blir for å slå en mann ihjel på gata i norge. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) [...]Det er nå engang slik at folk VET at om de slår ned en fyr slik at han dør så skal handlingen gjennom rettsapparatet og "forstås" mot riktige lover etc. slik at handlingen tilslutt vannes ut og man får en minimal straff.[...] Hvordan vil du ha det isteden da? En eller annen instans må jo finne ut hva som egentlig har skjedd. Selv i "1000 vitner" eksempelet ditt må vitneutsagnene samles inn, hva da om 256 av vitnene har motstridende forklaringer, hva med de 28 som mener det var selvforsvar, de 132 som sier det sikkert var fortjent, da 41 som juger og de 111 som ikke er helt sikker på om det er riktig mann som er arrestert? Hvordan skal det bli ordnet med hurtigdom? Loddtrekkning? Du betsememr basert på hva som føles riktig? Kongen bestemmer? "Alle er skyldige alltid" som overordnet prinsipp? Stjeler man, javel, da kapper vi hånden dinTar DU noens liv, javel, da tar vi DITT liv Og jeg skal love deg at frykten for mange års straffearbeid i et borthjemt høl av et fengsel og de ulike fysiske straffene er mye mer allmen-preventivt enn hva konsekvensene blir for å slå en mann ihjel på gata i norge. Du kan godt innføre både strengere og uvanlige straffer, men på ett eller annet hvis må du altså finne ut: Hvilke(t) lovbrudd som er begått og hvem som har begått det. Itillegg får du selvfølgelig alle problemene med straffeutmålingen: Skal det være samme straff for å stjele en HubbaBubba som en bil? Skal uaksomt drap (bilulykke pga du hadde driti i å vedlikeholde bremsene dine) straffes likt som overlagt sadistisk sexsualdrap? etc etc Endret 17. desember 2008 av M98kF1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg vet ihvertfall at jeg ikke er redd for straffenivået i norge. Det er også mange ting jeg uten å nøle kunne gjort i norge som jeg aldri i livet ville funnet på å tenke på engang i enkelte andre land. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Som for eksempel hva? Og hvorfor gjør du isåfall ikke det? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Tja, det meste egentlig. Gjør det ikke fordi det er moralsk og etisk galt av meg, ikke fordi jeg er redd for straffen. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Hurtigdom - er det hvis for eksempel en politimann tar en tyv på fersken - at han da skal kunne gi dom til fyren der og da? Eller er det at tyven blir tatt ned på politistasjonen og stilt for en dommer ganske umiddelbart? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Tja, det meste egentlig.Gjør det ikke fordi det er moralsk og etisk galt av meg, ikke fordi jeg er redd for straffen. Og det tror du at du er alene om? At alle andre enn deg må skremmes til lovlydighet? Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Begrep som hurtigdom og automatikk er vel ikke noe vi ønsker i rettssystemet... det skal finnes slingringsrom for individuelle forskjeller. Verden er gjerne litt mer nyansert. Men vi trenger klart strengere straffer for vold og voldsrelaterte ting generelt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Når jeg tenker hurtigdom så er det å ha t straffesytem som fungerer på samme måte som f.eks trafikkreglene. Suser man forbi en fotoboks i 80 i 60 sonen så er det rimelig klare regler for hvilken straff man får og det vet man på forhånd. Å utvide dette systemet til flere områder vil f.eks si at hvis du gjør X handling får du Y straff. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) Når jeg tenker hurtigdom så er det å ha t straffesytem som fungerer på samme måte som f.eks trafikkreglene.Suser man forbi en fotoboks i 80 i 60 sonen så er det rimelig klare regler for hvilken straff man får og det vet man på forhånd. Å utvide dette systemet til flere områder vil f.eks si at hvis du gjør X handling får du Y straff. Du har visst ikke hørt om forelegg, selv om dette har vært nevnt i flere innlegg i tråden din. Endret 23. desember 2008 av frevild Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå