Gå til innhold

Plexiglassradiator i vannkjølingssytem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

drømmer om vannkjøling jeg også og har et spm: Når du har parallell-koblet kjøleblokken sånn som du har gjort, hvordan blir det med vannflyten da? Blir den like god i alle blokkene? Vil det ikke være fare for at en av parallell-koblingene blir stillestående hvis du skjønner hva jeg mener?

-J

Lenke til kommentar

joda det ser pent ut, men jeg tror ikke det kommer til å fungere ordentlig i det hele tatt...det der er mest for show, tror du kommer til å få problemer med flyt i det systemet. spesielt i radiatoren tror eg det kommer til å bli dårlig sirkulasjon. men som sagt. jeg bare tror.

Lenke til kommentar
Begynner og nærme meg slutten på vannkjølingsprosjektet, som jeg har arbeidet med i noen uker nå.

Har laget tank og radiator samt vannfordelingsblokk i Plexiglass.

Bilder kan sees her: http://www.home.no/bnilsen/ny_side_2.htm

Mer utførlig om fremgangsmåter kommer når jeg er helt ferdig med prosjektet.

Plexiglass=varmeisolator.

Ser nesten pent ut men kommer aldri i verden til å yte noe bedre enn standard luftkjøling.

Målet til en radiator er vel å lede så mye varme som mulig bort fra vannet til luften rundt radiatoren og jeg kan ikke skjønne hvordan du skal klare dette når du har bygd en radiator i varmeisolerende materiale...

Lenke til kommentar

Ser det er mange som tviler både på "flyten" i systemet og varmebortledningsevnen til radiatoren i plexiglass.

Jeg tror dette skal fungere utmerket:

Når det gjelder "flyten" i parallellkjølt system, så har jeg en Eheim 1250 pumpe, den vil sørge for mer enn nok vann til di forskjellige komponentene, man må huske att det er ikke allverdens store varmetilførselen til vannet, det er jo snakk om meget små komponenter som avgir varme på et svært begrenset omeråde.

Når det gjelder varmeavledningsevnen til plexiradiatoren, så har denne en meget stor overflate mot luft, p.g.a. oppbygningen med 12 stk rør.

Har en svoger som arbeider med vannbåren gulvvarme og solfangere, har av han fått noen tips anng. div. oppbygninger av system.

I den bransjen brukes stort sett bare plast/kunststoffmaterialer.

Det vil også være endel andre komponenter i mitt system som vil avgi varme til omgivelsesluften.

Jeg vil komme tilbake med utførlige resultater når systemet er ferdig.

Jeg venter bare på HK som er ventet inn til Komplett 30/4, det er et MSI GNB Max, så jeg regner med å være ferdig midt i Mai engang.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...