f(x) Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Hvilken Roland Cube er best? Har litt lyst på en Cube, men er ikke sikker på hvilken som er best egnet for meg. Den vil bli mest brukt hjemme, men vil gjerne at det skal være en mulighet til å skru opp volumet litt. De forskjellige alternativene jeg tenker på er Cube 15x, 20x, 30x og Micro Cube. Alle tips og argumenter for/mot noen av dem mottas med takk! Endret 9. desember 2008 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 har en cube 15x, er fornøyd med den, men skulle ønske jeg kjøpte 30x når jeg først var i gang Lenke til kommentar
Dommedagsprofet Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Du går ikke feil med en Cube uansett. Jobbet noen måneder i musikkforretning, og vi solgte stort sett bare Cube til alle bortsett fra de mest hardbarka. Da fikk jeg også muligheten til å teste alle du nevner, og selv Micro Cube imponerer. Men med mindre du har behov for batteridrift, ville jeg da heller gått for en 15x dersom valget skulle stå mellom dem. De ligger vel på cirka det samme i pris, husker jeg ikke feil? 15x kicker nemlig mer. Uansett spørs det selvsagt på ditt behov. Skal du øve med band, trengs det nok en Cube 60, og kanskje til nød en Cube 30x. 15x sparker i minste laget for min smak selv til hjemmeøving, 20x begynner vi å snakke, og 30x kan jeg godt leve med. Det gjelder bare at elementet flytter litt luftmolekyler, spør du meg. Da blir det gøy å spille alene. :-) Og ja: funksjonaliteten på dem er jo stort den samme, så det er stort sett bare hvor mye lyd det går på. Kvaliteten på lyden har jeg inntrykk av er den samme også. Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Selv har jeg en Cube 30x jeg kjøpte for å ha å spille på hjemme. Den er fin den men er nok litt i heftigste laget for å spille på hjemme. Har aldri volumknotten over 1, det blir rett og slett for høyt Sånn sett hadde det kanskje vært greiere med en av de mindre modellene men jeg tror ikke de har like mange forsterkermodeller som 30x. Tror 30x'en fint kan brukes til øvningslokalet. Det er ufattelig mye lyd i den, og setter man forsterkeren på en stol eller noe trenger det ikke være så forbanna høyt volum. Få heller trommisen til å dempe seg litt, de spiller ofte alt for hardt. Det eneste jeg har å utsette på Cuben er at lyden ikke endrer seg nevneverdig om man skrur ned volumet på gitaren. Den mangler mao den dynamiske finessen som rør-forsterkere har, men slik er det jo som regel med modelerere (bortsett fra Axe-FX'en). JC Clean kanalen er superb. Utmerket clean-lyd. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) 1. Jeg ser at cube 15x ikke har EFX og Delay/Reverb. Er dette noe en bør ha? Både 20x og 30x har jo dette. Bilder: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 2. Hva er forskjellen på effektene hvis man sammenligner 20x og 30x? Jeg tenker da på disse: Endret 10. desember 2008 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Beges Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Har 30X, kan bli forjævlig høyt til hjemmeøving. OM man skrur nok Liker forsåvidt effektene på forsterkeren, men man må skru opp litt for å få utbytte... Lenke til kommentar
Norwegian-Wood Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hvilken Roland Cube er best? Har litt lyst på en Cube, men er ikke sikker på hvilken som er best egnet for meg. Den vil bli mest brukt hjemme, men vil gjerne at det skal være en mulighet til å skru opp volumet litt. De forskjellige alternativene jeg tenker på er Cube 15x, 20x, 30x og Micro Cube. Alle tips og argumenter for/mot noen av dem mottas med takk! Spørs hva du skal bruke den til. Hvis du ikke bor i en lydisolert leilighet, en villa eller i fjøs er det ikke behov for 30 +. Jeg bor selv i leilighet og har til andre naboers forskrekkelse skrudd Cube 30 opp til max 5. Det er noen færre effekter på de mindre modellene, noe som ikke har så mye å si da mye av innstillingene av effekter likner på hverandre. Ville heller investert i pedaler du vurderer å kjøpe på grunn av effektene. Hvis du bare skal ha en amp med lydnivå tilnærmet litt høyere enn akustisk gitar bør du kjøpe en billig uavhengig av merke, bare unngå slike du finner på Toys'r'us og andre butikker lite egnet for musikk. Lenke til kommentar
Dommedagsprofet Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 [...] Hvis du bare skal ha en amp med lydnivå tilnærmet litt høyere enn akustisk gitar bør du kjøpe en billig uavhengig av merke, bare unngå slike du finner på Toys'r'us og andre butikker lite egnet for musikk. Jeg ville fremdeles hatt en Cube, om bare Micro Cube. De er jo mye, mye bedre enn all den andre billigdritten du får tak i. Lenke til kommentar
Marius Fjeld Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Har en Micro Cube selv. Utmerket lyd, går overraskende høyt til å være så liten. Eneste jeg har å klage litt på er manglende bass, men det sier vel seg selv at det ikke blir så mye bass i en såpass liten 2 watts forsterker. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Har en Micro Cube selv.Utmerket lyd, går overraskende høyt til å være så liten. Eneste jeg har å klage litt på er manglende bass, men det sier vel seg selv at det ikke blir så mye bass i en såpass liten 2 watts forsterker. Jeg tror jeg heller ville ha kjøpt en Cube 15x i stedet for en Micro Cube, de koster jo omtrent det samme. Akkurat nå er det 20x som virker mest interessant som en hjemmeforsterker. Lenke til kommentar
Marius Fjeld Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Den er jo faktisk første forsterkeren som kom i hus her, for omtrent tre og et halvt år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå