Gå til innhold

Deprimert med ødelagt kropp - Førstegangstjeneste

deppi89

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt.

Har over hodet ikke lyst til å gå i militæret. Har vært deprimert i 8 år, fant ut hvorfor i 2007. Vil ikke si hvorfor.

På sesjon fikk jeg vite at jeg var akkurat det de ville ha, og jeg sa "Usikker" på om jeg ville til førstegangstjeneste (kunne velge Ja, Nei, Usikker). Grunnen til at jeg var akkurat hva de ville ha var pga. jeg bare fortalte det de ville høre, ikke skjønte jeg hvorfor jeg sa det.. men men.

Fortalte altså ikke at jeg har sittet i en stol i 9 år, med ryggen i pissevinkel, sover lite/dårlig, blir dårlig av nesten all mat og kan bare jogge i 2-3 minutter (ja, jeg tok tiden - og har prøvd å jogge hver dag) så er jeg helt sprengt.

Jeg har ikke kontaktet lege eller gjort noe som helst for å hjelpe, jeg har rett og slett ikke brydd meg. Det får jeg igjen for, og det er jeg klar over - trenger ikke nevnes.

Men, hva gjør jeg?

Jeg kommer ikke til å klare og få meg igjennom noe som helst av treningen. Og ryggen min har tatt helt turen, jeg får smerter bare ved å tømme en j***a oppvaskmaskin! (pga. jeg harbært mye tunge ting på feil måte opp igjennom og sittet deprimert i en stol og glodd på en skjerm).

Jeg har allerede vært på sesjon og fikk innkalling til luftforsvaret i Januar 09.

Grunnen til at jeg ikke sa ifra om ting på sesjonen var pga. jeg er flink til å få folk til å tro at jeg har det bra - jeg liker ikke å syte, men dette er det eneste stedet jeg har gitt beskjed. Nevner det ikke "IRL", der et alt "bra"....

Hilsen, en deprimert ødelagt kropp.

*EDIT*

Ny tittel

Endret av deppi89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått det vil du ikke inn i forsvaret pga din fysiske form og en deprisjon du har slitt med.

Hvorfor ikke bruke året i forsvaret til og komme opp på beina igjen?

Du sier du sliter fysisk. I forsvaret finnes det gode trenere som kan hjelpe deg igang med et treningsprogram som blir skreddersydd for deg.

Fortell legen at du sliter, men vil gjøre noe med det. Da får du en lapp som viser til hvilken aktivitet du skal være med på og ikke...

Du får også mange arbeidsoppgaver, du møter nye trivelige folk, du lærer deg og mestre, og du får anerkjennelse for det du gjør. Dette er gode faktorer som lett kan virke inn positivt på dine private problemer.

Som sagt: Bruk den gode kompetansen forsvaret har til og komme deg på beina igjen og tenke på noe annet.

Hvis du mot formodning har "løyet" litt i din første post, og din egentlige grunn er at du ikke gidder og dra inn i forsvaret, kan ikke noe av det jeg har skrevet ovenfor hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det vil du ikke inn i forsvaret pga din fysiske form og en deprisjon du har slitt med.

Du sier du sliter fysisk. I forsvaret finnes det gode trenere som kan hjelpe deg igang med et treningsprogram som blir skreddersydd for deg.

Fortell legen at du sliter, men vil gjøre noe med det. Da får du en lapp som viser til hvilken aktivitet du skal være med på og ikke...

Du får også mange arbeidsoppgaver, du møter nye trivelige folk, du lærer deg og mestre, og du får anerkjennelse for det du gjør. Dette er gode faktorer som lett kan virke inn positivt på dine private problemer.

Som sagt: Bruk den gode kompetansen forsvaret har til og komme deg på beina igjen og tenke på noe annet.

Hvis du mot formodning har "løyet" litt i din første post, og din egentlige grunn er at du ikke gidder og dra inn i forsvaret, kan ikke noe av det jeg har skrevet ovenfor hjelpe deg ;)

Høres helt supert ut.

Jeg visste ikke du fikk sånn hjelp der. Trodde alle måtte igjennom akkurat det samme, no exceptions.

Endret av deppi89
Lenke til kommentar

Høres helt supert ut.

Jeg visste ikke du fikk sånn hjelp der. Trodde alle måtte igjennom akkurat det samme, no exceptions.

Det krever nok at du selv tar tak og spør om hjelp, men ja, det skal være mulig å få hjelp til sånt. Skal ikke spekulere i hvorfor du er deprimert osv, men sånn umiddelbart føler jeg at du har muligheten til en ny start her. Det koster, du vil måtte begynne å trene NÅ, først få opp kondisjonen til et minimum og deretter fortsette med intervalltrening osv. Det finnes en million treningsprogrammer du kan følge.

Høres ikke ut som om du har mye til sosialt liv, men med et minimum av engasjement vil du et kjempeløft i forsvaret, nesten garantert. Du må også komme deg opp om morgenen, og vil ikke få tid til å tenke deprimerende tanker. Ang det siste, så vil jeg igjen på det sterkeste anbefale deg å gjøre noe med fysikken, da den ofte er litt avgjørende for hvilken stilling man får etter rekrutten.

Tar jeg feil, eller har du ingenting å tape og alt å vinne her? Du blir nødt til å ta tak i deg selv, det vil bli vondt, men slik jeg ser det er fysisk aktivitet en forutsetning for bedre mental helse. Kanskje du også skulle få en time med fysioterapeut for tips og råd til øvelser som kan få ryggen din på rett kjøl igjen? Slikt skal vel også være mulig å få gratis i din alder.

EDIT: Lykke til, ønsker deg alt godt og ikke nøl med å spørre om du lurer på noe!

Endret av fedtcreme
Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg ville jeg opparbeidet en så positiv innstilling som mulig, og gjort et forsøk. Hvis militæret får deg i form vil det gjøre underverker for humøret, og hvis alternativet er å sitte hjemme og deppe kan man ikke si at militæret stjeler kvalitetstid fra livet ditt heller. Du kan uansett dimme.

Lenke til kommentar
Hvis jeg var deg ville jeg opparbeidet en så positiv innstilling som mulig, og gjort et forsøk. Hvis militæret får deg i form vil det gjøre underverker for humøret, og hvis alternativet er å sitte hjemme og deppe kan man ikke si at militæret stjeler kvalitetstid fra livet ditt heller. Du kan uansett dimme.

Støttes.

Hvis du bare sitter inne å depper, så er bedre å ta et år der man treffer nye mennesker og blir en bra samensveiset gjeng.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært i militæret selv, men de jeg kjenner som har vært der har fått gode venner, og venner for livet. Det er en mulighet til å koble vekk fra hverdagen og tenke på andre ting. Selv om du kanskje ikke er i stand til mye felttjeneste, møter du antagelig mennesker du vil bli godt kjent med :)

Stå på!

Lenke til kommentar

personlig hadde jeg en ekstremt bekymringsfri tilværelse i forsvaret.

på en lapp ute på veggen stod det hva jeg skulle gjøre for hele uka, befalet viste og drillet oss i hvordan vi gjorde det vi skulle.

slapp stort sett å ordne med noe praktisk selv, hadde oftest 20 venner innenfor 10 meter fra døra mi, gjerne 50 venner innenfor leiren.

ekstremt behagelig situasjon, synes jeg ihvertfall.

det er til tider hardt fysisk, men det kom etter man har trent en stund, man får ikke 30kg på ryggen i 20 timers masj første dagen, man starter med lett sekk+stridsvest og bygger seg opp, men ca normal fysisk form bør man ha.

støtter forslaget om at du bør komme deg ut.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Takker for mange tilbakemeldinger!

Jeg har tenkt litt og begynte å lure på om det var en ok ide å få det utsatt 1 år?

Vil gjerne komme meg i bedre/god form, men helst i et litt saktere tempo. Skal kontakte legen og få sett om det er noe håp for ryggen.

Eller er det umulig å utsette førstegangstjeneste? Usikker på om dimme er å utsette eller om det er å droppe.

Lenke til kommentar

Uansett hva du ender opp å gjøre, kan jeg garantere at du ikke vil se på forsvaret som et bortkastet år.

Du har ikke tid til å tenke negative tanker som andre over her skriver, du blir satt i aktivitet, mye skal læres og gjøres, HELE tiden. Har knapt tid til å sove i rekruttperioden, kan være i aktivitet fra 0600-2200 i enkelte tilfeller.

Sitter her sjøl et par måneder etter jeg dimma, og savner tida i forsvaret.

Vennskapet du får med folk under dette korte(og jeg sier kort, for tida flyr!) året, kommer til å overgå alt du har opplevd, og vil oppleve av vennskap. Man går igjennom så mye tøft, tungt, utfordrende, strevsomt, morsomt etc, sammen at de båndene man får med folk varer livet ut.

Det som er litt synd, er at man ofte ikke innser dette før man har dimma :)

Lenke til kommentar
Uansett hva du ender opp å gjøre, kan jeg garantere at du ikke vil se på forsvaret som et bortkastet år.

Så fordi du og din svært begrensede omgangskrets ikke gjorde det, så gjør ingen det?

Hehe. Noen som føler at ikke alt gikk helt etter planen?

Men det skal du ha Herrbrun, du har jaggu opparbeidet deg mye forskjellig kunnskap innen forsvaret! Du har kanskje nett-tilgang og mye dødtid på vakt?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt og begynte å lure på om det var en ok ide å få det utsatt 1 år?

Vil gjerne komme meg i bedre/god form, men helst i et litt saktere tempo. Skal kontakte legen og få sett om det er noe håp for ryggen.

Eller er det umulig å utsette førstegangstjeneste? Usikker på om dimme er å utsette eller om det er å droppe.

Å dimme er å droppe ut etter at du har begynt. Hvis du vil ha den utsatt må du nok ha en konkret grunn, men ta kontakt og forklar situasjonen. Jeg kjenner ikke alle reglene.

Lenke til kommentar

Så fordi du og din svært begrensede omgangskrets ikke gjorde det, så gjør ingen det?

Hehe. Noen som føler at ikke alt gikk helt etter planen?

Men det skal du ha Herrbrun, du har jaggu opparbeidet deg mye forskjellig kunnskap innen forsvaret! Du har kanskje nett-tilgang og mye dødtid på vakt?

For å si det mildt gikk ikke ting helt etter planen. No battle plan has ever survived combat, eller noe sånn :p Men ny, modifisert plan er utarbeidet og jobbes med. Dog, jeg klager ikke på tjenesten jeg har nå. Er på en base med masse flotte folk, hyggelige befal og godt velferdstilbud (de gangene jeg kan benytte meg av det. Ukult med vakttjeneste sånn sett...). Vi har også en svært flink tillitsmann!

Jeg har _utelukkende_ dødtid på vakt, tilgang til intranettet, og er glad i (og flink til å huske) faktakunnskaper. Så da blir det nå slik det en gang blir :p

Å dimme er å droppe ut etter at du har begynt. Hvis du vil ha den utsatt må du nok ha en konkret grunn, men ta kontakt og forklar situasjonen. Jeg kjenner ikke alle reglene.

Dimmer du før det har gått x antall dager av førstegangtstjenesten din (tror det er rundt 320) så kan du bli innkalt senere. Noen blir det, men det er de færreste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...