Stratos Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg ser i tester osv at Nikon D90 på standard instillinger ikke skarper opp optimalt. Dette kan endres i menyene, derfor lurer jeg på om noen har noen tips å komme med? Noen som har prøvd frem og tilbake og kommet frem til noe som er bra? Eventuelt andre ting dere har endret på i bildebehandlingen i kameraet? Jeg drar til Afrika til uka og kommer til å ta en del bilder håndholdt, tenkte kanskje jeg kunnne spare litt tid på etterbehandlingen, den tar nok tid som det er. Blir nok en del bilder å gå igjennom uansett.. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hva som er optimal oppskarping av et bilde avhenger av motiv, lysforhold, og en haug andre faktorer. Det eneste riktige å gjøre er å prøve seg frem og finne ut hva som er rett for ens eget kamera på slike bilder man selv pleier å ta. Det kommer for øvrig snart en utførlig oppskarpingsguide her på Akam, skrevet av Carsten Arnholm, men denne vil fokusere på etterbehandling, tror jeg. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg tenker mest på å få best mulig utgangspunkt for etterbehandlingen. Kommentarer jeg oppfatter er at de fleste dSLR "generelt" lager litt softe bilder? Ettersom det er mulig å tweake litt på standardinstillingene kan det jo hende det er mulig å gjøre noe som forbedrer 90% og er "non-destructive" altså kan reverseres på resten...? Blir vel å fylle baggen med minnebrikker og skyte i RAW tenker jeg.. Lenke til kommentar
Jimmith Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 dpreview har i sin omfattende test av D90 tatt med konklusjoner om skarphetsinstillingene. (dpreview - d90 - side 15) De konkluderer med at sharpening kan skrus opp til 5-6 uten noe tap av kvalitet. Ps: Er det noen som vet om det er mulig å endre bildeinstillingene i standardvalgene, dvs. de instillingene som blir brukt i auto modusene? Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg tenker mest på å få best mulig utgangspunkt for etterbehandlingen.Kommentarer jeg oppfatter er at de fleste dSLR "generelt" lager litt softe bilder? Ettersom det er mulig å tweake litt på standardinstillingene kan det jo hende det er mulig å gjøre noe som forbedrer 90% og er "non-destructive" altså kan reverseres på resten...? Blir vel å fylle baggen med minnebrikker og skyte i RAW tenker jeg.. Med best mulig utgangspunkt for etterbehandlingen bruker du null oppskarping, helst raw og tar dette helt til slutt i bildebehandlingen. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg tenker mest på å få best mulig utgangspunkt for etterbehandlingen.Kommentarer jeg oppfatter er at de fleste dSLR "generelt" lager litt softe bilder? Ettersom det er mulig å tweake litt på standardinstillingene kan det jo hende det er mulig å gjøre noe som forbedrer 90% og er "non-destructive" altså kan reverseres på resten...? Blir vel å fylle baggen med minnebrikker og skyte i RAW tenker jeg.. Med best mulig utgangspunkt for etterbehandlingen bruker du null oppskarping, helst raw og tar dette helt til slutt i bildebehandlingen. Om man skyter RAW, da spiller det vel ingen rolle hva man setter sharpening til? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jøss, har Akam klart å rekruttere CA som skribent? Er det et resultat av at et av hans bilder ble missbrukt i en tråd forleden? Noe som forøvrig endte i full fordragelighet med en blid CA. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 CA har skrevet en oppskarpingsguide for oss for mange år siden, og siden han var helt enig med oss om at den hadde et skrikende behov for oppdatering, ble vi enige om at han skulle skrive en ny. Den skulle vært publiseringsklar i disse dager, men CA har plutselig blitt formann (eller hva det nå var) i BioFoto, så han har fått det litt tynt med tid i det siste. Men guiden kommer den, og over tid tar vi også sikte på å oppdatere flere gamle guider, og komme med noen nye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå