kyllingvippen Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Hva er egentlig forskjellen på en router og en switch? Kan jeg koble flere til en switch og spille mot alle eller bytter den på så det blir 1&1 eller er det bare som en HUB? Hva er til å anbefale Router eller Switch? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 case switch: En Switch er en liten boks for å koble sammen mange brukere i et lokalt nettverk. En switch er "smart" og veit hvor hver enkelt maskin på nettverket befinner seg, og sender "pakker" kun til den porten på switchen. Dette gjør at på en 10/100Mbit switch, vil det kun gå trafikk på en port til brukeren som sitter på den porten, og du vil få 10 eller 100Mbit helt for deg selv (avhengig om du har 10Mbit eller 100Mbit nettverkskort case hub: en hub er en litt dummere utgave av en switch. Den tenker nemlig ikke selv, og bare sender alt den mottar av pakker ut igjen på alle portene den har. Dette gjør at hvis du har en 10Mbit HUB er den totale mengden data som kan gå i HUBen 10Mbit. case router: En router er for å koble lokalnettet sammen med ett annet nettverk, f.eks. Internett. Mange såkalte "bredbåndroutere" som selges rundtomkring i dag, har innebygget 4 porters switch eller HUB, for at det skal bli så billig som mulig å kjøpe lokalnettverk for hjemmebrukere case default: søkesiden på forumet hvor dette er nevnt *uttallige* ganger tidligere Lenke til kommentar
Chief Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 case switch: En Switch er en liten boks for å koble sammen mange brukere i et lokalt nettverk. En switch er "smart" og veit hvor hver enkelt maskin på nettverket befinner seg, og sender "pakker" kun til den porten på switchen. Dette gjør at på en 10/100Mbit switch, vil det kun gå trafikk på en port til brukeren som sitter på den porten, og du vil få 10 eller 100Mbit helt for deg selv (avhengig om du har 10Mbit eller 100Mbit nettverkskort case hub: en hub er en litt dummere utgave av en switch. Den tenker nemlig ikke selv, og bare sender alt den mottar av pakker ut igjen på alle portene den har. Dette gjør at hvis du har en 10Mbit HUB er den totale mengden data som kan gå i HUBen 10Mbit. case router: En router er for å koble lokalnettet sammen med ett annet nettverk, f.eks. Internett. Mange såkalte "bredbåndroutere" som selges rundtomkring i dag, har innebygget 4 porters switch eller HUB, for at det skal bli så billig som mulig å kjøpe lokalnettverk for hjemmebrukere case default: søkesiden på forumet hvor dette er nevnt *uttallige* ganger tidligere Skulle til å svare, men da jeg leste ditt inlegg, hadde du allerede sagt alt jeg ville si! God forklaring, til og med muttern hadde forstått! -Chief- Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Skulle til å svare, men da jeg leste ditt inlegg, hadde du allerede sagt alt jeg ville si! God forklaring, til og med muttern hadde forstått! -Chief- Hadde du giddi å sendt det skriftlig til lærer'n min i hardware & nettverk så jeg kan få en bedre karakter??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå