Mr_A Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hallo! Trenger noen tips om hvordan jeg skal kalibrere pc-skjermene mine riktig. Har HP LP2465 og Philips billiance 190p Har akurat startet med bilderedigering, men det er ikke så lett med en skjerm som ikke gir det rette bildet. Bruker lightroom 2.1 og photoshop cs3 Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det du trenger er et kalibreringsverktøy som f.eks. Spyder. Du kan softwarekalibrere skjermen, men det blir ikke helt optimalt. Lenke til kommentar
Mr_A Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Det du trenger er et kalibreringsverktøy som f.eks. Spyder. Du kan softwarekalibrere skjermen, men det blir ikke helt optimalt. ok. Ser at det er forskjellige typer av spyder. hvilken bør jeg velge? Kan jeg også bruke spyder på min plasma tv? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg kjøpte Spyder 2 Suite når jeg kjøpte min. Du kan jo sjekke hva de forskjellige versjonene inneholder og hva du trenger. Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Xrite har også et par modeller som kan være grei å sjekke. Skal du kalibrere for utskrift er det vel kun deres ColorMunki Photo edition som gjelder. De har også en billig modell som heter Huey. Anbefaler absolutt å kalibrere skjermene, det er stor forskjell med og uten. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg har ColorVision Spyder 3 Pro og den koster 1285 på Japan Photo. Fungerer enkelt og greit, synes jeg. De gamle Spyder 2-versjonene er vel ennå å få tak i hvis budsjettet kniper og 1300 spenn er for mye. Lenke til kommentar
Mr_A Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg har ColorVision Spyder 3 Pro og den koster 1285 på Japan Photo. Fungerer enkelt og greit, synes jeg. De gamle Spyder 2-versjonene er vel ennå å få tak i hvis budsjettet kniper og 1300 spenn er for mye. Takk for hjelpsomme svar... blir nok en liten julegave til meg selv her:) P.S. Er det mulig og kjøre programmet igjennom pc for å kalibrere en tv? Tviler jo på det, men spør likevel Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Har lest at Spyder2 ikke egner seg så godt til skjermer som har mulighet til fargerom utover sRGB. Lenke til kommentar
DagMM Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg har ColorVision Spyder 3 Pro og den koster 1285 på Japan Photo. Fungerer enkelt og greit, synes jeg. De gamle Spyder 2-versjonene er vel ennå å få tak i hvis budsjettet kniper og 1300 spenn er for mye. Takk for hjelpsomme svar... blir nok en liten julegave til meg selv her:) P.S. Er det mulig og kjøre programmet igjennom pc for å kalibrere en tv? Tviler jo på det, men spør likevel Dersom du laster ned dette programmet; http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php kan du kalibrere TV skjermer med Spyder II, DTP94 eller Gretag EyeOne Beamer/Display 2, LT. De har også laget en beta som støtter Spyder3, men den er ikke public. Hvis du sender en mail til utviklerne får du sikkert en kopi. Lenke til kommentar
Mettemor68 Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Har veldig lite greie på kalibrering,men vet at det er viktig. Lurte på en ting, jeg kjører et system med laptop og ekstern skjerm i tillegg. Hvordan blir kalibreringen da. Hvordan virker det egentlig? Er det et program i tillegg til ett slags måleapparat? Sikkert veeeldig dumt spørsmål, men spør fordi jeg lurer....... Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Har veldig lite greie på kalibrering,men vet at det er viktig. Lurte på en ting, jeg kjører et system med laptop og ekstern skjerm i tillegg. Hvordan blir kalibreringen da. Hvordan virker det egentlig? Er det et program i tillegg til ett slags måleapparat? Sikkert veeeldig dumt spørsmål, men spør fordi jeg lurer....... Det er en sensor som man setter på skjermen i tillegg til programvaren. Hvis du setter sensoren på den eksterne skjermen så blir den kalibrert. Setter du sensoren på laptopskjermen så vil den bli kalibrert. Lenke til kommentar
Mettemor68 Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Har veldig lite greie på kalibrering,men vet at det er viktig. Lurte på en ting, jeg kjører et system med laptop og ekstern skjerm i tillegg. Hvordan blir kalibreringen da. Hvordan virker det egentlig? Er det et program i tillegg til ett slags måleapparat? Sikkert veeeldig dumt spørsmål, men spør fordi jeg lurer....... Det er en sensor som man setter på skjermen i tillegg til programvaren. Hvis du setter sensoren på den eksterne skjermen så blir den kalibrert. Setter du sensoren på laptopskjermen så vil den bli kalibrert. Vil det si at jeg kan kalibrere begge to hvis jeg ønsker? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg vil tro at du skulle klare å få kalibrert begge, men skal ikke si det 100% sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå