Gå til innhold

Forbudt å kjøpe sex i utlandet...?


Anbefalte innlegg

Ja, men hva er egentlig grunnen til det? Politiet får jo bare mindre resurser til det nå som de skal ta hore kundene, i mellomtiden blir det vel et strengt innemiljø for det der hvor horer som er skaffet gjennom menneskehandel kan bli mye vanligere.

Jeg mener å erindre at de sakene påtalemyndighetene har kjørt så har de på lang vei tapt fordi de ikke har klart å bevise at det var hallikvirksomhet istedenfor utleie av lokaler etc.

Selv om det er klart for alle hva som har skjedd.

 

Og det vil være enklere for politiet å ta pågående kriminalietet, i det en pros. er midt i arbeidstiden, enn å bevise tidligere hendelser og relasjoner.

 

Dessuten så med den nye loven så har Norge tilsynelatende sluttet å være mottakshavn for trafficing ofre, hvis hensikt må mistenkes for å være den reelle årsaken til den.

Om bedriften i fremtiden vil foregå innedørs så må virksomheten være såpass åpen at kundene evner å finne den, og klarer kundene å finne veien inn så gjør politiet det også.

 

Forøvrig er ikke dette er en debatt omkring politiets ressurser, da kunne man argumentert med å legalisere alle handlinger så kunne politet gått med kjempeoverskudd.

 

Hvordan samtykkende, voksne mennesker arrangerer seksuallivet sitt vedgår ingen andre.

Helt klart, men nåværende lovgivning må jo på det sterkeste antas å være for å beskytte dem som ikke samtykker frivillig.

Hvis ikke ville en tilsvarende lov vært innført for lenge siden i et Norge som var desto mer pietistisk enn i dag og loven hadde vært moralsk motivert i en eller annen form.

 

Og, som nevnt i et tidligere innlegg, forutenom bordell hvilket er totalt utopisk, så er det kanskje ikke så mange flere måter å fjerne menneskehandel på enn å totalt forby all kjøp av sex.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 100% enig med denne kronikken i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/meninger/komment...icle2848475.ece

 

Forbudet mot å kjøpe sex viser at samfunnet fremdeles ser på kvinner som ofre. Svake, umyndige vesener som ikke vet sitt eget beste.

Både menn og kvinner skal rammes av loven som forbyr kjøp av sex. I hvert fall er det sånn på papiret. Men det store flertall prostituerte er kvinner, og nesten alle kjøpere er menn. Ved å forby kjøp og tillate salg, vil vi i praksis kriminalisere menn, og stakkarsliggjøre kvinner...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Forøvrig er ikke dette er en debatt omkring politiets ressurser, da kunne man argumentert med å legalisere alle handlinger så kunne politet gått med kjempeoverskudd.

Et slikt argument ville vært tullete. Sex-kjøpet i seg selv er en victimless crime, og bekjempelse av slikt ligger langt unna politiets kjernevirksomhet - beskyttelse av folks liv og eiendom.

 

Jeg mener å erindre at de sakene påtalemyndighetene har kjørt så har de på lang vei tapt fordi de ikke har klart å bevise at det var hallikvirksomhet istedenfor utleie av lokaler etc.

Selv om det er klart for alle hva som har skjedd.

 

Og det vil være enklere for politiet å ta pågående kriminalietet, i det en pros. er midt i arbeidstiden, enn å bevise tidligere hendelser og relasjoner.

 

Dessuten så med den nye loven så har Norge tilsynelatende sluttet å være mottakshavn for trafficing ofre, hvis hensikt må mistenkes for å være den reelle årsaken til den.

Om bedriften i fremtiden vil foregå innedørs så må virksomheten være såpass åpen at kundene evner å finne den, og klarer kundene å finne veien inn så gjør politiet det også.

(...)

Helt klart, men nåværende lovgivning må jo på det sterkeste antas å være for å beskytte dem som ikke samtykker frivillig.

Hvis ikke ville en tilsvarende lov vært innført for lenge siden i et Norge som var desto mer pietistisk enn i dag og loven hadde vært moralsk motivert i en eller annen form.

Du er med andre ord villig til å akseptere ethvert statlig inngrep i folks mest private anliggende, så lenge det gjør

jobben lettere politi og påtalemyndighet?

 

Og, som nevnt i et tidligere innlegg, forutenom bordell hvilket er totalt utopisk, så er det kanskje ikke så mange flere måter å fjerne menneskehandel på enn å totalt forby all kjøp av sex.

Du tror vi vil oppnå å "fjerne menneskehandel" ved å forby sexkjøp? Litt som en i sin tid fjernet alkoholmisbruk i forbudstiden og vårt narkotikaforbud har medført et nøkternt Norge? :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt til å være ganske rett på her, orker ikke å røre rundt grøten.

Vi mennesker er hva naturen ville kaldt det ett "dyr", og har da naturligvis nok dyriske seksuelle drifter. Nordmenn blir så overrasket hver gang vi hører om politisjefen som kjøpte sex, eller politikern som onanarte på do, eller værste fall presten som la ann på en 17 åring. Vi er mennesker alle sammen, samme hva vi driver med og gjør, og alle mennesker har seksuelle drifter fra naturens side. Det er naturens lov, og naturens lov mild sagt driter i lover som vi har skrevet ned i en rød bok.

Hvorfor tror dere folk kjøper sex? jo fordi de rett og slett syns sex er godt og vil ha sex, værre er det ikke.

Det betyr ikke da at bare fordi man skriver ned en lov som sier at man ikke får kjøpe sex, så er ikke sex godt lenger.

Vi vil jo fremdeles ha sex, så da skaffer vi det på andre måter. Det er jo ikke noe i veien for det.

(når jeg skriver vi, så mener jeg altså de som kjøper sex)

 

Jeg skal også være så direkte å si at jeg må ærlig inrømme at jeg forstår folk i 50 årene som ikke har hatt seg på 20 år, at vis dem har muligheten til å dele sine seksuelle drifter med en pen ungt menneske av det motsatte kjønn, for en halv dagslønn. Så forstår jeg dem godt jeg. Da ville nok denne idiotiske loven være det siste dem tenkte på.

 

Jeg vil også bare legge til at når 2 voksne mennesker velger å ha sex med hverandre er dette noe svært private handlinger, som egentelig ingen har noe med. Hva de gjør er vel opp til dem. Men selfølgelig det skal være av frivillighet, ellers blir saken en helt annen. men så lenge det er det så ser jeg ingen grunn til at andre og spesielt ikke politikerne skal stikke nesen oppi det.

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Det har vært et stort utbredt fenomen forutenom Karl Johan også.

I Bergen kunne man ikke gå i deler av sentrum uten å bli løpt ned av prostituerte, hvor de mest agressive har tatt tak i armen til forbipasserende menn.

Stavanger har også meldt om problemer.

Så er ratt Norge større en tre byer også.

Hvorfor ikke bare forby utendørssalg, og heller opprette statlige/lisensierte bordeller?

Da har man ivvertfall kontroll på markedet, istedenfor nå som det er forbudt, og man går under jorda, og det blir vanskeligere å finne ut av menneskehandel.

Lenke til kommentar
Et slikt argument ville vært tullete. Sex-kjøpet i seg selv er en victimless crime, og bekjempelse av slikt ligger langt unna politiets kjernevirksomhet - beskyttelse av folks liv og eiendom.

Beklager at du ikke forstod hva jeg mente.

I klartekst blir det - politiets ressurser kan ikke brukes til for eller mot hvilke lover og regler samfunnet lager. Derimot kan omfanget av lover og regler brukes som argument for hvilke ressurser påtalemyndighetene skal få.

 

Du er med andre ord villig til å akseptere ethvert statlig inngrep i folks mest private anliggende, så lenge det gjør

jobben lettere politi og påtalemyndighet?

 

Igjen så forstår du ikke hva jeg sier.

Først og fremst har jeg trukket frem hva jeg forstår som det fremste grunnlaget for loven, nemlig hensynet til ofre for menneskehandel og ikke å forby sex mellom to frivillige voksne basert på et vederlag.

Videre så har jeg enda ikke kommentert mitt ståsted i forhold til loven, utelukkende kommentert hvilke hensyn som ligger bak den. Altså jeg har på ingen måte akseptert et statlig inngrep, ei heller hevdet at det er et statlig inngrep.

Om jeg i villfarelse har skrevet at jeg støtter loven så har tastatureret gått foran mine meninger.

For å presisere så er jeg tilhengere av formålet med å utelukke Norge som endestasjon for trafficing. Hvilket jeg tror de fleste er enig i.

Men så har loven en bieffekt hvor frivillige og lykkelige prostituerte som gjengjelder en tjeneste for vederlag også blir regulert.

 

Og, som nevnt i et tidligere innlegg, forutenom bordell hvilket er totalt utopisk, så er det kanskje ikke så mange flere måter å fjerne menneskehandel på enn å totalt forby all kjøp av sex.

Du tror vi vil oppnå å "fjerne menneskehandel" ved å forby sexkjøp? Litt som en i sin tid fjernet alkoholmisbruk i forbudstiden og vårt narkotikaforbud har medført et nøkternt Norge? :roll:

 

Nok en gang så glipper forståelsen av hva jeg har skrevet.

Hva jeg tror eller ikke tror er overhodet ikke poenget med hva jeg skrev. Her er spørsmålet igjen i klar tekst - Hvilke andre virkemidler kan Norge bruke for å få bukt på menneskehandel til landet?

Lenke til kommentar
Så er ratt Norge større en tre byer også.

Hvorfor ikke bare forby utendørssalg, og heller opprette statlige/lisensierte bordeller?

Da har man ivvertfall kontroll på markedet, istedenfor nå som det er forbudt, og man går under jorda, og det blir vanskeligere å finne ut av menneskehandel.

 

Vel regulerte bordeller tror jeg også i stor grad ville fjernet menneskehandel. Men igjen så oppfatter jeg opprettelse av bordeller som en utopi.

Myndighetene har nå innført en lov som strammer til kjøp av sex betraktelig, så det vil kun være hypotetisk å tro at bordeller vil være en løsning som i hvertfall per i dag ville få aksept hos lovgiver.

:)

Lenke til kommentar

Jupp, har nok vært en del kreative løsninger gjennom tiden.

 

Var vel en for noen år siden som forsøkte med en tax-free "tobakks-båt" et stykke utenfor Færder-fyr, men så ble sjøgrensen/okonomisk zone eller noe sånt økt fra 3 nautiske mil til 30(200?) nautiske mil og da ble det for langt å kjøre ut.

 

Hva med denne gamle plattformen som The Pirate Bay vurderte å kjøpe, er den tilsalgs fortsatt? Var jo "egen stat" å greier, så der er det vel fritt frem for all mulig synd? :D

Lenke til kommentar
Dersom norske lover gjelder i utlandet, gjelder da utlandske lover for besøkende her på bjerget? Kan nedlendere røyke seg en joint, tyskere kjøre fort, new zealendere gå på bordell, svensker trimme mopp, dansker ta en øl til jobben etc. etc.

 

Oisann, var visst vanskelig dette her. SELVFØLGELIG gjelder både lover i landet du besøker i tillegg til det norske lovverket for nordmenns del.

 

Jeg synes ikke det er klart i det heletatt jeg? Om man reiser til et liberalt land så skal man følge norsk lov, men om man reiser til et konservativt land da? Hvilken lov skal man da følge? Jeg skulle ligt å sett en dom på dette jeg. Tviler på at det hadde godt igjennom europa(?) domstolen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Personalhøyheten er et anerkjent prinsipp i folkeretten, og å forby sex-kjøp overskrider åpenbart ikke rammene som folkeretten setter.

 

Kort oppsummert:

Det er alminnelig antatt at en stat ikke har utøvende jurisdiksjon - herunder tvangsmakt - på andre staters territorium. Når det gjelder lovgivnings- og domsjurisdiksjon stiller dette seg noe annerledes. Det er blant annet antatt at staten i kraft av sin personalhøyhet (personal supremacy) kan gi lover med bindende virkning overfor sine statsborgere og deres eiendeler, uansett hvor de måtte befinne seg. Andre stater må f.eks. respektere at norske myndigheter gjør handlinger foretatt i utlandet av norske statsborgere straffbare, og at statsborgeres virksomhet eller eiendeler i utlandet skattlegges, med mindre det er inngått særskilt traktat om kompetansefordelingen mellom landene. De må også respektere at norske domstoler dømmer i henhold til slik lovgivning.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/NO....html?id=362851

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Norrmen i utlandet (og her i landet også) blir vel snart ett yndig mål blant dem i bransjen som driver med overfall og tyveri etter å ha lokka dem med horer først. De kommer jo aldri til og bli tatt for det siden en norrman som anmelder deg blir nøtt til og innrømme at han gjorde noe ulovelig selv. Så norrmen er er ett trygt bytte siden det er null risiko for å bli tatt av politiet senere.

 

Ved å fjærne en gruppe så kalt "offere" så skaper man en ny gruppe.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...