Panerai Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg har et "gammelt" Canon kamera liggende hjemme som jeg tenkte det hadde vært morsomt å tatt noen bilder med, spesielt siden jeg også hadde film liggende. Det jeg lurer på er om de er ubrukelige hvis de er eldre enn datostemplinga sier. De jeg har gikk ut i 2005. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det kommer mye an på hvordan de er lagret. Har du lagret dem varmt og/eller nært kjemiske dunster og gasser ville jeg ikke vært spesielt håpefull, men om de er lagret tørt og kjøling uten de helt store ytre påvirkninger i form av kjemikalier eller temperatursvingninger er nok alt i orden. Film bør for øvrig langtidslagres i fryser og korttidslagres i kjøleskap. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 De har vært med på 2 flyttelass, men de har ligget i eskene sine og ikke tatt ut av plastboksen. Det enkleste er vel bare å kjøpe et par nye filmruller. Det koster jo ikke så mye. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Hva skjer om man bruker gammel film? Kan man få "artige effekter"? Jeg har noe s/hv-film fra 80-tallet liggende, som aldri har vært i kjøleskapet. Er de i stand til å fange noe lys? **************************************************** Edit: Fant svar på et annet forum. Det trenger ikke å være noe problem å bruke film som er et par 10-år(!) gammel, selv om de ikke er perfekt lagret. Særlig s/hv og dias skal tåle alder godt, neg. fargefilm er mer ømfintlig. I verste fall oppnår man et "tåkeslør" på bildet. -Kanskje ikke den artigste effekten... Endret 10. desember 2008 av Ronny1 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 En film som gikk ut på dato for tre år siden gir neppe artige effekter. Det har neppe noen som helst effekt, men hvis filmen er degradert så er det så lite at det ikke er sjarmerende. Uansett burde det ikke være noe tema. Har du råd til Panerai, så har du råd til noen ruller kvalitetsfilm også. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Uansett burde det ikke være noe tema. Har du råd til Panerai, så har du råd til noen ruller kvalitetsfilm også. Du sier noe der. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Det som skjer med gammel film er at fargestoffet svekkes. Det som hadde vært greit å vite hvordan film du har. Har man f.eks fujifilm så holder den godt over 4 år . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå