[Slettet bruker] Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Lurer på om når man kjøper en mobil på elkjøp eller lignende butikker og det står at den er uten abonnement. betyr det da at jeg kan bruke hvilket so helst abonnement fra telenor jeg vil på den?? har Telenor Frifiks og vil kjøpe LG KU990 men den finnes ikke med frifiks, kan jeg da kjøpe den uten abonnement og bare sette inn det gamle sim-kortet?? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Jepp er det som er meningen med "uten abonnement". Eller kjøpe kontantkort og få nytt nummer. SIM-kortet ditt kan flyttes hvor du vil så lenge tlf ikke er låst til netcom i ett år (det står isåfall i annonsen/butikken). Er derfor tlf uten abbo er mye dyrere, fordi du da bare betaler for telefonen, og ikke blir subsidiert av telenor/netcom. Endret 9. desember 2008 av Bytex Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Å si at en telefon uten abonnement er "mye dyrere" er bare tull. Telefonen betaler du for, enten du vil eller ikke, men når du kjøper den subsidiert av en teleoperatør så sprer du utgiftene utover et år. Så selv om du må betale f.eks,- 1500,- mer for telefonen, så sparer du på det i det lange løp ved å velge et godt abonnement hos en annen operatør og heller bare kjøpe telefonen uten bindingstid. Det er også galt å si "dyrere" av en annen årsak, og det er at det er ikke subsidiert pris som er prisen på telefonen - det er prisen uten subsidier som er prisen. La oss alle være enige om at prisen på telefonen er prisen på telefonen, og hva nå enn NetCom, Telenor og andre gjør for å få deg til å tro at det koster mer å kjøpe den ubundet er like sant som at Jesus og Elvis drikker Redbull på månen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Er derfor tlf uten abbo er mye dyrere, fordi du da bare betaler for telefonen, og ikke blir subsidiert av telenor/netcom. Skjønner ikke hva du kverulerer for. Endret 9. desember 2008 av Bytex Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Å si at en telefon uten abonnement er "mye dyrere" er bare tull. Telefonen betaler du for, enten du vil eller ikke, men når du kjøper den subsidiert av en teleoperatør så sprer du utgiftene utover et år. Så selv om du må betale f.eks,- 1500,- mer for telefonen, så sparer du på det i det lange løp ved å velge et godt abonnement hos en annen operatør og heller bare kjøpe telefonen uten bindingstid. Det er også galt å si "dyrere" av en annen årsak, og det er at det er ikke subsidiert pris som er prisen på telefonen - det er prisen uten subsidier som er prisen. La oss alle være enige om at prisen på telefonen er prisen på telefonen, og hva nå enn NetCom, Telenor og andre gjør for å få deg til å tro at det koster mer å kjøpe den ubundet er like sant som at Jesus og Elvis drikker Redbull på månen. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det som uansett er felles for alle operatører, er at telefonen kun låses til operatør, ikke til telefonnummer. Dette medfører at du fint kan bruke et annet simkort fra samme operatør enn det abonnementet du har binding til. For Telenor sitt vedkommende, vil du få operatørlåskoden fra bindingsavtalen er inngått kun ved å ringe kundeservice (har selv gjort dette flerfoldige ganger uten problemer), slik at du i praksis kan bruke alle operatører. For telefoner med binding til bl.a. djuice complete, telenor super og tele 2 champion (79/149) blir totalprisen nesten alltid litt billigere (så lenge telefonen koster mer enn 1 kr med binding). Det beste eksempelet jeg kjenner til i dag er Nokia 5310, som i praksis hvemsomhelst kan bestille med binding fra Telenor og få opplåskoden til for under 800 kr (totalt ja), mens den på nettet koster fra 1489,- og oppover (iflg prisguiden) uten operatørlås. For visse andre modeller kan det bli dyrere å tegne binding, men da har man til gjengjeld en god nedbetalingsordning, ofte med mye lavere effektiv rente enn kredittordningene til de store varehusene. Når det er sagt, er det helt riktig at man ikke får telefoner til en krone. Telefonen koster alltid mer, men i enkelte tilfeller har man jo abonnementer med inkludert bruk i månedsavgift (djuice control, djuice nonstop, diverse andre kontroll- og fastprisabonnementer), og hvis man først har et slikt abonnement er det uten tvil gunstig å tegne binding og få billig telefon. Jeg blir skikkelig oppgitt av kunder som kommer inn og absolutt skal ha en telefon til 1,- "Ok, men da må vi endre abonnementet ditt til noe som koster 70 kr mer per mnd" "Helt i orden så lenge jeg får telefonen til 1 kr" Ikke at jeg klager, kunden kaster jo pengene sine etter meg på den måten. Lurer på om når man kjøper en mobil på elkjøp eller lignende butikker og det står at den er uten abonnement. betyr det da at jeg kan bruke hvilket so helst abonnement fra telenor jeg vil på den?? har Telenor Frifiks og vil kjøpe LG KU990 men den finnes ikke med frifiks, kan jeg da kjøpe den uten abonnement og bare sette inn det gamle sim-kortet?? Telefonen kan være operatørlåst selv om den selges uten abonnement. Jeg regner med så å si alle forhandlere opplyser om dette før de selger (ihvertfall så lenge telefonen er låst til en annen operatør ennd et du skal bruke, eller du ikke oppgir hvilken operatør du skal bruke). Sørg uansett for å forhøre deg om dette før du kjøper telefonen. Operatørlås markeres som regel med en stor sticker fra operatøren utenpå esken, så det skal være lett å se om den er operatørlåst eller ei. Hva abonnementet ditt angår, så bør du heller vurdere å gå over til Telenor Frihet eller djuice Zero. Istedenfor månedsavgift på 29, har begge disse en minimumsfakturering på 49 samtidig som de har litt lavere brukspriser enn Frifiks. Dette innebærer at det nesten uansett vil bli billigere så lenge du bruker mer enn 20 kr i mnd på telefon utover mnd.avgift. Du trenger verken å bytte simkort eller telefonnummer, bare gå til nærmeste telenorforhandler (ta med deg den som står som eier av abo hvis det ikke er deg selv) og husk legitimasjon, eller ring kundesupporten deres på 09000. Frifiks er et utgått abonnement, og du vil ikke kunne få noen rabatterte telefoner med dette (det har du vel meg bekjent aldri kunnet heller). Endret 15. desember 2008 av srbz Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Å si at en telefon uten abonnement er "mye dyrere" er bare tull. Telefonen betaler du for, enten du vil eller ikke, men når du kjøper den subsidiert av en teleoperatør så sprer du utgiftene utover et år. Så selv om du må betale f.eks,- 1500,- mer for telefonen, så sparer du på det i det lange løp ved å velge et godt abonnement hos en annen operatør og heller bare kjøpe telefonen uten bindingstid.Ikke nødvendigvis. Har sett flere tilfeller hvor totalpris på et år med f.eks Tele2 Champion (et veldig rimelig abonnement) blir noe billigere enn å kjøpe telefonen uten binding. Ulempen er jo da at du må bytte til den aktuelle operatøren om du ikke er kunde der fra før, og det tar et par uker. Nokia N95 8GB har jeg sett til 5000 kroner ubundet. Samme sted selges den for 1.295 med Telenor Frihet i ett år (199 pr. måned). Totalpris i ett år blir da 3683 kroner. Ringeprisen er 0,49 med dette abonnementet, så man blir ikke flådd av ringeprisen heller. Personlig kjøper jeg alltid telefon uten abonnement, men det kan faktisk lønne seg å kjøpe subsidiert om man gidder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå