Gå til innhold

Oppgradering av PC-en (High-End)

Anbefalte innlegg

Heisann.

Driver for tiden å vurderer en oppgradering av systemet. Jeg hadde egentlig tenkt å vente med bestilling til over nyåret, men jeg har hørt spekulasjoner om at prisen på elektronikk vil gå noe opp i 2009 (noen som vet noe mer om dette?).

I og med at vi kun snakker en oppgradering, er kabinett og disker/ROM ikke noe som skal være med (mulig med unntak for en "systemdisk"). Jeg vurderer i all hovedsak en i7 plattform, hvor blant annet P6T-Deluxe er høyaktuell.

Siden jeg investerte i et nytt skjermkort sist høst, lurer jeg veldig på om jeg ikke skal kjøpe et tilsvarende av samme sorten (Gainward 9800GTX) og kjøre SLi. Spørsmålet blir hva som blir gunstigst av ytelse/pris i forhold til et nytt kort. Videre lurer jeg også på om jeg må ha ny PSU, i dag kjører jeg en Mist 600W - jeg er litt skeptisk til hvorvidt denne klarer et i7-system. Sist, men ikke minst, er RAM - jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gå for 8Gb totalt, i form av 1066Mhz brikker fra Corsair. Nøyaktig hvilke vet jeg ikke, så tips mottas med takk :)

Pris er ikke i første omgang en faktor som er så veldig viktig, men heller pris/ytelse mot andre oppsett. Et tak er dog rundt 10000 (helst under).

Takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder ram, bør du nok velge 3 eller 6GB hvis du har planer om i7. Den kjører trippel minnekanal, så du trenger 3 like brikker.

Og den kjører også DDR3, så du trenger nok 1333mhz eller høyere.

Usikker hvordan overklokking fungerer på i7, men det bør du også sjekke ut med tanke på overklokking og minnehastighet. Hvis minne/cpu ikke kan kjøre asynkront, kan det bli vanskelig.

600W kan bli litt lite. Bør kanskje investere i en litt større psu ja.

Skjermkortmessig bør du nok vurdere et 4870 eller 260-kort. Usikker på hvor kraftige de er i forhold til 2x9800gtx, men du slipper unna med mindre strømforbruk og varmeutvikling ihvertfall.

Og hardware-prisen har allerede gått opp i pris. E8400 har gått opp 200-300kr siden bunnotering tidligere i høst/vinter. Tviler på at hardware gjør et markant hopp i pris så fort vi runder nyttår, men det er jo selvfølgelig mulig at norske krona fortsetter å svekke seg når Norges Bank fortsetter å senke renta og oljeprisen synker/holder seg lav.

Endret av newman221
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Gjenoppliver denne. Er det noen som kan tipse om hvilket hovedkort jeg bør basere meg på? Per nå virker P6T Deluxe som det mest aktuelle. Eneste jeg trenger av innebygde komponenter er nettverkskort, lyd får jeg fra et eget kort. Av skjermkort lurer jeg på om muligens et GTX280 er det beste for pengene, usikker på om jeg orker å vente på GTX300 - alternativt, hva en Ati koker opp.

Lenke til kommentar

Overklokking er absolutt et viktig faktor, men det bør være vesentlig forskjell i ytelse, om prisforskjellen er det. Har leitet litt etter tester på i7-hovedkortet, men har så langt ikke funnet noen som går igjennom alle kortene som er tilgjengelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...