SvennAndre Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Uansett hva du ender opp å gjøre, kan jeg garantere at du ikke vil se på forsvaret som et bortkastet år. Så fordi du og din svært begrensede omgangskrets ikke gjorde det, så gjør ingen det? Har man intresse og gjør det beste ut av det og ikke går å surmuler over savnet til mamma og div annet piss, så ja, da er ikke året bortkastet. Papirene du får i ettertid er gullverdt, uansett hva slags tjeneste du har hatt. Det er jeg et vandrende bevis på. Men, kan jo ikke gjøre alle fornøyd. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Jeg har _utelukkende_ dødtid på vakt, tilgang til intranettet, og er glad i (og flink til å huske) faktakunnskaper. Så da blir det nå slik det en gang blir ikke tilgang til internett på vakt? hvis det er tilfelle synes jeg nesten så syndt på deg at jeg kunne gitt deg internett-tilgang de fleste som har vært gjennom førstegangstjenesten angrer ikke på det, de fleste som ikke har vært gjennom mener de vil angre, det virker ihvertfall veldig slik. å si at 100% av de som er med får noe ut av det er å ta i, men veldig mange får mye erfaring fra førstegangstjenesten som de kan dra med seg senere i livet, kanskje de vil fortsette i forsvaret etter de har fått smaken på det. kanskje man åpner noen dører og få muligheter man ikke ville fått uten førstegangstjenesten... Endret 11. desember 2008 av aklla Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Papirene du får i ettertid er gullverdt, uansett hva slags tjeneste du har hatt. Det er jeg et vandrende bevis på. Litt mer utfyllende? Har gode papirer fra en anerkjent tjeneste, og tenker og legge disse ved jobbsøknader etterhvert, men har ingen som helst tro på at de vil hjelpe meg i stor grad. Kanskje betydde dette mer før i tiden? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Uansett hva du ender opp å gjøre, kan jeg garantere at du ikke vil se på forsvaret som et bortkastet år. Så fordi du og din svært begrensede omgangskrets ikke gjorde det, så gjør ingen det? Har man intresse og gjør det beste ut av det og ikke går å surmuler over savnet til mamma og div annet piss, så ja, da er ikke året bortkastet. Papirene du får i ettertid er gullverdt, uansett hva slags tjeneste du har hatt. Det er jeg et vandrende bevis på. Papirene etterpå er ikke nødvendigvis utslagsgivende. Det varierer VELDIG fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Jeg surmuler ikke, prøver å gjøre det beste ut av tiden min her, og har det veldig gøy. Dog, om jeg ikke blir værende i forsvaret videre, så er året mitt her _bortkastet_. Jeg har ikke lært særlig mye om meg selv, jeg har ikke fått venner for livet (bytte av tjenestested i tide og utide legger en hinder på så voldsom "male bonding", ting tar tid), og jeg har ikke lært noe som helst som er relevant i det sivile. Jeg trives godt, men jeg har ikke bruk for det, det er i praksis et friår. Jeg trengte ikke tenketid på å finne ut hva jeg ville drive med videre, så da har jeg veldig lite ut av dette året. Jeg har _utelukkende_ dødtid på vakt, tilgang til intranettet, og er glad i (og flink til å huske) faktakunnskaper. Så da blir det nå slik det en gang blir ikke tilgang til internett på vakt? hvis det er tilfelle synes jeg nesten så syndt på deg at jeg kunne gitt deg internett-tilgang Jeg har internett på vakt Det er bare litt fram og tilbake av og til, og internett er kjedelig i lengden Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Neida, men om man vil ha en morsom tjeneste burde man vel gjøre noe for det i forkant, som best man kan? Trene seg opp på et greit fysisk nivå f.eks, slik at en har større muligheter til å komme inn i f.eks. pbn, CSS, artilleri og ja, you name it. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Ja, og poenget ditt var? SvennAndre garanterer at førstegangstjenesten ikke er bortkastet. Jeg sier at den for mange (dog ikke flertallet) er bortkastet. Jeg klager ikke på at jeg får et bortkastet år, det er en kombinasjon av manglende innsats før innrykk og uheldige tilfeldigheter, men jeg koser meg her jeg er. Jeg bare påpeker at min førstegangstjeneste er bortkastet. Hadde jeg hatt svak psyke, klare planer for framtiden, dame etc. så hadde førstegangstjenesten vært GRUSOM. Det er den altså ikke. Jeg klager ikke, men det å male et så voldsomt rosenrødt bilde av førstegangstjenesten, og at det er helt supert for alle og enhver, er bare teit. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Poenget er at det for trådstarter er verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Ehh, har jeg påstått noe annet? At du sannsynligvis får en god tid inne betyr ikke at du garantert gjør det, og det er faktisk veldig, veldig mange som bare får et alternativt friår som materiellassistent, vaktsoldat på en forlatt base, kaffekoker og lignende på små plasser med lite samhold i troppen fordi det nesten pga. turnusordninger etc. og med befal som er inngrodd på basen og generelt gir faen i de menige. Greia er at alle de som har en fantastisk tjeneste ikke ser disse, og dermed kan "garantere" at alle andre får det supert basert på sine egne svært snevre opplevelser. Igjen, jeg koser meg som bare det med å være i militæret, men det forandrer ikke det faktum at det å komme og påstå at "Uansett hva du ender opp å gjøre, kan jeg garantere at du ikke vil se på forsvaret som et bortkastet år." er bare tull. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Nei, men temaet er ikke hvordan alle andre hadde det i militæret, for selvfølgelig kan året bli både bra og dårlig. Vi kan alle være enige om at han bør prøve. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Nei, men temaet er ikke hvordan alle andre hadde det i militæret, for selvfølgelig kan året bli både bra og dårlig. Vi kan alle være enige om at han bør prøve. Ja, jeg mener han burde prøve, men det betyr ikke at han er garantert en fantastisk tid, som så mange virker til å tro. Urealistiske forhåpninger gjør at du blir desto mer skuffet når det kanskje ikke blir så fantastisk som du trodde. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Var ikke spesielt deg jeg siktet til Herrbrun om du trodde det. Dette har jeg ingen forutsetning for å si men: jeg er sikker på at du Herrbrun kunne ha kommet inn nesten hvor som helst med litt forbredelser i forkant. Poenget mitt er at det absolutt ikke skal mye til hvis man først kommer inn i gode treningsrutiner. Man trenger ikke trene mye heller. Om nå trådstarter skulle fått en såkalt bortkastet tjeneste tror jeg han ville hatt godt av det uansett. Bare det å komme seg litt bort. Og hvis forsvaret i tillegg hadde klart å sette opp et spesialtilpasset treningsprogram ville jo det vært supert. Lenke til kommentar
deppi89 Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Får man et spesielt treningsprogram om man trenger det altså? Er det noe du forteller på sesjon, så vil de sette det opp for deg? Eller er det en sjekk når du kommer på rekruttskolen? Siden, jeg har allerede vært på sesjon og løyet om at jeg har det bra. Endret 13. desember 2008 av deppi89 Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg selv har ikke vært i militæret enda, men jeg regner med at det beste du kan gjøre nå er å ringe vpv (03003) og forklare situasjonen som best du kan. Si også at du har løyet på sesjon. Jeg tror de setter mer pris på at du sier det nå, enn at de finner ut av det senere. Da beviser du i tillegg at du kan innrømme feil og prøve "å gjøre det godt igjen". Lykke til Lenke til kommentar
deppi89 Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg selv har ikke vært i militæret enda, men jeg regner med at det beste du kan gjøre nå er å ringe vpv (03003) og forklare situasjonen som best du kan. Si også at du har løyet på sesjon. Jeg tror de setter mer pris på at du sier det nå, enn at de finner ut av det senere. Da beviser du i tillegg at du kan innrømme feil og prøve "å gjøre det godt igjen". Lykke til God ide! Skal få gjort det snarest Takker så meget Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg selv har ikke vært i militæret enda, men jeg regner med at det beste du kan gjøre nå er å ringe vpv (03003) og forklare situasjonen som best du kan. Si også at du har løyet på sesjon. Jeg tror de setter mer pris på at du sier det nå, enn at de finner ut av det senere. Da beviser du i tillegg at du kan innrømme feil og prøve "å gjøre det godt igjen". Tull og vas. Det du sier på sesjon bestemmer hvor du havner, og formelle kompetanser. Ingen hensikt å ringe til vpv og forklare trådstarters situasjon. Det som derimot er viktig er at du er ærlig om dette når du fyller ut skjemaet for sikkerhetsklarering. Avhengig av hvor ille det er, kan det føre til at du ikke blir sikkerhetsklarert. Lenke til kommentar
deppi89 Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg selv har ikke vært i militæret enda, men jeg regner med at det beste du kan gjøre nå er å ringe vpv (03003) og forklare situasjonen som best du kan. Si også at du har løyet på sesjon. Jeg tror de setter mer pris på at du sier det nå, enn at de finner ut av det senere. Da beviser du i tillegg at du kan innrømme feil og prøve "å gjøre det godt igjen". Tull og vas. Det du sier på sesjon bestemmer hvor du havner, og formelle kompetanser. Ingen hensikt å ringe til vpv og forklare trådstarters situasjon. Det som derimot er viktig er at du er ærlig om dette når du fyller ut skjemaet for sikkerhetsklarering. Avhengig av hvor ille det er, kan det føre til at du ikke blir sikkerhetsklarert. Og sikkerhetsklareringen fylles ut på rekruttskolen? Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Trådstarter: Det er INGENTING galt med kroppen din. Det er INGENTING galt med hodet ditt. Du er kapabel til å gjøre ALT alle andre er kapable til å gjøre. Alt det kommer an på er å opparbeide motivasjon og viljestyrke. I perioder der man ikke har tro på seg selv og har det vondt vil man lete etter fysiske årsaker til at man har det som man har. Overkom dette og innse at du er en vinner og at du kan klare alt. Les boka "Det er nå du lever" av Eckhart Tolle grundig og med et åpent sinn, og du vil mest sannsynlig se på livet og din tilværelse på en helt ny måte. Lenke til kommentar
deppi89 Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Trådstarter:Det er INGENTING galt med kroppen din. Det er INGENTING galt med hodet ditt. Du er kapabel til å gjøre ALT alle andre er kapable til å gjøre. Alt det kommer an på er å opparbeide motivasjon og viljestyrke. I perioder der man ikke har tro på seg selv og har det vondt vil man lete etter fysiske årsaker til at man har det som man har. Overkom dette og innse at du er en vinner og at du kan klare alt. Les boka "Det er nå du lever" av Eckhart Tolle grundig og med et åpent sinn, og du vil mest sannsynlig se på livet og din tilværelse på en helt ny måte. Jeg har vært fysisk innaktiv i 8 år. Var ikke spesielt aktiv før heller. Er overvektig, høy (godt over 190) og sliter med å sove pga. syke tanker (ligger våken til jeg "besvimer"). Hvorfor kontakter jeg ikke lege/sykolog? Vet ikke. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Alle som er inne i førstegangstjenesten finner ut at de klarer langt mer enn de tror de gjør, så selv om du tror at du bare klarer å løpe i 2 minutter så tar du rett og slett feil. Hadde et par som var i dårlig form, men de presset seg langt over det de trodde de klarte. deppi89: Siden du ikke var ærlig på sesjon så er det neste stopp for deg der du har innrykket, mange ting du kan gjøre der avhengig av hva du har tenkt til. Det er derimot mer eller mindre umulig å dimme fordi du har dårlig rygg og kondis, det finnes mange opplegg for slikt, ta en prat med legen der borte slik at du slipper å belaste ryggen på turer og slikt. Endret 13. desember 2008 av Bruktbilen Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Igjen. Det er ingenting galt med kroppen. Ikke døm deg selv for "syke tanker". De får du bare fordi du prøver å kjempe mot dem og skammer deg over dem. Du får ikke sove fordi du er inaktiv. Du er et menneske. Vis det nå gjennom å ta et tak for å få orden på ditt eget liv! Det er overraskende lite som skal til bare man tar seg sammen. En godt fungerende deg tjener både deg selv og samfunnet. Edit: Fyrens rygg trenger faktisk nettopp belastning. Ryggproblemer kommer oftest av en av to ting: Feil trening eller ingen trening av ryggen. En sterkere rygg gjør at du tåler mer og kan gå lenger uten å bli sliten. Endret 13. desember 2008 av eskhyo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå