Gå til innhold

promilekjørte bil som 16åring, søke om å få lappen tidliger?

hansol123

Anbefalte innlegg

Hei, den 29.07.07 kjørte jeg bil med promile på 0.44 på ei strekning på rundt 4mil.

fikk 7mnd utsettelse fra dagen jeg vart 18år + 5k i bot.

mener straffa ikke er det den burde være. kjenner noen andres om har promilekjørt i bil uten lappen og de fikk utsettelse fra dagen hendelsen skjedde. men jeg fikk fra dagen jeg vart stoppa.

Så tok meg en prat med politiman som stoppa meg og han mener også at det skal gjelde ifra dagen det skjedde og ikke fra jeg blir 18?

står svart på hvit 7mnd utsettelse, sitter her 14mnd sener og enda 5mnd utsettelse før jeg kan begynne å øvelseskjøre?

tenkte jeg skulle høre meg litt rundt før jeg drar til politistasjon. sitter i nordsjøen nå så har hatt litt tid til å tenke.

quoater det som står i domen:

han dømmes videre en utbetinget bot på 5000kr

han dømmes videre tap av førerrett for klasse M for en periode på 7 mnd fra 29.07.2007

han idømmes videre sperrefrist for erverv for førerrett klabbe B for en periode på 7mnd fra 02.10.2008

står også noe om paragraf 24a i vegtrafikkloven. noe om at sperrefristen ikke skal settes kortere enn den perioden for tap av førerett som skulle vært idømt dersom hadde hatt førerkort klasse B.

at jeg har fått 7mnd utsettelse er jo klart. jeg fyllekjørte jo. men mener det skulle vært fra den datoen jeg kjørte og ikke fra jeg vart 18.

Olav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, da burde du ha tenkt på det før.

Du har fått sperrefrist fra den dagen du begikk lovbruddet på moped. Og du har fått sperrefrist fra den dagen du fyller 18 på billappen. Nå er jeg ingen jurist, men dette samsvarer med mine erfaringer, og det er også logisk:

Dersom du fikk sperre fra den dagen du kjørte på billappen ville straffen din i praksis ikke hatt noen effekt fordi du kunne fått lappen på akkurat samme dagen som om du ikke hadde gjort noe galt.

Men jeg ville skjekket opp om du kanskje kan begynne å øvelseskjøre før. Usikker på lovverket her. Ring trafikkstasjon/politiet :) De vil også være best skikket til å svare på evt andre spørsmål du har.

Lenke til kommentar

Om man får utsettelse på bil lappen, så gjelder straffen fra man fyller 18. alt annet ville vært ulogisk.

La oss si at du er 16 år og har vært skikkelig ute å kjøre. Du får to år utsettelse på lappen. Om straffen starter der og da, ville du jo fortsatt kunne tatt lappen som alle andre uten lovbruddet? ulogisk

Lenke til kommentar
ifølge dommern hadde jeg bare 14dager på å anke :shrug:

men skal ikke sperrefristen settes fra dagen jeg kjørte da??

Ja, det ville jo vært fantaaaastisk flott. For da har jo du fått straffen din. :p

Det er ingen her som kan gi deg svar på hvorvidt du kan få kortet ned en utsettelse (som i mine øyne er altfor kort). Send søknaden, det verste som kan skje er en utsettelse.

Fyllekjøre uten lappen, når man er 16. Du tok liksom alt på en gang du.

Lenke til kommentar
Fyllekjøre uten lappen, når man er 16. Du tok liksom alt på en gang du.

Enig med Fredrik!! Ta straffen. Øvelseskjøring skal selvfølgelig heller ikke kunne finne sted i sperrefristen etter en slik dummhet.

Men når det kommer til tapt førerrett av andre årsaker som fart like over grensen vil jeg påstå øvelseskjøring kan man søke om i sperrefristen.

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

To kompiser av meg fyllekjørte i 14-15års alderen, med bil og kræsja og fikk utsettelse. Han ene påstår ihvertfall at han har lappen nå, vet ikke om det bare er noe han sier og kjører uten lappen og han andre tror jeg også har lappen har ihvertfall sett han kjøre nå. Vet ikke hvordan de gjorde det men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...