Gå til innhold

Forbudt å kjøpe sex i utlandet...?


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2814101.ece

 

Aftenposten skriver i dag om den nye sexkjøpsløven som blir innført fra neste år. Greit nok at prostitusjon skal bekjempes ved å kriminalisere kunden, men det er en liten ting ved denne loven jeg reagerer på:

 

Sitat fra Aftenposten:

 

Kjøp av seksuelle tjenester og handlinger. Forbudet gjelder både i Norge og i andre land, selv om sexkjøp er fullt lovlig i det landet som sexhandelen foregår i.

 

 

Ikke det at jeg selv kommer til å benytte meg av slike tjenester, men jeg synes prinsippet om at nordmenn ikke får kjøpe sex i utlandet selv om det er tillatt etter det landets lover er noe merkelig. Er det virkelig slik at nordmenn i utlandet skal holdes ovenfor andre juridiske prinsipper en lokalbefolkningen?

 

Ta f.eks Nederland som har en ganske liberal lovgiving og bordeller som drives fullt lovlig. Lokalbefolknigen kan bruke dette så mye de vil, mens en kunde med norsk pass vil altså risikere straff når han kommer hjem til Norge...?

 

 

Synspunkter?

Endret av Bluesky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man begår en handling som er ulovlig i det landet man besøker og evt. kan bli straffeforfulgt i Norge er en helt annen ting enn å begå en lovlig handling i det landet man besøker (nederland f.eks.) også skal bli straffeforfulgt i Norge etterpå.

 

Jeg håper personlig at en sak basert på det kommer opp for internasjonal rett. Men grunnet sakens natur blir det vel ikke det.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Så nordmenn som kjører i over 100 på autobahn skal altså kunne miste sertifikatet?

 

Det som er ille er at man innfører lover som det ikke er praktisk å få fulgt opp og det reduserer respekten for lovverket. Spesielt når politiet er i krise i Norge kan man ikke tro at politiet vil kunne følge opp slike saker i utlandet.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Idiotisk å ha lover som en må følge når en ikke er i landet. Norge burde ikke kunne lage lover som gjelder i land med andre lover.

 

 

Leste foresten at å lage pronofilmer er lov. Burde vel være mulig å finne ett smuthull for å drive prostitusjon der.

 

Er også rimelig teit at en skal forby all prostitusjon når rike gammle menner kan få seg unge vakkre koner grunnet rikdom. Det er også prostutisjon.

Lenke til kommentar

Hele prostitusjons-debatten er ensporet og belagt av tabuer, det er en meningsløs sak å kjempe for i Norge pga drittkjerringene i Ottar o.l.

 

Det er vidt kjent av folk med IQ over 60 at prostitusjonen (trafficcing, bakmenn) den nye loven liksom skal forhindre bare er en brøkdel av det norske markedet, og heller ikke kommer til å løse problemet på noen måte.

Politikerne er totalt blotta for realisme!

 

Hore-kunder er ikke kriminelle, markedet domineres av frivillige, det er bakmennene som er kriminelle, og de kan fjernes ved innføring av bordeller og støtte til trafficing-ofre, noe vi ikke har nå!

 

Staten Norge er hinsides håp i den virkelige verden :(

Lenke til kommentar

Jeg kan i farten ikke komme på en eneste situasjon hvor jeg føler det bør være slik at norsk lov skal gjelde i utlandet. I prinsippet mener jeg at man til enhver tid skal følge de lover som gjelder der man befinner seg, og kun dem. Å forlange at to lands lover skal gjelde samtidig blir bare rot.

 

Egentlig kan jeg ikke helt se for meg hvordan de skal klare å håndheve en slik lov utenfor Norge en gang.

Lenke til kommentar
Det som er ille er at man innfører lover som det ikke er praktisk å få fulgt opp og det reduserer respekten for lovverket.

 

Helt enig. De prostituerte vil enkelt finne andre måter å selge tjenestene sine på. Det positive med loven er at vi vil få fjernet prostituerte fra gatebildet. Og et forbud mot kjøp/salg av sex på gata hadde holdt i massevis.

 

 

Hvem var det forresten som foreslo denne loven?

Endret av Europa
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Idiotisk å ha lover som en må følge når en ikke er i landet. Norge burde ikke kunne lage lover som gjelder i land med andre lover.

 

 

Leste foresten at å lage pronofilmer er lov. Burde vel være mulig å finne ett smuthull for å drive prostitusjon der.

 

Er også rimelig teit at en skal forby all prostitusjon når rike gammle menner kan få seg unge vakkre koner grunnet rikdom. Det er også prostutisjon.

 

Så vist ein filmer så kan det være lovlig? :tease:

Lenke til kommentar

When in Rome, osv... jeg føler meg relativt sikker på at når man er i et annet land, så er det lovene der som gjelder. Jeg ser ikke hvordan norske myndigheter har lov til å overkjøre de gjeldende lovene i andre land. Det blir temmelig idiotisk, selv om jeg forstår meningen med den. Ikke så helt lite utrolig arrogant er det også... for ikke å nevne vanskelig å følge opp.

 

Tenk deg at du er i et annet land og du bryter loven der, og så henviser du til norsk lov... det er jo rett og slett ikke slik internasjonal lov fungerer.

 

Det er også retroaktivt og catch-22, altså et brudd på rettsbeskyttelsen, at man kan eventuelt dobbeltstraffes, eller straffes for ting som ikke er straffbare der man befinner seg, og under et annet lands lover - som vi er forpliktet å følge.

 

Nei, veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, og dette er nok mer en trussel enn en praktisk gjennomførbar ting.

Lenke til kommentar
Sånn går det når man lar de rød-grønne styre. Ett lands lover gjelder i mine øyne ikke utenfor landets grenser.

Da synes du det også er greit hvis noen reiser avgårde og får utført omskjæring i et eller annet afrikansk land hvis det ikke er ulovlig der?

Lenke til kommentar
jeg føler meg relativt sikker på at når man er i et annet land, så er det lovene der som gjelder. Jeg ser ikke hvordan norske myndigheter har lov til å overkjøre de gjeldende lovene i andre land.

Er med andre ord ok for din del hvis noen kjøper sex av en 12-åring hvis det ikke finnes lover mot denslags i det aktuelle landet?

Lenke til kommentar
Er med andre ord ok for din del hvis noen kjøper sex av en 12-åring hvis det ikke finnes lover mot denslags i det aktuelle landet?

 

Nå finnes det vel ikke noen land der dette faktisk er lov, ved lov... jeg synes dette med omskjæring var et bedre eksempel.

 

Jeg har ikke noe godt svar utover det at det som rammer norske statsborgere, også i utlandet, fremdeles er norsk juridiksjon. Men det er også klart forskjell rent etisk og lovlig sett mellom sex med barn og samtykkende sex med en voksen. At vår regjering ikke ser dette er litt besynderlig, og undergraver autoriteten til ordensmakten.

Lenke til kommentar
Er med andre ord ok for din del hvis noen kjøper sex av en 12-åring hvis det ikke finnes lover mot denslags i det aktuelle landet?

 

Hvorfor skulle det ikke være det? Nå er det bare i Mellom-Amerika, Yemen og Stillehavsøyene den seksuelle lavalderen er så liten, men hvis det ikke er lover mot kjøp av sex der så skal det da være greit for min del.

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig med deg i at norsk lov bør begrenses til å gjelde i Norge. Ville bare ha frem "dillemaet" at hvis vi begynner å "gradere" hva som er "litt ulovlig" "veldig ulovlig" osv. så er man fort ut på gale veier. Det kan jo omfatte mye rart som narko, sex, promillegrense, eller gud vet hva. :)

 

edit: svaret var til anonymouse

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Hvis jeg noen gang bestemmer meg for at jeg vil kjøpe sex i utlandet (sannsynligvis aldri), så kommer ikke jeg til å la meg stoppe av denne tåpelige loven. Det blir likevel vanskelig å bevise noen ting.

 

Jeg er ikke noe Hore kunde eller noe i den duren.

 

Menf or meg høres til litt merkelig ut at det skal bli ulovlig å kjøpe sex burde det ikke heller vært ulovlig å selge det?

 

Det er indirekte ulovlig å selge det. Det er ulovlig å oppfordre til lovbrudd og salg av sex er jo oppfordring til kjøp av sex.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke noe Hore kunde eller noe i den duren.

 

Menf or meg høres til litt merkelig ut at det skal bli ulovlig å kjøpe sex burde det ikke heller vært ulovlig å selge det?

 

du må tenke på hvem som har mest å tape på det da.

hora, som kanskje også bruker dop og har en god del på rullebladet(drar alle under en kam nå men), eller sjefen som bare ville ha seg en rask en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...