Gå til innhold

Mattekriterier for studier i utlandet

Anbefalte innlegg

Jeg går nå på vgs2 almenutdanning. Jeg har det som kalles matte S1. Som de fleste andre, synes jeg dette er uutholdelig og bortkastet tid. Jeg har planer om å studere innenfor international business eller noe liknende. Siden matten er så kjedelig vurderer jeg å bytte til matte P2 (det enkleste). Er det noen som vet om jeg utelukker noen studier ved å gjøre dette (skal studere i USA)? Noen som har noe erfaring innenfor dette?

Jeg vet at man ikke kan bli ingeniør osv. Ingen av rågdiverene på skolen vet noe særlig om studier i utlandet, noe faktisk er helt utrolig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja jeg er klar over det, men nå snakker jeg om mattematikk som selv ikke læreren min (som ikke er veldig dyktig) ikke vet hva det skal brukes til. Snakker om ting som jeg VET jeg aldri noen gang kommer til å få bruk for.

Hvilke mattematikkkrav stiller utenlanske universiteter til business studier?

Siden norske studier krever R1 (eventuelt S1+S2) matte, vil jeg tro utenlandske krever minst tilsvarende. Men dette kommer jo helt an på hvor du skal studere.

Uansett, S-matten er jo et minimumskrav for hva du bør greie skal du studere økonomi (eller business...). P-matten vil ikke gi deg noen nytteverdi i særlig stor grad - du må kunne mye mer enn det.

Du må ikke alltid vite her og nå nøyaktig HVA matten du lærer nå skal kunne brukes til - det er jo ikke så enkelt for mattelæreren din heller å vite. Men tro meg - du FÅR bruk for det, hvertfall hvis du skal studere økonomi eller noe annet der matte trengs.

P-matten er for de som ikke trenger matte i det hele tatt. Skal du studere norsk kan du ta p-matte. Men du skal studere noe i retning av økonomi. Det sier seg selv at det ikke vil føre deg langt.

Lenke til kommentar

På ingeniørstudiet får jeg iallfall bruk for ALT jeg lærte i 2MX og 3MX (tilsvarende R1 og R2). Jeg har sett på innholdet i matten på NHH, og der er faktisk veldig mange av emnene vi har i ingeniørmatten med, om enn ikke av samme vanskelighetsgrad og omfang, noe som overrasket meg. Mattekursene på bachelorstudier i økonomi på vanlige høyskoler har imidlertid lav vanskelighetsgrad i forhold, iallfall det på HVE (hvor jeg studerer).

Lenke til kommentar
Ja jeg er klar over det, men nå snakker jeg om mattematikk som selv ikke læreren min (som ikke er veldig dyktig) ikke vet hva det skal brukes til. Snakker om ting som jeg VET jeg aldri noen gang kommer til å få bruk for.

Du får bruk for arbeidsvanene, matematisk forståelse (en jobber tross alt annerledes i matte enn i for eksempel norsk), regneferdigheter og lignende UANSETT hva du skal studere, siden du kommer til å komme innom statistikk og lignende på så godt som alle studier, og i økonomi kommer du innom masse annen matte i tillegg.

Lenke til kommentar

Selv om det kan virke unyttig med trigonometri, geometri, kombinatorikk og annen matematikk som ikke er direkte knyttet til økonomi - så lærer du gode arbeidsvaner, "å tenke matematisk" og mye annet viktig.

Bror min studerer økonomi og administrasjon, og han sa at det var mye derivasjons-, integral- og polynomdivisjonsoppgaver på eksamen.

Lenke til kommentar

Skal du studere international business trenger du også å kunne økonomi. Det er mer enn nok av matte i økonomi, f.eks. se her http://en.wikipedia.org/wiki/Gini_coefficient For å forstå dette trenger du å kunne og sum, integrasjon, algebra, statistikk og en del andre ting. Hvis du har noen gang har tittet i litt avanserte tekstbøker i økonomi, vil du se at de er stappet fulla av formler. Det er faktisk ganske lite formler i tekstene på wikipedia. At du kan sitte her og tro at matte er fullstendig unødvendig når du til og med trenger det til studiumet du planlegger å studere, synes jeg er utrolig.

Matteuttdannelsen er bedre i utlandet, og de vil sannsynligvis kreve mer av deg enn det norske universiteter gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...