Gå til innhold

Forskjell på IDE kabler ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får redusert ytelse ja. ATA100 er jo raskere enn ATA66 så det sier seg jo selv. Men har du mange gamle komponenter i PCen din blir det minimal forskjell, fordi PCen da ikke vil klare å utnytte ATA100 uansett.

Lenke til kommentar

ATA100 vil si en overføringshastighet på 100 MB/SEK. ATA66 vil si en overføringshastighet på 66 MB/SEK. Da sier det jo seg selv at ATA100 er raskere.

Synes min avatar er fin jeg. Ikke så stor, men skal se hva jeg kan gjøre med den.

Lenke til kommentar
ATA100 vil si en overføringshastighet på 100 MB/SEK. ATA66 vil si en overføringshastighet på 66 MB/SEK. Da sier det jo seg selv at ATA100 er raskere.

Du kan jo begynne med å faktisk lese trådene før du poster. Det er snakk om hvorvidt en ATA66 kabel reduserer ytelsen på en ATA100-harddisk, hvilket den ikke gjør, siden en ATA66-kabel har 80 ledere og f.eks går under betegnelsen ATA66/100-kabel.

http://www.duxcw.com/faq/hd/cable.htm

Synes min avatar er fin jeg. Ikke så stor, men skal se hva jeg kan gjøre med den.

Eh. Jo, den er for stor. Du må virkelig begynne å lese ting. Fra avatarkontrollpanelet:

Viser et ikon sammen med din brukerinformasjon i innleggene. Det er kun mulig å vise et ikon om gangen, som er maks 50 piksler bredt og 50 piksler høyt, og hvor filstørrelsen ikke overstiger 6kB.
Lenke til kommentar

LarsC: Herregud for en surpomp du er. Jeg sa jo bare at ATA100 har bedre ytelse enn ATA66. Kalles kabelen ATA100/66 så støtter den jo ATA100, og ytelsen svekkes ikke. Det sier jo seg selv.

DU bør begynne å lese postene. Han spurte om en ATA100 disk ville få redusert ytelse med en ATA66 kabel, ikke om den ville få redusert ytelse med en ATA100/66 kabel. DET ville jo ha vært et dumt spørsmål.

Lenke til kommentar
LarsC: Herregud for en surpomp du er.

Nåja. Det at du synker ned til barnehagenivå sier vel mer om deg enn meg.

DU bør begynne å lese postene. Han spurte om en ATA100 disk ville få redusert ytelse med en ATA66 kabel, ikke om den ville få redusert ytelse med en ATA100/66 kabel. DET ville jo ha vært et dumt spørsmål.

Morsomt. Du har jo ikke engang lest det jeg skrev sist. En ATA66-kabel har 80 ledere. En ATA100-kabel har 80 ledere. Ergo, ATA66-kabel == ATA100-kabel. Så nei, det betyr ikke det spøtt at han bruker en ATA66-kabel.

Lenke til kommentar

Mye mulig du har rett i at samme kabel kan brukes på både ATA66/100/133. Vet at ATA100 og 133 kabler er de samme ihvertfall. Men når du da kaller det en ATA66-kabel, så er det totalt feil betegnelse. Sjekk språkbruken din.

Synes også det er litt merkelig å se hvordan en som har over 5000 poster tar imot en ny bruker på forumet. Smaker av inngrodd nerd spør du meg.

Lenke til kommentar
Mye mulig du har rett i at samme kabel kan brukes på både ATA66/100/133. Vet at ATA100 og 133 kabler er de samme ihvertfall. Men når du da kaller det en ATA66-kabel, så er det totalt feil betegnelse.

Det er ikke jeg som kaller det en ATA66-kabel. Les.

Synes også det er litt merkelig å se hvordan en som har over 5000 poster tar imot en ny bruker på forumet. Smaker av inngrodd nerd spør du meg.

At du er ny er da ingen unnskyldning for å oppføre deg som en komplett idiot. Og du kan godt la være med den sure minen. Du kommer ikke langt i livet hvis du ikke tåler å ta feil.

Lenke til kommentar

Lille venn. Det er to typer IDE-kabler på markedet:

• ATA33 : 40 ledere

[*]80ATA66/100/133 : 80 ledere

Det finnes ikke kabler som kun er ATA66 og ikke ATA100/133.

Så lærte du noe idag óg!

Velkommen på forumet forresten! ;)

Lenke til kommentar

LarsC: Jeg tok jo ikke feil. Men det gjorde vel egentlig ikke du heller, skal gi deg det. Jeg for min del avslutter denne diskusjonen nå, før den utarter enda mer.

Edit:

Atrax 1: Jeg har aldri kalt noe for ATA66-kabel. Gikk bare ut ifra at det var en egen kabel siden han som startet posten kalte den det. Regnet med at han hadde sett slike kabler, eller hadde dem selv, siden han stilte spørsmålet. Men siden en ren ATA66-kabel ikke finnes, så har han vel tatt uttrykket rett ut av lufta.

Lenke til kommentar

Før ATA100 kom, het 80-leders-kablene ATA66. Så han har nok ikke tatt det ut av lufta.

Jeg har aldri kalt noe for ATA66-kabel. Gikk bare ut ifra at det var en egen kabel siden han som startet posten kalte den det.

Og at du brukte hans noe feil ordlegging i din post slik at jeg misforstod deg, beklager jeg delvis. :)

Lenke til kommentar

For å gjøre det enkelt:

Hvis jeg f.eks. har en ATA100 harddisk, og bruker en ATA66-kabel på denne, vil jeg da få redusert ytelse ?

Nei.

Hva er forskjellene på en ATA3366100133 kabler ?

Forskjellen ligger mellom ATA33 (40 ledere) og ATA66/100/133 (80 ledere)

Da det var kun ATA66 disker het kablene ATA66. Når ATA100 diskene kom på markedet ble selvfølgelig navnet på kablene også "oppjustert" til ATA100... _selv_ om de fortsatt er ATA66 (80 ledere) kabler.

Fant en side med tester på flate/runde (hjemmelagde)/runde (fabrikk) her: http://www.slcentral.com/articles/01/6/fla...round/page2.php.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...