Gå til innhold

Kamera til bruk ved paragliding?


Anbefalte innlegg

Hei folkens! :)

 

Trenger hjelp til kjøp av kompaktkamera. Avgjørelsen vil bli tatt innen 3-4 dager, siden jeg også skal bruke kameraet til en reise. Ønsker et kamera som jeg kan bruke når jeg er ute å flyr min paraglider-vinge. Vet ikke så alt for mye om kompaktkamera og trenger hjelp.

 

Når jeg er ute å flyr og ønsker å ta et bilde så må jeg slippe styrelinene, hente kameraet frem fra en lomme i seletøyet, skru det på og ta bildet. Dette må kunne skje ganske raskt siden jeg (selvfølgelig) prioriterer å kunne styre. Kameraet skal være festet i en stroppe slik at jeg ikke mister det 500 m. rett ned i et hustak. :p Ellers så er jeg glad i å ta bilde av landskap, meg selv og andre paraglidere mens jeg er i lufta. På start og landing blir det også tatt en del bilder.

 

Her er noen eksempler på typer bilder jeg tar:

 

 

r0014109iw3.jpg

r0014108vx1.jpg

dscf1351ee1.jpg

jorgenma0.jpg

ishavskatedralenbc3.jpg

 

 

 

Jeg tror at kameraet som passer meg:

  • har en god vidvinkel (hvis det heter det?)
  • har en sånn derre optisk bildestabilisator (ikke et krav)
  • er et kamera med lite knoting
  • kan festes i en stroppe

Så.. kan noen hjelpe meg? Pris er ikke et tema.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare innrømme at jeg aldri har satt mine bein i en paraglider, men jeg innbiller meg at du kunne hatt bruk for et kamera med fjernkontroll ( og evt. et hjelmfeste ).

Jeg vet at det mulig å få fjernkontroll til noen få modeller ( Olympus ..., Pentax Optio, ... ), men jeg har ikke oversikt over hvilke.

 

Dersom du ikke trenger fjernkontroll, oppfyller Panasonic Lumix LX3 ( = Leica D-Lux 4 ) alle dine kriterier, og er vel det beste vidvinkel-kompaktkameraet pr. idag.

 

Akams test: http://www.akam.no/artikler/panasonic_lumix_lx3/56158

Specs: https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Kameraet ser greit ut. Har sett en del omtaler på nettet nå, og jeg er ganske så fristet til å kjøpe det. Problemet er bare at jeg ikke får tak i det hos noen forhandlere her oppe i Tromsø. Reiser til andre siden av kloden førstkommende søndag.. men kanskje jeg får tak i det på en flyplass? :)

 

Er fortsatt åpen for flere forslag. :)

Endret av ███AERO███
Lenke til kommentar

Om prisen ikke betyr noe, kan du like gjerne kjøpe Leica D-lux 4, som Panasonic Lumix LX3 ...

 

Ikke usannsynlig at det er mulig å handle kamera på en flyplass eller i ei fotosjappe i utlandet, men du får selvsagt ikke norske forbrukerrettigheter med på kjøpet om du ikke handler i Norge.

 

-Er det ikke mulig å få sendt et kamera fra en annen fotobutikk som expresspakke?

 

Vide alternativer til LX3:

 

Panasonic har flere med god vidvinkel:

Lumix FX35, 25-100mm: https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

Lumix FX37 (=Leica C-Lux3), 25-125mm: https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

Lumix FX500, 25-125mm: https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

 

Ricoh har også noen med god vidvinkel:

Caplio GX100 (2007), 24-72mm: https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

Omtale: http://www.akam.no/artikler/ricoh_caplio_gx100/48454

Caplio GX200, 24-72mm ... omtale: http://www.akam.no/artikler/friskt_pust_fr...h_-_igjen/53267

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Leste dette:

The limited focal length of 24-60mm isn't going to be to everyone's liking, clearly suiting landscape and street photographers far better than other subject matter, and could be seen by some as a backwards step from the 4x, 28-112mm zoom that the LX2 offered. Panasonic told us that the reduction in focal length was the only way to maintain image quality - you'll have to decide if this sacrifice suits your way of working.

.. her.

 

Hva vil "focal length" si?

Lenke til kommentar

Paraglider, høyt oppe i det blå, Regn, støt og harde landinger må vel påregnes her. I så fall må jo første kriterium være at kameraet overlever turen, slik at det blir noen bilder å se på, og kanskje kameraet også kan brukes om igjen!

 

Altså, du trenger et kamera som tåler noe vann og juling! Da er det vel ikke så veldig mange å velge i tror jeg. Selv har jeg hatt to Olympus kameraer som har vært ment å tåle litt mer enn vanlig. Det første var ett mju 800, som godt tålte regn, men ikke så mye støt.

 

Nå har jeg ett mju 1030 SW, og det må du nesten være god for å ødelegge. Det tåler to meters fall i betong, en 100kg mann som står på det, og du kan dykke til 10 meter med det! Tøffere blir det vel ikke i dag tror jeg. At det også tar helt utmerkete bilder er jo også en fordel. Men den gamle mju 800 tok faktisk enda bedre bilder. Vel, innebygd optikk som på 1030 er jo alltid et kompromiss.

 

Det er flere kameraer i denne mju serien som tåler endel vann og juling. Gå inn på olympus sine sider og ta en titt.

 

Å ta med seg et skjørt kamera som ikke tåler en regnskvett opp i en paraglider, tror jeg nok blir penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Paraglider, høyt oppe i det blå, Regn, støt og harde landinger må vel påregnes her.

Nja.. flyr ikke når det regner. Hvis det blir regn med jeg allerede er ute, da går jeg ned. Safety first. Jeg regner ikke med at støt og harde landinger vil utgjøre noe stort problem siden jeg er såpass godt festet i seletøyet. Kameraet vil jeg ha på en innerlomme i seletøyet, eller i en lomme på jakka. Per dags dato har jeg heldigvis bare hatt en skikkelig krasjlanding, selv den gikk ganske bra.

 

Har tenkt litt, og jeg har kommet frem til at jeg vil bruke kameraet til mye annet enn bare paragliding. Har ikke lyst til å ende opp med å kjøpe 2 stk. kamera.

 

Men her kommer enda et spørsmål. Hvis dere ser på dette bildet:

jorgenma0.jpg

Mener å huske at dette bildet ble tatt med et gammelt kompaktkamera som heter Nikon Coolpix 775. Til sammenlikning med LX3, ville jeg med LX3 fått "plass til mer" i selve bildet? Dvs., ville jeg fått med mer av styrelinen og bakgrunnen i bildet?

Endret av ███AERO███
Lenke til kommentar
Paraglider, høyt oppe i det blå, Regn, støt og harde landinger må vel påregnes her.

Nja.. flyr ikke når det regner. Hvis det blir regn med jeg allerede er ute, da går jeg ned. Safety first. Jeg regner ikke med at støt og harde landinger vil utgjøre noe stort problem siden jeg er såpass godt festet i seletøyet. Kameraet vil jeg ha på en innerlomme i seletøyet, eller i en lomme på jakka. Per dags dato har jeg heldigvis bare hatt en skikkelig krasjlanding, selv den gikk ganske bra.

 

Har tenkt litt, og jeg har kommet frem til at jeg vil bruke kameraet til mye annet enn bare paragliding. Har ikke lyst til å ende opp med å kjøpe 2 stk. kamera.

 

Se på en Olympus mju 850 SW da for eksempel. Tåler en støyt, bra bilder. Trenger ikke mer enn dette til husbruk og paragliding. I tilfelle du skulle trenge et kamera nr. 2, så blir jo det et fysisk mye større kamera med kraftig zoom, eller en speilrefleks, og de er jo ikke særlig egnet å ta med seg opp i lufta.

Lenke til kommentar
Se på en Olympus mju 850 SW da for eksempel. Tåler en støyt, bra bilder. Trenger ikke mer enn dette til husbruk og paragliding. I tilfelle du skulle trenge et kamera nr. 2, så blir jo det et fysisk mye større kamera med kraftig zoom, eller en speilrefleks, og de er jo ikke særlig egnet å ta med seg opp i lufta.

Du har helt klart ett poeng, men jeg har lyst til å kunne ta skikkelig bra bilder når jeg først er ute i lufta da. :)

Lenke til kommentar

███AERO███: "Mener å huske at dette bildet ble tatt med et gammelt kompaktkamera som heter Nikon Coolpix 775. Til sammenlikning med LX3, ville jeg med LX3 fått "plass til mer" i selve bildet? Dvs., ville jeg fått med mer av styrelinen og bakgrunnen i bildet?"

 

Nikon Coolpix 775 har et 38-115mm objektiv.

-Med 24mm vil du få med betraktelig mer enn med 38 mm.

 

Forsøk med brennvidde-verktøyet i innlegg #6.

Start på 24mm og zoom til 38mm med skyvebryteren, så ser du forskjellen selv.

 

-24mm gir 84 grader synsvinkel, 38mm gir 59 grader synsvinkel.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar
Se på en Olympus mju 850 SW da for eksempel. Tåler en støyt, bra bilder. Trenger ikke mer enn dette til husbruk og paragliding. I tilfelle du skulle trenge et kamera nr. 2, så blir jo det et fysisk mye større kamera med kraftig zoom, eller en speilrefleks, og de er jo ikke særlig egnet å ta med seg opp i lufta.

Du har helt klart ett poeng, men jeg har lyst til å kunne ta skikkelig bra bilder når jeg først er ute i lufta da. :)

 

Friluftsfotografering (og særlig slikt som paragliding) betinger etter min mening et kamera som tåler regn og noe juling. Jeg hadde før et Olypus mju 800 som jeg måtte avhende, og det er jeg lei for. Billedkvaliteten på dette kameraet syntes jeg var fantastisk bra, og til min overraskelse, var ikke stort dårligere enn på min Canon 400D speilrefleks, og det tålte regn og røff behandling.

 

Min nåværende Olympus mju 1030 SW tåler mye mer og har flere pixler, men bildene er ikke like bra. Antall megapixler kan du forøvrig se bort i fra. Alt over 6-8 megapixler i et kompaktkamera er etter min mening tøv (men det selger!), og fører som regel ikke til bedre bilder, bare veldig mye større billedfiler som det tar tid og laste ned og behandle.

 

Hvis du kan finne en pent brukt mju 800 (kom i 2005) så er det et fantastisk kamera. Hvis du klarer deg med 38-114 brennvidde (tilsvarende 35mm kamera), så er dette å anbefale.

 

Ellers, så er det de værbestandige Olympus kameraene jeg vil anbefale. Som nevnt har jeg selv mju 1030. Det har en brennvidde på 28-102mm som jo er noe mer vidvinklet enn gamle mju 800, og dette kameraet vil jeg også anbefale til din bruk, i likhet med Olympus mju 1050. Disse vær og julingbeskyttede kameraene holder også i massevis til vanlig hjemmebruk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...