Splashii Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hei, jeg er en jente på 17 år som skal få ny mobil til jul. Problemet er det at jeg ikke kan mye om mobiler, og kunne tenke meg noe av det nyeste innen mobil- teknologi. Når jeg først skal skifte ut mobil, så vil jeg gjerne ha den lenge og at det er opp-to-date. Touchscreen er noe jeg vurderer, men er redd for at dette skal ta for mye strøm og at den blir treg i tekstmeldinger. Det jeg trenger er: Funksjoner: Ungdomsbruk av en mobil. Dvs: - Mye bruk av SMS - Telefon-samtaler. - Bilder. - Oversiktlig kalender til jobb, skole og avtaler. Form: -Format: Touch! -Vekt: Lett og liten. Viktig at den ikke er tung og "klumpete". Jeg er klar over at touch-mobilene er store pga. skjermen, men jeg ser ikke på dette som klumpete. -Sprut/støtsikker: Neitakk. - Den skal være lekker. Med dette mener jeg at den skal ha stil. (?) - Et pluss er også tastatur, men jeg har merket at dette er dyrt. Pris: Jeg har mellom 1000 og 3000 kroner til rådighet. Jeg kan derfor IKKE ha en rådyr telefon som den nye fra Sony Ericsson X1. Selv om jeg har sett på denne, og syns den er skikkelig tøff. Diverse: -Merke: Helst Sony Ericsson, har eid et par av de og er fornøyd med disse, men er fortsatt åpen for andre merker. Jeg liker menyen til Sony, og syns Samsungs og Nokias menyer ofte er klønete og irriterende. -Minne: Stort minne, slik at det er plass til mye SMS, Sanger og bilder! -Bruksområder: Sender MYE SMS, tar bilder og hører på sanger. Jeg har ønsket meg Ipod og kamera i lengere tid, og tenkte at jeg kanskje kunne fått ALT-I-ETT. Jeg er ikke veldig interessert i iPhone, men jeg vet at denne har mye av kriteriene jeg søker. Jeg har vurdert Sony Ericsson g900 til 1200,- som har en touchscreen, men har hørt at denne er treig i SMS-skriving. Jeg har også vurdert Samsung F480 i rosa, men er redd for at den skal bli for vanskelig og annerledes iforhold til Sony Ericsson mobiler. Håper noen kommer med forslag og hjelp. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Jeg har vurdert Sony Ericsson g900 til 1200,- som har en touchscreen Hvis du leser et par av mine nyere innlegg, skjønner du hvorfor jeg smiler nå Telefonen er forøvrig ikke tregere enn andre telefoner på sms-skriving, men på veldig mye annet har den litt lenger responstid enn "vanlige" telefoner. Dette kommer av at det er en smarttelefon som bl.a. støtter multitasking, og smarttelefoner opererer generelt litt tregere enn "vanlige" telefoner, ettersom operativsystemet er mer ressurskrevende enn standard Sony Ericsson-operativsystem. En smarttelefon har flere likhetstrekk med en vanlig pc enn det en vanlig mobil har. Her får du god musikkspiller og godt kamera. Musikkspilleren har jeg ikke fått testet skikkelig enda, men den skal være vel så bra som, om ikke bedre enn, veldig mange telefoner i walkman-klassen. Kameraet imponerer, tatt i betraktning den lille linsen og liten plass til optikk (C905 er overlegen på kamera, men den er også et beist i forhold). Her har du autofokus, autoblitz og touch-fokus (fokuser med fingeren). Forslag: kjøp den på djuice.no med binding til djuice complete (samme som jeg gjorde forrige uke), evt djuice nonstop om du sender vanvittige mengder sms. Dette er de mest gunstige abonnementene fra Telenor for folk som sender mye sms og skal ha binding, og i begge tilfeller koster tlf 1199. edit: merk forøvrig at G900 har ganske annerledes menyer enn de fleste tlf fra SE, nettopp fordi det er en smarttelefon. Hvis du vil beholde SE-feelingen i din neste telefon, bør du heller kikke på C902. Touch-funksjonen begrenser seg til noen knapper på siden av skjermen, men telefonen er enda tynnere og (i mine øyne) endel stiligere, særlig james bond-versjonen. enda en ting: ang. strøm så er sannsynligvis G900 den tlf på markedet i dag med best batterikapasitet nest etter Xperia X1 (forutsatt at du skrur av 3G) Endret 10. desember 2008 av srbz Lenke til kommentar
Splashii Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Tusen takk for et innholdsrikt og godt svar! Glemt kanskje å nevne at jeg allerede har Djuice nonstop, men dette fant du ut på egen hånd. =P Jeg er veldig opptatt av å få en mobil som er litt annerledes enn det jeg har hatt tidligere. Det er vel derfor valget detter mot en touch mobil, men jeg er usikker på hvilken. Jeg er veldig interessert i SE g900 men er redd for at den skal bli for kjedelig i utseendet. Jeg har liksom sett den Sony Ericsson- utseendet før med hjulet og knappene under skjermen, men at den slår positivt ut på strømsparing, notater og vanlig SMS skriving betyr mye for meg. Men jeg er alikevel usikker. Jeg er veldig interessert i Samsung F480, og syns at man før en moderne- og ikke minst touch mobil for en billig pris. Jeg har snakket litt med mobilselgerne på kjøpesenteret i nærmiljøet, men føler på mange måter at de forteller deg kun de positive sidene. De forteller deg aldri om den fort blir ripete, lav baterikapasitet eller at den er klønete å trykke på. Neida! Men jeg har hørt at den gåt ut på strøm veldig fort pga. 3G'en. Jeg er en person som ikke er interessert i dokument-programmer, internett tilgang og andre tunge busniss- programmer. Endret 10. desember 2008 av Splashii Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det med å tappe batteriet fort ved bruk av 3g gjelder egentlig de fleste modeller. G900 har oppgitt 4 timer taletid i 3g-nettet og 12 timer taletid (dette er faktisk den beste taletiden jeg har sett oppgitt på noen modell, og jeg som forhandler har sjekket taletiden på ganske mange modeller) i gsm-nettet. F480 er en god mobil, men den er litt avleggs og i mine øyne litt overpriset i forhold til innhold på telefonen. Vi selgere har naturlig nok fokus på salg som du nevner, men hvis du ønsker å sette deg skikkelig inn i et produkt anbefaler jeg deg å lese på nettet. Selv bruker jeg gsmarena.com for tekniske spesifikasjoner (som f.eks. batterikapasitet, men husk at dette er teoretiske tall oppgitt fra produsent, tror ingen mobiler holder 16 døgn (384 timer) mellom hver lading (kanskje med unntak av Xperia X1 som har oppgitt 7-800 timer standbytid). I tillegg leser jeg tester her på amobil. Siden jeg, som de fleste andre mobilselgere, ikke selv har prøvd samtlige mobiler i utvalget over lengre tid, vet jeg ikke for hver enkelt modell om den har lett for å få riper. Det er noe du ofte kan finne ut ved å lese slike tester, men er dessverre ikke noe jeg kan si om hver enkelt modell. Spesielt ikke om slike som F480, som vi har slitt litt med å få solgt. Heller enn F480 vil jeg anbefale HTC Touch Diamond, som overskrider budsjettet dit med noen få hundre kr, men som er en flott telefon! Denne ligger vel fra rundt 33-3400 kr på nettet pluss frakt. Mange sier at denne er treg, men alle smarttelefoner er trege, alt er rett og slett relativt. Hvorvidt denne er tregere enn andre har jeg dessverre ikke fått vurdert selv enda. Når jeg sitter på jobb og leker meg med kabal på butikkens demomodell går det ihvertfall mer enn raskt nok spør du meg. Dette er et godt alternativ til G900, og her har du altså full touch. Det jeg selv liker med G900 er at jeg som er vant til å skrive meldinger med taster har full mulighet til å skrive meldinger akkurat like effektivt som jeg har pleid å gjøre med min gamle telefon. På Diamond får du skjermtastatur, men enn så lenge går tomlene raskere, ihvertfall hos meg. På G900 kan du selvsagt også skrive meldinger med pennen, men jeg er ikke helt fornøyd med den funksjonen siden den ikke alltid reagerer riktig på håndskriften min. Lenke til kommentar
TKMag Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Heller enn F480 vil jeg anbefale HTC Touch Diamond, som overskrider budsjettet dit med noen få hundre kr, men som er en flott telefon! Denne ligger vel fra rundt 33-3400 kr på nettet pluss frakt. Helt enig, men med abbonementet hun har så kan denne lett kjøpes over disk til under 2000kr. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Iler til som en som har F480: Jeg personlig (som har brukt Samsung i flere år etter Nokia) mener at dette er den beste telefonen jeg har hatt noensinne. Menyer på mobiler er ofte svært like og har like oppsett, for det meste. På F480 finner du dessuten de du bruker oftest under en snarveiknapp under skjermen, eller i widgetmenyen på siden i hvilemodus. Her kommer du til meldinger, musikkspiller, kalender, anrop og programmer. SMSskrivingen går for meg svært lett (som er vant med Samsungs SMS T9) - den eneste omvendingen som kanskje kan bli knotete er at mellomrom og bytt ord har byttet plass. Ser du sier at du skriver MYE sms - da tror jeg det blir sittende fort i fingra hvordan du taster. Store felt for bokstavene (siden det er "vanlig" mobil T9-tastatur og ikke QWERTY) gjør det enkelt å treffe der du skal. Widgetmenyen på telefonen gjør det enkelt å få tak i kalender, programmer og mp3-spiller (bare det den er brukendes til, faktisk). Minnekortplassen går opp til 8GB så vidt jeg husker, jeg har bare 4 på mitt, men jeg har N95 og Creative Zen Vision:M i tillegg, så plassmangelen bryr ikke meg Skjermbeskytteren som følger med i pakken er intet mindre enn genial - får ofte kommentarer som "oi, DEN var snedig" og "sånn skulle fulgt med ALLE touchskjermtelefoner". Ikke ser den så verst ut heller (nå har jeg Ice Silver, ikke Pink). Ser noen har foreslått HTC Touch Diamond også - kan si at jeg synes den er "litt" mer kronglete ifht "vanlige" mobiler, mtp at den har WM OS. Nå skal ikke jeg komme med masse snip om at SE er bæsj osv, for det vet jeg ingenting om, for jeg har aldri hatt SE. MEN - hadde jeg vært 100% nøytral i denne saken tror jeg at jeg ville gått for Samsung F480 Touchwiz, simpelthen pga den SER så mye penere ut. FØLES mer solid. Så: MIN stemme går til F480 (det er lov å være uenig ) Lenke til kommentar
Idaho Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg må si meg helt enig i den beskrivelsen a f480! har brukt den i noen mnd nå, og den er helt genial! jeg sender også min del av mld og var veldig bekymret for akkurat dette, men neida! det gikk som en drøm! anbefaler denne på det STERKESTE!! Lenke til kommentar
Mr team Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Mange merkelige begrunnelser og anbefalinger her. Generelt vil jeg si det er helt meningsløst å anbefale en smart mobil til noen som ikke trenger/ønsker dette. Spesielt gjelder dette WM OS (Mao bla HTC og SE X1. Mtp at du er 17 og ikke trenger/har behov for en avansert model styr unna disse. G900 er en ok model, den kjører imidlertid UIQ 3.0, som er notorisk kjent for å være treg, og ha masse bugs. Så styr unna denne også. Den er mer rettet mot techy gutter, ikke jenter som vil ha noe med stil. Jeg ser interressen din for touch, og skal du ha det kuleste for deg, så kommer du ikke unna Iphone, eyecandy UI, ser bra ut, solid konstruksjon... men siden sms er viktig for deg, er nok neppe touch det ideele her. Tocco kan være tingen (F480) Men igjen, Samsung er kjent for å ha dårlig batterikapasitet og mindre bra Java implementasjon (antar du spiller endel?) Så jeg vil dele opp svaret mitt. siden du er kjent med SE og liker dette, se på C902 og W902. Kamera er det samme, sistnevnte er Walkman modellen, følger med 8Gb minnekort, den har litt større skjerm (2.2" mot 2.0" i C902), C902 har imidlertid linsedeksel og er av metal. Alternativt fra SE, W760 i rød ser bra ut, evt G705/W705. Andre aktuelle modeller kan være Samsung U900 (denne fåes også i rosa m.m) Touch: F480, eller hvis nissen kommer med spenn, Iphone. Prøv for ordens skyld disse i butikken, for å se hvordan de funker for deg! Og ja, selgerne juger så det renner av de, generelt har de mindre peiling enn den jevne forumbruker her inne. Lykke til! Endret 12. desember 2008 av bmwm3 Lenke til kommentar
Idaho Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 helt enig med deg ang smartphones... og både w902 og c902 er fete nok tlf det, så det hadde jo absolutt også vært ett godt valg;) men hvis det er touch man er ute etter, er vel kanskje ikke disse det som fyller opp kravet best... vil også bare si at jeg opplevde batteritiden på min f 480 som utrolig god! ladet den kun 1-2 ganger i uken, mens jeg må lade min w890 så godt som hver natt! er rett og slett imponert over hva samsung har klart og få til med denne! men, hvis jeg hadde vært deg hadde jeg kanskje ventet på Nokia 5800 tube og sett hva den har og by på, så tatt ett valg. Lenke til kommentar
Splashii Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg har lest igjennom alle svarene deres og er imponert over hvor flinke og ivrige dere er etter å hjelpe andre. Jeg kunne ikke bedt om noe bedre. Fikk vite at Elkjøp hadde mobiler utstilt og påslått, og siden jeg har vinglepetteren i kvinnlig figur, så tok jeg meg like godt turen ned dit med en venninne. Trykket meg rundt på Samsung f480 og ble skikkelig lettet over hvor lett den var å taste på. Var redd for at mine fingre skulle bli for knotete og store, men tastene var mer enn store nok. Utorlig nok. Jeg klarte til og med å dra meg nedover i kontakt-listen, og det skal mye til. Jeg har enda ikke bestemt meg, og vil ta deres innlegg med i avgjørelsen. Iphone blir det ikke, uansett hvor mange fordeler den har. Er rett og slett for snobbete til å ha en telefon ALLE venninnene, bekjente og generelt alle har i lommen, beklagligvis. Jeg kan ærlig innrømme at det er nesten flaut og bortskjemt av meg å se etter en smarttelefon med touch, når jeg ikke er i nærheten av å trenge det. "Det er vel slik dagens ungdom har blitt" hvis jeg siterer dere voksene rett. Takk igjen. Og jeg vil mer enn gjerne ha nye svar med fordeler, ulemper og tips videre. =) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg har enda ikke bestemt meg, og vil ta deres innlegg med i avgjørelsen. Iphone blir det ikke, uansett hvor mange fordeler den har. Er rett og slett for snobbete til å ha en telefon ALLE venninnene, bekjente og generelt alle har i lommen, beklagligvis. Jeg liker det jeg leser her! F480 er en god telefon som er grei å bruke (og som en av kundene mine sa i dag: han kunne koble den rett til GPSen i bilen og sende sms med den! Praktisk!) Og nå var det kanskje touch og utseende som var de viktigste faktorene for deg. Innholdsmessig ligger likevel W902, som nevnt, et stykke over, med supert kamera, digert minnekort og knall lyd. Og C902 er tynn og stilig og god på kamera. Lenke til kommentar
kimroar Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 helt enig med deg ang smartphones... og både w902 og c902 er fete nok tlf det, så det hadde jo absolutt også vært ett godt valg;) men hvis det er touch man er ute etter, er vel kanskje ikke disse det som fyller opp kravet best... vil også bare si at jeg opplevde batteritiden på min f 480 som utrolig god! ladet den kun 1-2 ganger i uken, mens jeg må lade min w890 så godt som hver natt! er rett og slett imponert over hva samsung har klart og få til med denne! men, hvis jeg hadde vært deg hadde jeg kanskje ventet på Nokia 5800 tube og sett hva den har og by på, så tatt ett valg. Slutter meg til de som sier at man bør tenke seg om to ganger før man kaster noen ekstra lapper ut vinduet for å få seg en smart-telefon.. Jeg har i flere år brukt nokia-telefoner med S60 Symbian ifm jobb, og mitt inntrykk er at dette er noe jeg ikke har bruk for i det hele tatt. Uansett kan ikke en mobil komme opp mot funksjonaliteten til en bærbar PC, og derfor anser jeg smart-mobiler til å være for spesielt interesserte eller de som tror de må ha mulighet til å sende lange dokumenter fra toppen av Galdhøpiggen. Etter mange år med Nokia har jeg nå fått meg en LG KC910, og er så langt strålende fornøyd. Denne telefonen har alt jeg trenger, både i jobb og fritidssammenheng. MÅ jeg sende en e-post, kan jeg det. Det er et bra kamera med masse funksjonalitet, greit å skrive meldinger, og jeg kan finne ut hvor i verden jeg er (den dagen jeg ikke vet det har jeg kanskje et problem?) ;-) En liten irriterende ting som andre her har nevnt er en bug i T9-ordlisten, men det er egentlig en bagatell som jeg antar vil bli rettet i kommende firmwareoppdateringer. At telefonen er ganske stor er etter min mening ikke noe ulempe, da ligger den bra i hånda, samtidig som den ikke er vanskelig å holde i som en i-telefon KC910 Anbefales! Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Du skriver at du vil ha Sony Ericsson pga du kjenner menysystemet. Til informasjon har ingen av Sony-Ericsson telefonene med touch-screen engang tilsvarende menyer som "vanlige" Sony ericsson telefoner, men som nevnt tildigere Symbian med Uiq-grensesnitt (Eller Windows Mobile på Xperia). Disse synes jeg er utrolig klønete og trege. Touch-screenfunksjonene her er heller ikke sammenlignbare med mer "moderne" touch-telefoner. Ville nok tatt en god titt på f480 som er nevnt tidligere her, ellers ser også LG KC910 ut som et godt alternativ. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Ser ikke at det er notert tidligere, men SMSminnet på F480 tar ca 500 SMS (innboks og utboks samlet). Så det kan hende du må inn og slette i blant... Og som nevnt er batteritiden svært god, lader den 1-2 ganger i uka. Endret 15. desember 2008 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 htc touch hd, virker som en meget fet telefon Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 htc touch hd, virker som en meget fet telefon Hun oppgir: - har 1000-3000 til rådighet - ønsker ikke en stor og klumpete telefon - en telefon som er enkel og grei og sende SMS o.l. med HTC Touch HD oppfyller INGEN av disse kriteriene Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 den er ikke stor og klumpete da Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Nei, greit nok det, men hun oppgir at hun skal gi mellom 1000 og 3000, og har sett på Xperia men synes den blir for dyr, så er ikke Touch HD noe reelt forslag, syns jeg Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 hehe greit nok, jeg bare så topic og kom med forslag, leste ikke så veldig nøye Lenke til kommentar
MasterS Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Er på samme jakta jeg også. SMS og kamera som betyr mest, helst SE da det er det hun har hatt før. Har nå en 6610 tror jeg den heter, eller noe sånt. En skikkelig dårlig mobil, så det meste blir vel en oppgradering for henne. Endret 18. desember 2008 av MasterS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå