godlars Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hadde WinXP installert på en WDC 250gb hd (delt i 4 partisjoner, XP på c:). Installerte Vista ultimate på d: for å teste det ut. PC ble alt for treg slik at jeg startet i XP og formaterte d: (der vista var installert). Ved omstart begynner morroa, lol. PC vil ikke starte XP, men går på vista partisjonen som gir feilmelding om filer som mangler for at vista kan kjøres. Ser da et valg om tidligere windows installasjon, men får ikke til å gjøre noe på tastaturet (klokken bare tikker ned for å laste vista). Har prøvd å starte fra XP CD og Vista DVD, men ender opp med at de ikke finner HD å installere på!! Siden jeg ikke kommer inn på pc, så vet jeg ikke akkurat hva jeg har, men ser fra bios at det er en amd athlon 64 3500+ (gamer pc fra mamoz fra 2005). Har prøvd diverse settings i bios for at både dvd rom og HD skal kunne sees: Med alt i bios IDE/SATA RAIND function og nedover enabled: Standard cmos: finner hverken HD eller dvd. ved restart da så får jeg til å starte fra XP CD Vista DVD, men den finner ingen "drives" å installere på (altså HD). Med IDE/SATA RAID function disabled, Serial-ATA1 og 2 enabled: Standard cmos: ser dvd på IDE channel 1 master, og WDC 250 på IDE channel 4 master. Med DVD i så går denne rett på vista partisjonen og sier status: 0xc000000f som sikkert er software/hardware forandring/oppstart. Trenger egenlig bare en clean install av hele HD, men får heller ikke det til! hjeeelp! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Du har sjekket bootrekkefølgen i BIOS, at DVD kommer før HDD? Hvis det ikke hjelper, så kan det være en ide å slette MBR slik at Windows CD bare ser en 'tom' disk. Du kan bruke Diskpart Clean: http://www.pctoday.com/editorial/article.a...t03%2F27t03.asp eller UBCD som forklart her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=991661 Lenke til kommentar
godlars Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Hei og takk for kjapt svar! ja da, har bare dvd som boot og resten disabled faktisk... skal teste ut ultimate boot cd fra den linken. kryss fingrene :9 !oppdatering. Fikk could not read MBR først, men clean cmos og ny oppstart så kjørte den. flott program! reinstallerer nå. takk for hjelpen. Endret 9. desember 2008 av godlars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå