Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Større muskler på diett?

Gjest -gainpådeff-

Anbefalte innlegg

Gjest -gainpådeff-

Hei,

Jeg er 17 år å begynte å trene for en 3 måneders tid siden. Jeg snudde alt opp ned da, og har ikke spist noe godteri/brus ol siden det. (Det flotte er at jeg ikke merker noe sug heller :new_woot: ) Jeg har ligget i 700-1000 i kaloriunderskudd (ca). Jeg har gått ned mye, rundt 10 kg, MEN blitt vesentlig sterkere. Etter å ha lest mange diskusjoner og artikler, så skulle dette være umulig, altså øke muskelmasse og styrke mens man har et kaloriunderskudd, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke umulig, da kroppen vil kompensere kaloriunderskuddet ved å bruke lagret energi (i ditt tilfelle fett) til å opprettholde muskelbyggingen. Men du vil på et punkt måtte øke kalorimengden for at kroppen ikke skal begynne å tære på muskler, noe som ikke er ønskelig om en vil bygge større muskler.

Lenke til kommentar
Gjest -gainpådeff-
Dette er ikke umulig, da kroppen vil kompensere kaloriunderskuddet ved å bruke lagret energi (i ditt tilfelle fett) til å opprettholde muskelbyggingen. Men du vil på et punkt måtte øke kalorimengden for at kroppen ikke skal begynne å tære på muskler, noe som ikke er ønskelig om en vil bygge større muskler.

Ok, så siden jeg har mye fett (jeg mener MYE) så kan jeg fortsette med å deffe og samtidig få større muskler, til jeg får en vesentlig lavere fettprosent. Når du sier lagret energi, mener du da "starvation mode", for i så fall skulle det jo vært vanskelig å gå ned i vekt?

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert på det her, men anbefaler på ingen måte å spise for lite. Det kan bli farlig, vil jeg tro for det tærer etterhvert på skjellettet tror jeg for å kompensere for det du egentlig skulle ha spist.

Det er ikke bra å spise mindre enn du skal gjøre. Sørg heller for å spise grønt ved siden av. :)

Lenke til kommentar

spis mye egg / tunfisk / kylling filér / biff og annet kjøtt. Unngå fett selvsagt og hold deg til så mager kjøtt som mulig. Drikk mye melk (ekstra ekstra lett >0,5% fett) så vil det gå bra.

Per prinsipp så er det umulig å få stort volum på musklene hvis du deffer. Folk pleier å deffe etter at de har dannet mye musler for å mer definerte muskler.

Folk som har litt ekstra isolasjon rundt midjen (:p) pleier å bare spise mye sunnere. Da kroppen vil naturlig omgjøre fett til muskler med tiden, og at det skjer sakte er bare bra. For hvis det skjer svært fort så vil kroppen komme i en "ubalanse" som gjør at man fort kan legge på seg i etter tid.

Min anbefaling er at du spiser så sunt, MEN rikelig som mulig og fortsette å trene. Du kan gjerne spise samme type retter som man normalt gjør når man deffer, men spis rikelig med porsjoner, ikke gå rundt sulten, men ikke spis for mye heller.

Som du selv sier så har du mistet 10kg og blitt sterkere, med andre ord du er på riktig sti, fortsett sånn og pass på at du har nok med proteiner i kostholdet ditt. ;)

Lykke til videre. ;)

Btw, www.treningsforum.no er også fin kilde for mye info om deffing, matvaner osv. ;)

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest -gainpådeff-

Takk for mange fornuftige svar!

Nå skal det vel egentlig sies at det var at "fett forsynte musklene"- slik reef91 og dammed nevnte jeg egentlig ønsket å vite.

Forresten, KH92, jeg går utifra at du ikke har ljugd på alderen, så da er du 16 år. at du da sier "Ikke vær for opptatt av dette da du bare er 17 år" høres jo litt eplekjekt ut. ( ment som tips, ikke slemt)

Lenke til kommentar
Flere som har en formenig om saken?

Særlig det siste innlegget mitt...

Som sagt over, så er potensiale for økt styrke og muskelmasse enorm når man er utrent og så begynner å trene. Ikke bare kan du bruke kroppsfettet som energi til å bygge muskler, men du mangler sansyneligvis den "alminnnelige formen" i tillegg. Jeg bygde over 21,5kg med muskler og vann i løpet av de siste to-tre årene, på diett mesteparten av den tiden. Styrken er cirka firedoblet i løpet av den tiden.

Men du må hindre at du går for langt ned i kaloriinntaket - for da forsvinner styrken. Når du ikke har glykogen lagret i musklene kommer du til å finne det umulig å løfte vekter.

Karbohydrater til frokost og lunsj og eventuelt før og under/etter trening. Proteiner til middag og kvelds.

Fett kan ikke bli til muskler, til det trengs det proteiner.

Nja... kroppen bruker lagret kroppsfett som energi, og kan tom. spalte det direkte gjennom ketolyse. Kroppen trenger også fett til å lage muskler, særlig Omega-3.

Jeg har ikke fått lest alle innleggene her, men det skal i teorien ikke gå ann å få muskler og slanke seg samtidig

Teorien er svært mangelfull på dette området. Når man er overvektig, eller i mitt og hans tilfelle, svært overvektig, og begynner på diett, og trening, er det absolutt mulig å gjøre begge deler. Det er erfaringen til nesten alle overvektige som har begynt å trene. En normalvektig person, eller en person som trener regelmessig, kan dog ikke gjøre det.

Så må vi jo selvfølgelig også ha med i ligninga at det er noe som heter neurotiske tilpasninger, det vil si at fra å bære helt ukjent med bevegelsene har du nå blitt vandt til det, og dette tjener du mange kilo på.

"Nevrotiske" tilpasninger er det vel ikke? :p Nevrologiske? Det har hvertfall noe med nevronene og "båndbredden" på det nevrologiske nettverket i kroppen å gjøre.

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar
Fett kan ikke bli til muskler, til det trengs det proteiner.

Nja... kroppen bruker lagret kroppsfett som energi, og kan tom. spalte det direkte gjennom ketolyse. Kroppen trenger også fett til å lage muskler, særlig Omega-3.

Jepp, det som er snedig med å ha kalorioverskudd er at da kan kroppen bruke protein optimalt til å bygge muskler.

Lenke til kommentar

Omega 3 er veldig veldig viktig når man skal bygge muskler. Man trenger stort sett en kombinasjon av alt for å fungere! På diett for å miste mest mulig fett og beholde mest mulig muskelmasse så er det kun fett og proteiner det går i. Karbohydrater trenger man i teorien ikke, men greit å ha litt så hjernen fungerer. Men ellers er det tunfisk shakes og sunne fettsyrer det går i :) Hardcore ) ;)

Lenke til kommentar

Man bør vel strengt tatt ikke ligge med et kaloriunderskudd som er så høyt som 700 - 1000 kcal. Ca 500 kcal er vel det som er forsvarlig. Det viktigste er uansett at du får i deg høykvalitetsprotein. Proteinfabrikkens Whey Tech er av meget god kvalitet hvis du ønsker å supplere med pulver. Det er spesielt aminosyren Leucine som er bra for musklene. Regn ut hvor mye protein du trenger og ta litt mer enn det du finner ut. Litt proteinoverskudd er bra med husk for all det at alt for mye protein i kroppen er fyfy da det har skadelige virkninger i overkonsentrasjon. Pass på å kompensere med å spise grønnsaker. Her vil jeg spesielt anbefale stangselleri, broccoli og gulrøtter. Dette helper deg med å balansere kroppen, men igjen, ikke overdoser.

Lenke til kommentar

I en periode på noen få måneder var jeg var kalorinøytral og trente vekter hver eneste dag, og da mistet jeg 1kg fettmasse og la på meg 1kg lean mass i uka. Da lå jeg vel og merke på 40% kroppsfett. Så det er tydelig at en del av oss har stort muskelbygningspotensiale OG fettforbrenningspotensiale. Mitt problem er at jeg ikke klarer å slanke meg uten trening. Jeg gikk i flere måneder og spiste under 2000kcal om dagen (underskudd på 1600-3000kcal) og mistet bare vann... så i mitt tilfelle er jeg nok tungt insulinresistent. De fleste svært overvektige mennesker er det - uten at det betyr diabetes. Jeg har faktisk veldig god toleranse for blodsukker - kroppen min bare suger totalt når det kommer til å behandle sakene... det går rett til fettlageret. Redningen for meg har vært (så langt jeg klarer å holde meg til det) lav-glukose mat (ikke diett), og trening, som forbedrer kroppens evne til å handskes med blodsukker. Når jeg kjører meg helt ned og glykogenlagrene er tomme, må de restitueres, og det skjer det da med først og fremst med raske karbohydrater.

Så potensialet for de av oss som er feite, er helt klart stort. Jeg er nå 100kg lean mass, dekket over med 65kg fett... så musklene er ikke akkurat synlige, men styrken fortsetter å vokse, og det gjør lean massen også. Men jeg regner med at det ikke er så lenge nå før jeg når et "tipping point" hvor jeg begynner å forbrenne, og ikke bygge så mye. Hittils har dog ikke kroppen gitt slipp på ett eneste gram med total vekt... bare konvertert og konvertert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...