Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

En innføring i politikken i Norge.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da har jeg gjort i fra meg i redet og samfunnskarakteren står for fall - det er tide for prøve i politikk.

Hadde ikke dette emne i ungdomsskolen pga. lærerbytte (hoppet over emne), og mine kunnskaper om styringen i landet er lik null.

Kan diskutere forskjeller på maoisme og leninisme i timesvis, så jeg er heldigvis ikke helt evneveik.

Så, jeg må lære "alt" om det politiske systemet til torsdag, og her sitter jeg. Skjønner mye, men det er masse som ikke detter inn grunnet ekstremt lave basiskunnskaper om faget.

Så, i en ende må jeg begynne. Ikke fortvil og fall i gråt, dere skal nok se at kunnskapene mine utvikler seg i supersonisk fart om dere kan svare på mangen relativt enkle spørsmål.

1: Statsministeren er regjeringssjefen, men sitter han i Stortinget også?

2: Norge følger vel ikke maktfordelingsprinsippet da Stortinget har større makt enn Regjeringen?

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1: Statsministeren er regjeringssjefen, men sitter han i Stortinget også?
Om en stortingsrepresentant blir med i regjeringen så rykker nestemann på listen inn på Stortinget.
2: Norge følger vel ikke maktfordelingsprinsippet da Stortinget har større makt enn Regjeringen?

Regjeringen har utøvende makt, mens Stortinget har lovgivende makt. Regjeringen utgår fra Stortinget og kan få mistilitsforslag om den går mot flertallet på Stortinget. En flertallsregjering er derfor mye mer handlingskraftig.

Lenke til kommentar
Da har jeg gjort i fra meg i redet og samfunnskarakteren står for fall - det er tide for prøve i politikk.

Vi har en rekke lignende tråder på forumet, anbefaler deg og ta en kikk på de!? Vi har blandt annet kart over det politiske landskapet, dessuten har vi en glimrende tråd fra Tom Waits For Alice, som heter det norske politiske kompass. Faller ikke dette i smak, finner du alltid relevant informasjon på regjeringen.no. Lykke til!

Lenke til kommentar
Du bør kanskje lese deg opp på parlamentarisme

For å spinne litt videre på det robertaas skriver:

Regjeringen har utøvende makt

Stortinget har lovgivende makt

Dommstolene har dømmende makt

Dette er maktsfordelingsprinsippet, utledet av filosofen Montesquieu, som Norge og de fleste andre land følger.

Jo, og takker for linkene.

Men iflg. maktfordelingsprinsippet skal de tre ha like stor makt.

Stortinget har, ifølge Samfunnsboken Streif (som forøvrig har veldig mange feil) større makt enn regjeringen - noe som da er logisk da Stortinget kan kaste regjeringen (de kaster vel bare ministrene, i praksis).

Hvordan velges regjering?

1: De med flest mandater (Ap) lager et forslag, som enten blir godkjent eller nedstemt.

2: Mandatene på stortinget stemmer på et parti, men kan ikke stemme på seg selv?

Grunnen til at jeg spør er at SP, SV og AP sitter i regjeringen. De har jo relativt lik politikk, men AP fikk mye større oppslutning enn de to resterende partiene, som fikk få stemmer og mandater kontra f.eks FrP og Høyre.

Har disse regjeringspartiene da gått i sammen på forhånd og inngått en slags allianse?

Lenke til kommentar

Skal også ha en tabelltolkning på prøven. Læreren har en ekstrem fetisj for tabeller fra SSB, hvilke tror dere er sentrale?

Kan tippe at det kansje blir en tabell med partioppslutning fra 2005 og 2001, dvs en sammenligning.

Hvorfor har flere valgt parti X i 2005, kontra i 2001? Osv osv.

Jeg kommer i såfall til påpeke at partiene har blitt mer og mer like de siste 20 årene, og det er mer vanlig og bytte partiet en stemmer på. Da partiene er mer like, blir også valgene mer saksorienterte.

Andre gode poeng? Tips til tabelltolkning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...