Giddion Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jepp i dag skjer det litt av hvert. Nvidia har starta å slippe ut GPU gems3 GPU Gems3 OpenCL 1.0 specen har blitt sluppet [link] Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Nice! Da sparer jeg en del penger på Gems3 Og flott at OpenCL er klar, så får vi bare håpe støtten kommer raskt. Men dette var gode nyheter: It also provides another powerful way to harness the enormous processing capabilities of our CUDA-based GPUs on multiple platforms. . Now that OpenCL 1.0 is ratified, AMD plans to evolve its ATI Stream Software Development Kit to comply with the new specification to give developers, businesses and consumers maximum choice and flexibility in leveraging the computational capabilities of our graphics processors. Så slipper vi med en kode-base for både AMD og Nvidia Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 OpenCL er mildt sagt spennende. Gleder meg veldig til jeg får tid til å se litt nærmere på specsene:D Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Jeg er egentlig usikker på fremtiden til GPGPU, hvor nyttig kan det egentlig være? Det som hadde vært spennende, var om en fikk en GPU-implementasjon av OpenGL, så vil OpenGL bli mer...universalt tilgjengelig. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Sant, på simula nå er det noen ph.d. studenter som forsker på å bruke GPU til å kjøre hele/deler av OSet. Er jo i det minste en veldig interessant problemstilling. Kan gi en veldig stor ytelsesboost på operativsystemet. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Jeg er egentlig usikker på fremtiden til GPGPU, hvor nyttig kan det egentlig være? Tja, det er vel mest nyttig for massive datasett som kan behandles parallellt, typisk dsp-oppgaver o.l. Det som hadde vært spennende, var om en fikk en GPU-implementasjon av OpenGL, så vil OpenGL bli mer...universalt tilgjengelig. Hmm, skjønner ikke helt hva du mener? OpenGL bruker jo GPU'en og du kan programmere den selv med vertex og pixelshadere.. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Hmm, skjønner ikke helt hva du mener? OpenGL bruker jo GPU'en og du kan programmere den selv med vertex og pixelshadere.. Ja, men OpenGL i seg selv er fortsatt et vanlig CPU program som må skrives for hver plattform det skal være tilgjengelig for. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Sant, på simula nå er det noen ph.d. studenter som forsker på å bruke GPU til å kjøre hele/deler av OSet. Er jo i det minste en veldig interessant problemstilling. Kan gi en veldig stor ytelsesboost på operativsystemet. Mac ser jo på dette akkurat nå, og det er jo en av grunnen til at de har pushet på at OpenCL skulle bli ferdig så raskt. Når det gjelder OpenGL på gpu, nja, vet ikke helt jeg. Med dagens hardware koster context switch alt for mye til at det vil lønne seg å kjøre for mye der, med mindre vi kan få muligheten til å kjøre flere forskjellige contexter på kortet samtidig (noe de forøvrig også jobber med på simula). Men har du nok kort kan man jo flytte både fysikk og ai til gpgpu, noe som vil frigjøre cpuen ganske mye. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Sant, på simula nå er det noen ph.d. studenter som forsker på å bruke GPU til å kjøre hele/deler av OSet. Er jo i det minste en veldig interessant problemstilling. Kan gi en veldig stor ytelsesboost på operativsystemet. Ah, tøft. Har disse studentene publisert/skrevet noe som man kan få lest? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Tror ikke noe er publisert enda, har hvertfall ikke sett noe, bare hørt. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Damn, spennende lesing dette her egentlig. anandtech.com har en rimelig grei oppsummering av OpenCL. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå