Gå til innhold

Hva type mennsker blir prest?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da ikke hele verdens befolkning er kristne trenger man et alternativ til prester for dem som sliter. Der har vi psykologene.

Jeg har aldri hatt behov for hjelp med psykisk helse, men kanskje du skal snakke med en som har fått hjelp ut av en vanskelig situasjon ved å snakke med en prest.

 

Bulls****!! Og det vet du :)

 

Før var det ikke engang LOV til å gå til andre enn presten, for gjorde du det ble du enten fengslet for blasfemi eller brent på et bål..... At vi har psykoliger kommer snarere av akkurat det jeg har sagt, at prester IKKE er psykologer, enkelt og greit. Og såklart, i dag så bestemmer ikke kirkene hva som er rett og galt og hva som er "blasfemi" (les kritikk av kirken!!) og dette åpnet igjen for at vi fikk et bedre tilbud enn prester.... Nå må du se hva prester er og ikke er da min venn og ikke opphøye dem til noe de slettes ikke er..... :)

Lenke til kommentar
At du ikke ville fått noen hjelp av en prest skal jeg ikke motsi deg på, men alle er ikke like ubehjelpelige. Det er mange som har fått hjelp av en prest den ene eller andre veien.

 

Jada såklart, men IKKE som psykolog... :)

 

Jøss, skulle nesten tro vi var ENIGE her jo og DET går jo ikke an.... :p he he

Lenke til kommentar
Jeg skrev i et tidligetre innlegg at prester og psykologer utfører arbeidet sitt på forskjellige måter, men resultatet blir det samme.

 

Nei det gjør ikke det. Hadde resultatet blitt det samme hadde folk gått til presten, som jo er gratis til og med.... og ikke til psykologer. Syntes det er skremmende at du kan sidestille de to yrkene jeg. Den ene forsøker å samle beviser og bruke det for å hjelpe og den andre forteller, ser en stort på det, eventyr.... :no:

Lenke til kommentar

Nå ber jeg deg lese alle de tidligere innleggene av meg i denne tråden før du svarer igjen.

 

Noen mennesker foretrekker og/eller er mer mottakelig for en prest, andre vil få best hjelp av en psykolog, det har jeg sagt før.

Prester og psykologer går fram på forskjellige måter, det har jeg også sagt før.

Både prester og psykologer gir klienten råd for hvordan han eller hun skal takle psykisk press, dilemmaer i hverdagen eller lignende, resultatet blir at vedkomne får det bedre med seg selv.

Lenke til kommentar

Prester har ingen kunnskap om eller dyktighet til å reparere en menneskelig psyke. Om du føler at du trenger noen å prate med og vurderer å gå til en prest kan du like godt gå til en tilfeldig narkis under gamlebroa, for han er akkurat like kvalifisert til å hjelpe deg som presten er. Å sidestille psykologer og prester på den måten blir fornærmende for psykologer som har en ordentlig utdanning og en ordentlig doktorgrad med faktiske kvalifikasjoner for å hjelpe.

Lenke til kommentar

Prester skal være utdannet i sjelesorg, som er noe lignende psykologi/terapi, men det er ikke det samme. Man kan kalle det terapi for kristne. Noen skoler har egne sjelesorgslinjer, og det er mulig å få grader i det. Søk det opp, eller les mer om det hvis du vil vite mer om det.

 

Men prestens sjelesørgerske evner kan være veldig nyttige i møte med ikke-troende. Selv om noen kommer til samtale hos en prest, så vil ikke presten nødvendigvis prakke personen full av bibelord. En prest er som regel en god og sympatisk lytter, og i mange tilfeller er det kun det presten trenger å være i møte med ikke-kristne som kommer til samtale o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...