Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor er keisersnitt valgfritt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Keisersnitt kan kjøpes ved mange private klinikker rundt om i verden. (Brasil, England, USA, Russland, og en rekke andre.)

I Norge er det gratis på offentlige sykehus.

Jeg kjenner ikke til private sykehus som utfører dette inngrepet i Norge. Og jeg tviler på om denne muligheten finnes.

(Sannsynligvis fordi det er et kompetansekrevende og kostbart inngrep som også krever et visst volum/antall pr. år for å holde standarden oppe...)

Det er blitt mer vanlig at kvinner ønsker keisersnitt, selv om det ikke er medisinsk indikasjon for det. Ønske om keisersnitt kan være et resultat av tidligere opplevelser, som kompliserte eller smertefulle svangerskap/fødsler, at kvinnen har mistet barnet, at barnet har fått en skade som kan knyttes til fødselen, at kvinnen har psykiske lidelser eller har vært utsatt for overgrep. En annen gruppe er kvinner som ønsker å ha mest mulig kontroll over det de gjør, også fødselen.

- Problemstillingen rundt selvvalgt keisersnitt reiser medisinske, juridiske, økonomiske og etiske spørsmål. Verken praksis eller lovgivningen i Norge er basert på at kvinner har rett til å velge keisersnitt. Holdingen i det norske fagmiljøet er likevel at man langt på vei innfrir kvinnens ønske, men først etter en grundig dialog gjennom flere konsultasjoner, hvor man legger vekt på både å forstå bakgrunnen for hennes ønske og å informere henne om faglige vurderinger, sier Per Bergsjø, Folkehelseinstituttet.

I undersøkelsen fra 1999 var mors ønske oppgitt å være viktigste indikasjon ved 7,6 prosent av alle keisersnitt. Dette er likevel lavt sammenlignet med mange europeiske land, trolig fordi det norske fagmiljøet er mer avventende når det gjelder å innfri kvinnnes ønske på dette punktet.

Folkehelse-link

UUS info-link

Lenke til kommentar

I USA er det fritt frem for de som ønsker keisersnitt. Er i hvertfall utrolig mange flere som gjør det, enn her i Norge. Tror det ligger på 40% som tar det. Mens her i Norge er det vel litt over 10%, andre steder mer. Siden det er større sjanse for dødsfall for både mor og barnet så prøver jordmødre og leger så godt som mulig å anbefale gravide til å føde vanlig om de kan det. Men ut i fra det jeg har fått med meg så ligger keisersnittnivået høyere nordover. Noe som må bety at det også blir gjort flere der. Har også hørt at på de mindre sykehusene, som på feks Voss utenfor Bergen er de mer tolerante til det, om feks mor har alvorlig fødselsangst.

Lenke til kommentar
Er det fare for dødsfall hos mor og barn ved PLANLAGT keisersnitt!? Det er jo selvvalgt keisersnitt jeg prater om her i denne tråden. Jeg har lest masse artikler, og har aldri hørt eller sett at keisersnitt er farlig. Akutt keisersnitt derimot, er noe annet.

Selv ved planlagt keisersnitt så er det en større sjanse for skader eller dødsfall på mor og barnet, sammenlignet med en vanlig fødsel. Er også større sjanse for at barnet vil få astma, i følge en ny doktorgradsavhandling. Det du må tenke på er at det en operasjon. I alle operasjoner følger det med en risiko for komplikasjoner under inngrepet og i ettertid. Det er noe man må ta ombord om man velger å ta keisersnitt uten medisinske grunner for det. Det er ikke uten grunn at man ikke vil andelen ikke medisinske keisersnitt skal øke.

Lenke til kommentar

Det kan skje ting under en vanlig fødsel også. Har hørt om flere alvorlige tilfeller :/ Keisersnitt er den vanligste operasjonen i Norge, og hvis man går ut ifra det, vil det si at det som regel går bra. Men hver og en får ha sin mening om det, så lenge den fødende kvinnen kan bestemme over seg selv. Dette begynner å bli litt off-topic, for det jeg spurte om, var HVOR keisersnitt er valgfritt hehe.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt i tråden så var det vist slik at man må søke. Men uansett hvor du går i Norge tror jeg du likevel vil treffe på leger og jordmødre som anbefaler deg og vil gjerne prøve å overtale deg til å gjøre det den tradisjonelle metoden. Kjenner selv flere som har gått med en klar tanke på at de ville ha keisersnitt, men etter samtale med medisinsk personell har skiftet mening.

Uansett er det viktigste at man gjør det man føler er rett. Ta risikoen av kosmetiske grunner hadde jeg personlig aldri gjort. Men kvinner som sliter med alvorlig fødselsangst kan jeg fint se har det mye bedre med å ta keisersnitt. En hyperstresset og nervøs mor i 9 måneder kan neppe være bra for barnet. Dessuten har man en satt dag til barnet kommer, som hjelper mange i den situasjonen.

Lenke til kommentar

Snublefot:

Ja, jeg vet at man blir møtt med motstand av leger og jordmødre, men dette er ofte for å teste om kvinnen lar seg overtale, eller om hun virkelig står bom fast på avgjørelsen. Altså vil de sjekke om hun er sikker i sin sak, og om hun forstår konsekvensene. De har stor forståelse og empati for kvinner som vil ha keisersnitt. Leste dette her igår også ;)

Jeg er helt enig, en stresset mor er overhodet ikke bra. Jeg vil heller ha et arr på magen enn å revne fullstendig. Huff, vanlig fødsel er ikke naturlig for meg i det hele tatt.

Endret av MissCheeky
Lenke til kommentar

Heldigvis er det ikke så mange som revner og slikt da. Tror det var en finsk metode som skulle bli mer brukt, som halverte dette også. Men ja, selv de "koselige" fødslene man ser på realityshow kan være mildt sagt skremmende. Så en gang de brukte en slik sugekopp. Da hadde faktisk den ene ungen ( var tvillinger ) store blåmerker på hodet etter koppen. Jeg som hadde faktisk lyst til å bli jordmor en gang i tiden. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Én av årsakene til at stadig flere fødes ved keisersnitt, er at kvinnene selv ønsker det, og får ønsket oppfylt.

http://www.babyverden.no/templates/Article____4411.aspx

Når det gjelder riskoer kan du jo ta en titt på denne tabellen http://www.cmaj.ca/cgi/content-nw/full/176/4/455/T217 som viser tall fra Canada som viser sammenligning av riskoer beregnet for tall fra 1991-2005 for friske kvinner som tar keisersnitt vs friske kvinner som føder vaginalt.

Studie som viser 20% større sjanse for type 1 diabetes hos barn født med keisersnitt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1829298...Pubmed_RVDocSum

Studie som viser 50% større sjanse for asma hos barn født med keisersnitt:

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/...80618114718.htm

Jeg er helt enig, en stresset mor er overhodet ikke bra. Jeg vil heller ha et arr på magen enn å revne fullstendig. Huff, vanlig fødsel er ikke naturlig for meg i det hele tatt.

Ser du på første tabellen jeg linket til så er det tydeligvis nesten like stor sjanse for at du revner med keisersnitt som med vaginal fødsel. 0,2% vs 0,3%

Lenke til kommentar

Jeg går og venter på å bli far neste år. I april skal min kone føde, som så mange milliarder av kvinner har gjort før henne.

I vår omgangskrets har vi hatt fødsler som har resultert i alt fra tre ukers sengeleie på sykehus, til fødsler der mor har vært ute å jogget som vanlig dagen etter. Alt dette er naturlige fødsler.

Selv har jeg fått inntrykk av at vordene mødre er blitt mer og mer redde for naturlige fødsler de siste årene. Det virker på meg (subjektivt) som om de er pingler ut litt. Selv føler jeg at dette er et Jan Thomas-syndrom, der jenter frykter for kroppene sine, og tror det blir uatraktive bare fordi de gjør (Brannfakkel!!!) "Det eneste vi mennesker er her på jorden for å gjøre"

Som cyclo påpeker, er det mange flere ulemper med et keisersnitt. Fetteren min er tatt med keisersnitt, og hans plager er mange: Babyeksem i 2 år, astma, allergier, matintolleranse osv. Hans søster ble født naturlig og har ingen slike plager.

Jeg sier ikke at keisersnitt aldri skal benyttes, jeg håper bare ikke det blir et valg man kan hake av for på sykehuset "naturlig" eller "keisersnitt". Fødselsdepresjoner og fødselsangst er ting som bør bøtes på med andre hjelpemidler enn et keisersnitt.

Jeg kjenner ingen damer som har født naturlig, som i ettertid har angret.

Keisersnitt er den vanligste operasjonen i Norge

Kilde?

Dette begynner å bli litt off-topic, for det jeg spurte om, var HVOR keisersnitt er valgfritt hehe.

Heldigvis ingen steder i Norge.

Edit: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2826970.ece - dagens avis :)

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Hei,

Kona mi hadde samme tanker/holdninger som deg når hun gikk gravid med førstemann. Jordmor og lege fortalte henne at naturlig fødsel var det absolutt beste både for mor og barn så lenge de ikke kunne finne noe unormalt med mor og barn. Hun fikk gå til undersøkelser ganske ofte rett før fødselen for å se at alt utviklet seg normalt og de tok å målte opp hodet til ungen under ultralydundersøkelsen for å sammenligne dette mot åpningen i bekkenet. Hun valgte naturlig fødsel tilslutt og det gikk veldig bra. Med nr 2 så var hun ikke i tvil engang om hva hun skulle velge. Og som mann.....hun er helt som før nedentil når det gjelder omgang i sengehalmen...

Jeg tror mye av grunnen til at mange førstegangsfødende ønsker keisersnitt er frykten for alt som kan gå galt. En hører skrekkhistorier om fødsler og om mødre som har lidd som dyr under fødselen. Desverre så hører en veldig lite om de fødslene som har gått bra selvom disse er i sterkt flertall. Et godt utgangspunkt kan være å snakke med mor og bestemor hvordan de hadde sine fødsler? Det viser seg at mye er arveligt her, men det trenger ikke å bety at du får det på samme måten.

Lenke til kommentar

Heisann, tenkte jeg skulle slenge inn et svar her, og siden jeg har vært igjennom en fødsel, så har jeg i det minste en erfaring å komme med. Lite er vel mer provoserende enn menn som mener kvinner skal føde naturlig fordi man er laget for å klare det fra naturens side, og kvinner har gjort det siden tidenes morgen. For langt i fra alle kvinner er laget for å føde barn, og i hvor mange kvinner har ikke strøket med under barnefødsel gjennom tidene? Det kan vi heldigvis unngå, for det meste, nå.

Jeg har, helt siden frøken skremte oss i 7ende klasse, ved å vise oss en fødevideo, hardnakket påstått at jeg aldri kunne tenkt meg å føde vanlig. Jeg har aldri vært redd for å operere heller, så keisersnitt virket som den lette utvei. Vel, det var til jeg satte meg litt mer inn i hvordan keisersnitt utføres. Noe jeg på det sterkeste anbefale alle gravide å gjøre. Samtidig som jeg også anbefaler alle gravide i å sette seg litt inn i hva som skjer under en fødsel.

I norge må man , desverre kjempe med nebb og klør for å få ta keisersnitt av eget ønske. En liten morsom ting her, er at helsearbeidere som leger og sykepleiere har en langt høyere prosent andel av kvinner som tar keisersnitt, enn den jenve befolkning i norge.

Jeg har bekjendte som har hatt bra fødeopplevelser, og dårlige, samt bekjendte som har tatt keisersnitt med blandede erfaringer.

Det finnes ikke noen mal på hva som er rett, man må selv finne ut hva som kjennes ut som den beste løsningen for seg selv. Og for all del undersøk godt hva som i realiteten skjer under fødsel og keisersnitt, slik at du vet hva du vil begi deg inn på. Og føler du at keisersnitt er det rette for deg, ja så kjemp med nebb og klør, og ikke gi deg. Det er mitt råd.

Selv fødte jeg vanlig, og det gikk jo relativt greit, måtte operere ut morkaken, men det var ikke noe traumatisk. Fødselen er ikke det verste, Det er de første to ukene etterpå som er fæle, men da har man en liten en som tar oppmerksomheten vekk. Og når man tar keisersnitt, så må man huske på at det er stor sett litt tyngre å komme seg etter det.

Jeg kan jo si som så mange jenter før meg, når du har gått å båret på barnet i magen i 9 mndr, så er du så klar for å få babyen ut, at du egetlig driter i hvordan han kommer ut:)

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Jeg har ikke barn selv, men jeg kjenner til flere som har opplevd mye større smerter og plager ved keisersnitt de første stundene enn de som har født naturlige. Ved keisersnitt må man være super påpasselig med såret og er man uheldig så greier man ikke løfte på barnet den første stunden.

Lenke til kommentar

Gå å klag til jordmor/lege og evt. sykolog og si at man er ekstremt nervøs og gråte noen krokodilletårer, så får man sikkert keisersnitt på et hver sykehus som har mulighet til det.

Det er ikke tvil om at det er den naturlig måten som er generelt best å føde på.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg lurer på i hvilke land keisersnitt er valgfritt? Og om det evt. er valgfritt på private sykehus i f.eks Norge. Noen som vet? Er veldig takknemlig for svar :)

Man kan få keisersnitt her i Norge om man f.eks har ungen i seteleie, har for lite bekken, fødselsangst osv.

Selv tok jeg haste keisersnitt når jenta mi kom til verden, hun lå i seteleie og jeg ønsket ikke å føde feil vei :no:

Det var på Skien sentral sykehus, jeg kunne bestemme selv hva jeg ville, så de var veldig forståelsesfulle :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...