Gjest gjest2 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Hmm, jeg og har en sånn innover-grop ved rumpesprekken. Men jeg har aldri fått noe veske ut av det. Har egentlig aldri tenkt så mye over den, da den ikke plager meg på noen måte. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Det er nok pilonidal, trenger ikke gjøre vondt. Men den kan plutselig bli infisert og da kan det være veldig vondt. Skader ikke å la legen ta en sjekk, kan ofte være bra å bli kvitt det mens den er liten. Den kan øke i størrelse over tid og forsvinner ikke av seg selv PS. Vet ikke hvor mange jeg snakker med, men så sant dere ikke har bruker kan dere lage en? Da blir det lettere holde styr på hvem jeg svarer Lenke til kommentar
Gjest cathrine Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 JeepersCreepers: Takk for det =) Tenkte ikke på arr i den forstand at det "utseende" messig ikke ser pent ut er ikke akkurat der folk glor får en håpe.. hehe..Tenkte mer på arrdannelse av vevet, hørt at noen sliter med dette. Ellers er opprasjonen nå over.. ligger på 3 dagen her nå og er overrasket over hvordan ting går. de har fjernet hele halebenet samt tvillingen jeg hadde. ikke store såret merkelig nok, kun 4 sting.. Kan riktig nok ikke annet enn stå, eller ligge på en av hoftene forløpig.. prøvd litt med denne puten du skrev om som til nød går når en ligger på rygg.. men det er litt tidelig å ligge slik over lengre tid enda, blir mye "press" på såret.. føles i allefall sånn.. Hvor lang tid gikk det for deg før du kunne sitt ordentlig over tid? Lykke til og håper du kommer i form om ett par uker som anntatt =) Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hmm, jeg og har en sånn innover-grop ved rumpesprekken. Men jeg har aldri fått noe veske ut av det. Har egentlig aldri tenkt så mye over den, da den ikke plager meg på noen måte. Ja, det har jeg og, er det ikke noe alle har? Jeg har aldri tenkt over det før nå. Et lite hull Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Jason: Skal være helt tett hud som er normalt, høres ut som en tvilling som ligger lurer. Cathrine, så bra at det ikke var stort. Mitt lå åpent(ikke sydd), så det gikk nok 3 måneder før jeg i det hele tatt satt noe. Jeg var dog sta og ville ikke risikere noe. Vil ikke tro det er lurt sitte for deg den første måneden, så går det bedre å sitte normalt med den puta. Angående meg, så får vi se. Foreløbig tett, men føltes som om ting revna revna i dusjen igår, ble sinnsykt redd før jeg fikk sjekka at det ikke hadde sprukket. Klør og litt, men er vel normalt, holder meg i ro ei uke til tror jeg =) Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Noe dritt hvis jeg og har en sånn tvilling på lur. Noe big deal å fjerne den da? Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Kommer an på, som oftest et veldig lite kirurgisk inngrep. Blir bra på 2 uker. Kan ofte være greit fjerne før det kan øke i størrelse. Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 0,5-1 cm tenker jeg, maks. Velvel.. Alle slags rare greier som må ordnes... Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 hehe, det er sannsynligvis et bittelite inngrep du trenger da, og det gror nok fort vil jeg tro. Ville vertfall fått sjekka det ganske fort Lenke til kommentar
Gjest cathrine Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 JeepersCreepers: off a meg, hørtes ikke ut som en fortreffelig dusj men godt å høre at ingen "skade" skjedd.. håper virkelig for din del at ting roer seg nå og at du blir bra.. For min del var jeg nok litt kjapp på avtrekkern om at dette virker som det går veldig greit.. på dag nr 5 nå... det har begynt å sprekke opp rundt utenfor stinga.. sikkert forde det gror og at det er stramt.. bah.. såret ser mere hissig ut i dag så en håper at det ikke er noe infeksjon på gang.. syns det var litt rart at jeg fikk beskjed om å la bandasje sitte på i 14 dager så frem til at det ikke blødde noe så skulle fastlege ta stinga.. ikke noe inn på sykehus for sjekk.. hmf.. fastlege in my ass! har dog byttet bandasje hver dag, inget verk men fuktig.. er vel ikke til å unngå på slike steder hehe. noen tips til ligge stillinger el? ligger på hoftene.. og føles som nedliggi, hverker.. blir dårlig med nattesøvn... magen kan en bare glemme å ligge på da det blir for mye svai i rygg og på ryggen (tross) med pute føles det som at ting strekker veldig bak i der.. det svir mye og føles som at det blir kastet salt i såret.. Noe tips om medisin?? har fått både ibux og paracet som skal blandes med tramadol- til lite hjelp! oxicontin, oxinorm fikk jeg de første dager med noe bedre effekt menmen... Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Liggestilling, nei, har ikke noe tips egentlig. Kan prøve bygge med puter eller no, ellers hadde jeg det nokså det samme, lå aldri godt. Ryggen er muligens ødelagt pga tvillingen Mtp på medisin har jeg kun fått Paralgin Forte og Voltaren. Det har vel funka, men jeg liker ikke medisiner og kvitta meg med det så fort jeg klarte. Smertene har ikke vært det værste for meg, bortsett fra sykehuset, takk GUD for morfin! Sting er no dritt, fjerna første gang hos fastlege, og så 2 ganger hos sykehus. Mener sykehus skal fjerne. Jeg er så gla de la det åpent etter min fjerde operasjon, da trengte jeg sårstell og fikk daglig sårskift fra hjemmehjelpen. Ingenting er bedre enn noen som har kontroll over det daglig, på en plass en selv har 0 kontroll. Viss jeg blir frisk skal jeg prise hjemmehjelpa, dem skal ha all ære! Lenke til kommentar
Gjest Reverb Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hallois. Jeg er 29 år, og har 3 små hull i "nedre rygg". I dag blødde det ganske mye, lenge siden sist, var vel noe som sprakk. Har ikke noe spes. vondt der, bare kjenner det litt. Tenkte litt på å oppsøke lege, men herregud når jeg leser denne tråden, er det jo bare skrekkhistorier. Det virker som ingen leger/kirurger i Norge har peiling, og alt blir bare 10 ganger verre etter operasjonen, i årevis! Jeg har sittet veldig mye stille foran PCn, og kan vel tenkes at det er litt av grunnen til problemet. Jeg tror jeg skal prøve det protein-tipset, og generelt holde meg mer i bevegelse framover, hvis det ikke er noen som finner en mirakelkur. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Grunnen til at du bare leser skrekkhistorier er jo fordi at alle som det gikk bra med ikke er i tråden, går det dårlig oppsøker man type sånne tråder som dette Alle jeg har truffet face to face som har hatt dette (4-5stk) har hatt 1 operasjon som har vært velykka og dem har aldri hatt noe mer problem. Tingen med dette er at det ikke går vekk av seg selv, aldri hørt om et sånt tilfelle vertfall. Det øker i størrelse, derfor ville jeg tatt det med en gang, skader vertfall ikke sjekke. I tillegg dess eldre du blir dess vanskeligere har sår for å gro. Legene/kirurgene vet mye om operasjonen, men ikke etterstellet. Og pilonidal er 90% etterstell. Med andre ord jeg ville pressa på for hjemmesykepleie, så sant du ikke har en partner til å hjelpe. Ellers er det bare ta det med ro å la det gro så er du sannsynligvis frisk i det fleste tilfeller =) Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hei, liten anmodning, kan ikke folk please skrive hvor de har vært, og hva de gjorde: bare snittet, bare brukte nål, sydde, lot det ligge åpent, sydde det åpent slik at innsiden ble trukket ekstra opp/ut, pakket det med kompresser, bare bandasjerte osv, og hvor lang tid det tok før det grodde, og om det har kommet igjen? Det ville hjulpet ALLE, til og med de som har forvillet seg over hit fra andre yrkestråder... Lenke til kommentar
Gjest Gutt 18 år vær så snill ^^ Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Gutt 18 år, plage over 2 år, dagskirugi, lukker. Vært plaget med tvilling i en periode på over 2 år nå. Hadde min første opprasjon i dag. dagskirugi, lukket sår sydd igjen. Kjenner ikke noen særlig smerter nå, og håper det vil forsette slik. Da jeg var 3 år fjernet jeg en føflekk rett over halebeinet. Dannet seg et liten sprek etter den opprasjonen som har ført til denne tvillingen :/ altså tvillingen er et lite stykke unna rumpa så for håpe dette er en fordel. Har fått beskjed at jeg vil være fin igjen innen 2 uker og til mandag skal jeg kunne gå på skolen igjen. Utrolig irriterende dette her, håper nå indelig at jeg blir bra i igjen til Desember da jeg skal ta en tur til New York. Skal fortelle senere hvordan det går;) Tvi tvi ^^ Lenke til kommentar
Gjest tiki Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Legene/kirurgene vet mye om operasjonen, men ikke etterstellet. Og pilonidal er 90% etterstell. Med andre ord jeg ville pressa på for hjemmesykepleie, så sant du ikke har en partner til å hjelpe. Ellers er det bare ta det med ro å la det gro så er du sannsynligvis frisk i det fleste tilfeller =) Et stort problem, som jeg har fått erfare, er at legene er ikke enige om hvilken behandling som er best. Det har blitt sånn at noen sverger til en metode, mens andre sverger til en annen. Og siden dette er et type inngrep som kan gå til h selv om en gjør alt riktig, og virker som om det gjør det ganske ofte, så er det jo umulig å bli klok på hva som funker best. Det er også vanskelig å få skikkelig informasjon om hva som er best i tiden etter operasjonen. Skal man være helt i ro eller hva? Jeg postet selv i denne tråden for en tid tilbake. Har ikke vært her på en stund, men det betyr ikke at jeg har blitt bra desverre Det er nå over 2 år siden første inngrep, og siden den gang har jeg hatt en "kritisk" hasteoperasjon/inngrep og 3 operasjoner på dagkirurgen. Det har vært "sy på pøll" metoden hver gang, noe som betyr 2 uker med helvete etter operasjonen hehe. JeepersCreepers: Du ville vite mer om plastisk kirurgi i forhold til dette? Husker jeg nevnte noe om at det var aktuelt for meg sist jeg var her inne. Det var ikke så mye mer komplisert enn at de fjerner et mye større område enn vanlig, og at man da trenger en plastisk kirurg for å flytte på hud osv. Det var heldigvis ikke nødvendig i mitt tilfelle. Jeg har nå blitt sendt videre, fra Molde hvor jeg er operert 3 ganger, til Trondheim. Med andre ord, de har prøvd og gitt opp lokalt. Har de siste 3 månedene gått og ventet på time for operasjon..Er likavel smått optimist etter å ha pratet med en av kirurgene i Trondheim. Vi snakker her om et sykehus med mye mer erfaring med slikt og endel andre tanker om behandling. Ingen pøll etter operasjon, jippi!!, og så lite tukling med såret som overhodet mulig i ettertid. Han sa faktisk at det optimale ville vært om den samme bandasjen kunne ligge på helt til det ble bra. Den bandasjen vil selvfølgelig lukte helt jævlig etter ei uke eller to, men såret under vil, ifølge han, da se veldig bra ut. Så jeg gleder meg til å prøve noe nytt og ikke bare mer av det gamle. Men han sa også noe som skremte livskiten ut av meg Nemlig at alder har noe å si her. Det viser seg visst at de over 30 har mye større sjanse for å bli bra, enn de under 30. Og at han hadde tilfeller hvor folk skulle opereres for 8. og 9. gang.. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Say what!? Jeg har hørt det motsatte, at dem i lav alder har beste sjansen, fordi deres sårvev gror lettere og fortere. Angående meg sprakk det for 3 uker siden IGJEN...så nå er jeg tilbake til helvete.. men ja, optimist, foreløbig ingen operasjon. Og skal klage mer, mao true med andre ting om det ikke skjer fortgang når jeg trenger det. Snakka og om lappekirurgi, men usikker på hva som skjer, sannsynligvis vil det gro igjen da såret ser bra ut og det ikke er fistler. Krysser fingra for din del. Vet om 3 kirurger som har bemerket seg og fått navnet sitt lista på pilonidal.org: en i Tromsø, en i Ålesund og en på svalbard Men ja, lykke til, og det er bra folk holder liv i tråden. Med noe sånn som dette føler man det ofte bare er du, greit å vite man ikke er alene. Og til dere som leser og kanskje tror dere kan ha, er de fleste av oss skrekktilfeller, sjansen er stor for at 1 operasjon er velykket. Et siste spm til deg, svetter du lett/mye ? Lenke til kommentar
Gjest tiki Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Svalbard ja hehe. Det får bli "last resort" det da Ja jeg er en veldig varm person. Trenger ikke å ha på varme om vinteren engang Så for meg er det egentlig best med operasjon på vinterstid. Men vet ikke helt hvor mye det har å si. Har vært innom endel kirurger nå og ingen har sagt noe om svetting og om å prøve å unngå slikt, men så har de jo også vært elendig på informasjon. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 Jeg har hørt noen si du bør unngå sitte lenge pga svetten som kan opptstå. Og ja, jeg er også en veldig varm person, jeg kan svette av ingenting, bare å stå stille og det er over 20 grader >.< Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg