Gå til innhold

Bør man velge widescreen i dag, eller er det grunner til å kjøpe vanlig 4:3?

Pricks

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en flatskjerm på 20" eller kanskje 22". I den forbindelse lurer jeg på om man bør gå for widescreen i dag, eller om det er like greit å gå for 4:3-formatet?

Skjermen skal kun brukes til PC, og grunnen til at jeg er "skeptisk" til widescreen er at det i programmer som regel er i høyden at det er plassmangel. I nettleseren min, for eksempel, er det toolbars både oppe og ned, men til høyre og venstre er det helt tomt.

På den annen side vil jeg med 4:3-skjerm få stripe øverst og nederst på mange videoer i fullskjerm, men akkurat det med å se på videoer er jo ikke det jeg gjør mest.

Er det noen grunn til at man absolutt bør gå for widescreen for PC i dag, eller er det noe i tankene mine om at det ikke er bredden på PC-skjermer i dag det er mangel på, men derimot høyden, som som regel tas opp av ulike toolbars i programmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Widescreen er laget for det er mer tilpasset øynene våre. 4:3 er kjekt i det tilfellet som du legger fram om at du ikke ska se på film med den, men person liker jeg bedre 16:9 enn 4:3 for det er mer behaglig å se på i lengden.

Selfølgelig kommer det an på vanen og det.

16:9 får et stort + ved film, men 4:3 får et stort + til nettlesing og det med utfylling av skjermen med en nettleser. (men widescreen er kommet for å bli!)

Jeg sier bare; velg det som du føler blir mest riktig for deg og dine behov:)

Lenke til kommentar
Har du noen flere detaljer om hvordan 16:9 er mer tilpasset øynene våre?

Vi har jo to øyer som ser to firkanter, og siden det danner en slags form for "vidvinkel-syn" (widescreenformat) vil dette bli mer balansert for øynene. Dette er en artikkel jeg har lest om et sted fra VG eller no sånt, husker ikke eksakt, men jeg syns det er bedre med widescreen. Men det kommer jo helt an på hva man føler mest for! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...